בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי שטוב לו ושמח: ראיון עם ישראל ברייט לרגל צאת האלבום "דרגות לכלוך וניקיון"

פעם הוא היה נעלב כשהזמינו אותו לטלוויזיה, כי רצה שיראו בו אמן רציני. עם מופע חדש ולקראת אלבום סולו ותפקיד בסדרה "סרוגים", ישראל ברייט מסביר איך למד לשלב את כל הניגודים שבו

תגובות

ישראל ברייט הוא מועמד ראוי לתואר הישראלי האולטימטיבי. כדי להבין זאת לא צריך למהר ולחקור את אישיותו של סולן להקת "השמחות" לשעבר (המוכרים בעיקר בזכות הלהיט "יהודה יהודה"). די בהאזנה לאלבום הסולו שעליו הוא שוקד בימים אלה.

נקודת המוצא המפתיעה של "דרגות לכלוך וניקיון" (שאת שיריו יהיה אפשר לשמוע במופע החגיגי "הופעת הסבר" שיתקיים במוצאי שבת בתיאטרון תמונע בתל אביב) היא האקדמיה. ברייט, שאת שש השנים האחרונות העביר בדילוגים בין החוג למוסיקולוגיה לחוג לבלשנות, הופנט מהמוסיקה של השפה העברית ובמיוחד מהאופן שבו היא נשמעת כאשר דוברים אותה זרים.

"לכל שפה יש המנגינה שלה" הוא מסביר. "מחקרים גילו שלשפה העברית יש עשר מנגינות בסיסיות. כשתינוק לומד לדבר הוא קודם כל לומד את המנגינות ורק אחר כך שותל בהן מלים. באקדמיה עלה לי רעיון לכתוב את המוסיקה של השפה העברית, דבר שלא עשו עד היום. הרי שפה זה אינטונציות, זה סטופים, זה דגשים, ווליום, הפסקות - זה הכל מוסיקה. תחשבי שאת ואני מנהלים את הראיון הזה רק באינטונציות. עשיתי ניסוי כזה והבנתי שאנחנו מקשיבים לאינטונציה ולמנגינה קודם כל, כי אנחנו מבינים דרכן משהו קריטי. אני מבין כמה את מאושרת, מה המצב שלך ביקום, כמה חינוך יש לך, מה התרבות שלך. אני מבין מלא דברים לפני שאני בכלל שומע מלים. יש שם עולם ומלואו".

תצלום: דניאל צ'צ'יק

כצעד ראשון במחקר ברייט שאל באדיבותו של פרופ' שלמה ישראלי הקלטת שיחה בין שתי מזכירות ממאגר ההקלטות של החוג לבלשנות שמית. את הצלילים שבבסיס המלים הוא המיר לתווים לשני תפקידי ויולות. "נתתי לשני נגני ויולה לנגן את זה ואתה פשוט שומע שתי ויולות מדברות עברית!" הוא מצהיר בהתלהבות. "אתה שומע שזה עברית!"

בעקבות הצלחת הניסוי החליט לתרגם את עיסוקו המחקרי לכתיבת שירים של ממש, אלא שהפעם הוא בדק כיצד נשמעת המנגינה של השפה הגיאורגית בעברית. "כשאדם שעלה מגיאורגיה מדבר עברית הוא מדבר אותה עם המנגינה של הגיאורגית ואז כל הביטים משתנים וזה נשמע מטורף לגמרי", הוא אומר. הבדיקה הזאת הולידה שני שירים שמבטאים אידיאה של מוסיקה ישראלית - כזאת שחוקרת ומשתמשת בצלילים של העדות השונות ולא מתנכרת להם לטובת חיקוי צליל זר.

השיר הראשון "גוז'י קחטמי", שמורכב מהמלים שפירושן חזיר ותרנגול לצד יריות ורבליות חסרות פשר, מושר בחציו הראשון בגיאורגית ובחציו השני בעברית בהטעמה גיאורגית. התוצאה היא שיר הלל לחיות המבויתות הפופולריות בכפרים הנידחים בגיאורגיה שנשמע כמו חורך רחבות בדיסקוטקים בהרי אוראל.

השיר השני "המנקה", מושר גם הוא בעברית בהטעמה גיאורגית. בשמיעה ראשונה הוא נשמע כמו נונסנס, אבל האזנה נוספת חושפת טקסט עם אפיל ברכטיאני הנושא בחובו ביקורת חברתית נוקבת. "המונולוג שאני אומר בהופעות לפני השיר זה 'נכון שנמאס לכם לקום בבוקר ולקרוא על כל השחיתויות ועל כל הקומבינות ואתם אומרים לעצמכם: מישהו צריך לעשות סדר, אבל אין לכם כוח לעזוב את העבודה, צריך שמישהו יבוא וינקה. אני אהיה המנקה, גבירותי ורבותי, אני אקח את זה עלי, אני אסדר הכל'. ואז אני שר: אני אשטוף את החרא עם הגיטרה, אשרוף את הזבל עם חליל ונבל', עם מה שיש לי, עם הכלים המוסיקליים.

"ואז באמצע השיר אני נהפך למנקה ברחוב, זה עם המטאטא, אני נהיה יוצא גיאורגיה שמנקה ברחוב ובהמשך השיר נהפך לשיקוף של מציאות ישראלית אמיתית שבה אני עאלק מנקה, אני עאלק אעשה את זה, כמו שאתם עאלק תעשו את זה, כמו שזה עאלק ישנה. אם אני אעמוד עכשיו 40 יום מחוץ לבית של ברק ואצעק 'מושחת ברחת' אז זה לא יעזור לי, ואם אני אלך למינהל מקרקעי ישראל ואדבר על גלנט זה לא יעזור לי - כולנו יודעים שזה לא באמת יעזור, אז אני עאלק המנקה".

ברייט לא מסתפק בביטוי הישראליות באמצעות מחקר השפה ושיקוף חוליי החברה, אלא יוצר באלבום כור היתוך של סגנונות מוסיקליים שמרכיבים את הצליל הישראלי ונשמע בו-בזמן מכאן ולא מכאן (דווקא על הדרבוקות הוא ויתר הפעם). ב"לפניי" - להיט חתונות פוטנציאלי המוקדש לחברו השחקן החוזר בתשובה גילי שושן - הוא שר על רקע מנגינה חסידית טקסט משעשע על ויכוח נושן בין שני החברים בנוגע למי מהם יהיה הראשון שיוותר על חיי סקס פרועים לטובת חתונה וילדים. גם בשיר הזה ישנו שימוש בביטוי כל כך ישראלי כמו "בבטן יש לו בן".

בבלדה "כוכבים במקום עיניים" הוא בחר בצליל שיירד טוב בגרון של עורכי הפלייליסטים. ב"לילה לבן" הוא יצר סינתזה של טנגו, מוסיקה שנשמעת כמו פסקול לסרט צרפתי וביט שסוחף אותו באמצעו לטריפ. הוא צבע הכל בשירה בגוון ים-תיכוני עם דגשים על הע' שהופכת גם את הסלט הזה לישראלי קצוץ דק דק. הכלי הדומיננטי באלבום ובהופעות הוא האקורדיון, שעליו מנגן בווירטואוזיות חברו של ברייט מימי "השמחות" ויטלי פודולסקי ("הוא בכלל חולם להיות גיטריסט בגלל זה הוא נשמע ככה"). אליו מצטרפים גולן זוסקוביץ בבס ועידו מימון בתופים ויחד עם ברייט הם יצרו מופע קברטי עצוב-שמח, רומנטי-ציני, מדויק ומשולח רסן.

כמו החברה הישראלית, גם אישיותו של ברייט, בן 43, מכילה בתוכה אינספור ניגודים. לא פעם נכתב עליו שהוא מצליח להיות גם אינטלקטואל וגם עממי, גם אשכנזי וגם מזרחי, גם מיינסטרים וגם שוליים. האיש שפרץ לתודעה בסוף שנות ה-90 עם להיטי ענק כמו "יהודה יהודה" ו"היו לי פעם חברים" בא לראיון מביתו (מוסך שהוסב לחלל מגורים בשכונת שפירא בתל אביב) רכוב על אופניים כשכובע דמוי קסקט מסתיר את רעמת תלתליו המפורסמת, מה שמעלה נשכחות משירו "רוכב אופניים" שהופיע באוסף "Stuff" של לייבל האלקטרוניקה הישראלי "קסבה" שהיה של המחובר רן שריג.

ההצלחה המסחרית שבתקופות מסוימות היתה הדלק שלו הפסיקה לעניין אותו. בשנים שחלפו מאז נכשל אלבומה השני של להקתו "אנשים מספרים" שיצא ב-2001 הוא התחתן עם הכוריאוגרפית נימה יעקובי, הביא לעולם שני ילדים והתמקד ביצירה מוסיקלית מחוץ לכותלי התעשייה. בין השאר הוא הוציא אלבום סולו של שירי משוררים ("אוצר סמוי", 2004) והשתתף בערבי שירה רבים, הלחין פסקולים לסרטים כמו "אצבע האלוהים", "ג'ירפות" ו"המנגליסטים" שבו גם כיכב, כתב מוסיקה לתיאטרון ("ויאמר וילך", "לבן לבן"), זכה בפרס מלחין השנה בתיאטרון ובפרס האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה, וכמובן שקע בלימודים קדחתניים והשלים שני תארים במוסיקולוגיה ובקומפוזיציה.

הוכחות מהשטח

השיר "בדרך הביתה" של "השמחות" נהפך בשנה שעברה, בגרסה של רונה קינן, לפתיח של הסדרה התיעודית שיצר תומר הימן על משפחתו, ונושאת את אותו השם. "מה הסדרה עשתה לשיר?" מהרהר ברייט בקול רם. "הרבה אנשים חושבים עכשיו שרונה כתבה אותו", הוא צוחק. "סתם. האמת שהוא נהפך לשלאגר אמיתי, אני סוגר אתו כל הופעה ואנשים מתים עליו".

האלבום בהפקתו של יאיר תמיר וההופעה החדשה הם מעין שילוב של הצדדים הרציניים והשטותניקיים ביצירתו. "זה הכל דרגות של לכלוך ונקיון", הוא עונה ברוח האלבום. "אבל אני לא יכול להגיד לך מה מלוכלך ומה נקי. האם מלוכלך זה שיר כמו 'לפניי' שהוא שיר חתונות ומסחרה או שיר 'המנקה' שמדבר על לכלוך ונותן לך סטירה לפני שאתה נהנה ממנו. אני לא יודע. אני מת על 'המנקה' ואני חושב שזה אחד השירים החשובים שלי אבל 'לפניי' מפרק את ההופעה. היו לי בעיות עם זה והתלבטתי מאוד אם להכניס את השירים האלה לאלבום ורק אחרי שקיבלתי מהשטח הוכחות שהם חזקים ושהם עושים עבודה על האנשים, שהם משמחים אותם, אמרתי אוקיי. אף שברור לי שזה נשמע כאילו אני בסכיזופרניה מטורפת".

ברייט, שפעם היה נעלב כשהיו פונים אליו בבקשה להשתתף בתוכניות טלוויזיה "כי רציתי שיתייחסו אלי בתור אמן רציני", מצטלם בימים אלה לתוכנית התרבות החדשה "ינשופים" שתעלה בקרוב בערוץ 8. הוא יבצע בה בכל שבוע גרסת כיסוי לשיר לפי בחירתו בליווי פודולסקי. כמו כן הוא מצטלם לעונה הבאה של סדרת הדוסים-לייט "סרוגים" שבה יגלם את עזריה ("משורר ירושלמי שמפיל שם את כל הבחורות").

"אני חושב שמה שעזר לי לשלב בין הניגודים האלה זה דווקא זה שוויתרתי על הניסיון להשיג את הכל", הוא חושף. "ירדתי מהרצון שלי לשלוט בהכל, לדעת הכל, לענות לך את התשובה המוחלטת ולהצליח כמה שיותר, זה פחות מעניין אותי. הצלחה זה גם דרגות של לכלוך וניקיון, כי מה שהיה ב'השמחות' לא הגניב אותי. אני לא בטוח אם ההצלחה הזאת מלוכלת או נקייה עד היום. את יכולה לשאול אותי לאן נעלמתי אבל עשיתי כל יום מוסיקה לסרטים ולסדרות באולפן שלי והייתי בגן עדן של אוניברסיטה ולמדתי כל יום טונות של דברים שהגניבו אותי. אבל אז אתה שואל את עצמך 'מה עם קריירה ומה עם הצלחה?' אז גם פה יש לכלוך. דרגות של לכלוך וניקיון נמצאות אצלי כמעט בכל דבר והחלטתי להניח את השאלה הזאת על השולחן וללכת על הכל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו