בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קולות אדירים מטביליסי

להקת הזמרים "רוסתאווי" מגיאורגיה עם תזמורת קאמרטה הישראלית. מנצח: יוסף ברדנשווילי

תגובות

מדובר בקונצרט שהוא למעשה שני קונצרטים, חוויות מסוג שונה, שני עולמות. על מידת הטעם בצירופם לתוכנית של ערב אחד אפשר כמובן להתווכח. קונצרט אחד - שתי יצירות ממרומיו של באך, האחר - מבחר מרשים מהתרבות הקולית הגיאורגית ("גרוזינית"), בפי עשרת הזמרים (גברים) של להקת רוסתאווי. אם זה לא מספיק, היתה גם יצירה מעין ליטורגית של יוסף ברדנשווילי, שזיקתה לטקסטים ארמניים וגיאורגיים ולמוזיקה עממית ארמנית היא זיקה מוצהרת.

מה יכול בכל זאת להיחשב כיסוד מאחד, לשני הקונצרטים השונים? בדוחק אפשר להציע שהפוליפוניה, הרב-קוליות, היא מכנה משותף, משום שהשירה העממית המסורתית הגיאורגית (גם בפי העם שם), היתה כמעט תמיד פוליפונית - כך הסביר לי ברדנשווילי עצמו. באך תחילה: תזמורת קאמרטה מבצעת באך עם מקצת התובנות שהולידה התנועה הבארוקיסטית, אך בכלים רגילים. התוצאה מעניינת, "ידידותית" יותר לאוזן לא בארוקיסטית. בברנדנבורגי החמישי, לצד הסולנים בכינור ובחליל (מודרני), ניגן צ'מבלו, שנשמע כמובן בולט פחות מדי בקטעים שבהם אינו נשמע לבדו (הצ'מבלנית איריס גלוברזון-הירש הוכיחה שהיא יכולה גם לחלקים הווירטואוזיים שבאך הציב כאן). הסתייגות אחת מהביצוע: התוספות המקשטות לקו העירום הנפלא של הפרק השני היו בולטות מדי והטמפו שננקט בו בהחלט מהיר מדי.

החלק הגיאורגי בתוכנית היה עשיר, אולי אפילו יתר על המידה, וניכר שהיו בקהל אחדים שהתעייפו לפני הסיום. חברי להקת הגברים האורחת מצטיינים בקולות חזקים, מטופחים, לא כל כך מגוונים. שיא הקונצרט, לגמרי כצפוי, היה טיפול אמנותי מערבי בחומר עממי, מיניאטורות לתזמורת מאת סולחן צינצדזה, שהן זר קטעים ריקודיים שובי אוזן ורבי חן ביותר. הסיום, ב"סוליקו" הסנטימנטלי (כאן שוב עם הזמרים) עורר אחדים מן הנוכחים לזמזם יחד עם האורחים. קונצרט זה יוגש עוד שבע פעמים, במקומות שונים בארץ.

להקת הזמרים "רוסתאווי" מגיאורגיה עם תזמורת קאמרטה הישראלית. מנצח: יוסף ברדנשווילי. היכל אמנויות הבמה בהרצליה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו