בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ג'ון טרובי יופיע בשבוע הבא בפסגת התסריטאית בתל אביב

ג'ון טרובי, שיעץ בין היתר לכותבים של "שרק" ו"מלחמת הכוכבים", מסביר מה הקשר בין תסריטאות לעבודה של מנתח בבית חולים

תגובות

ג'ון טרובי, אחד המורים הבולטים לתסריטאות בהוליווד שישתתף בפסגת התסריטאים הראשונה בישראל שתיפתח ביום ראשון הקרוב, מגדיר את עצמו כ"רופא של תסריטים".

"כל כך הרבה דברים יכולים להתקלקל בכתיבת תסריט", אומר בראיון טלפוני מפאריס האיש שיעץ לתסריטאי שוברי הקופות "שרק", "נדודי שינה בסיאטל" ו"מלחמת הכוכבים". "זה יכול להיות במבנה, בדיאלוג, בנושא. צריך לקשור את כל אלה יחד ולדאוג שהם יעבדו. אבל היכולת לכתוב עלילה, לבנות ולספר סיפור, מבדילה בין תסריטאי מקצועי ללא מקצועי. אני משווה כתיבה תסריטאית לעבודה של מנתח בבית חולים. זאת עבודה מורכבת המצריכה שנים של לימודים, ואחר כך מעקב תחת הנחיה של מומחה. פנייה לתסריטאי לא מקצועי היא כמו הליכה לרופא מנתח שאומר לך 'קראתי כמה ספרים טובים על ניתוחים ואני מנתח קצת בבית'. מה אני אגיד, 'שיהיה במזל'".

פסגת התסריטאים, שתתקיים בסינמטק תל אביב בימים ראשון ושני, היא יוזמה של איגוד המפיקים ואיגוד התסריטאים בישראל. ישתתפו בה מורים לתסריט בעלי שם כסיד פילד, שהעיתון "הוליווד ריפורטר" הגדיר כ"המורה המבוקש ביותר בעולם התסריטאות", לינדה סיגר, שהבמאי רון הווארד הודה כי השתמש במה שלמד ממנה בכל סרטיו; מייקל הייג, שלימד בין השאר את תסריטאי "שודד הקאריביים" וטרובי עצמו. כל אחד מהם ילמד לחוד וביחד בסדנאות המיועדות לתסריטאים בתחום הקולנוע והטלוויזיה, מפיקים, עורכי ומנהלי תוכן, סטודנטים והקהל הרחב.

צעד אחר צעד

טרובי, שלימד כמה מהתסריטאים, הבמאים והמפיקים החשובים בתעשייה במשך שלושת העשורים האחרונים, שימש יועץ ביותר מאלף תסריטים. ספרו "האנטומיה של סיפור" מציע מערכת של כללים וכלי עבודה לבניית דמויות ולצמיחתן בדרכים משמעותיות. ספרו מבקש לעזור לתסריטאים למצוא קונצפט ייחודי, לבטא חזון ערכי שירגש את הקהל ולבנות עלילה מפתיעה. הספר מציע 22 צעדים, וישנה גם מערכת קטנה יותר לבניית סיפור שכוללת שבעה צעדים עיקריים: חולשה-צורך; תשוקה; יריב; תוכנית; מאבק; גילוי עצמי; איזון מחדש.

ספרך כולל 22 צעדים והמבנה של הדמות כוללת שבעה צעדים. האם אחרי פרסום הספר נוספו עוד שלבים בכתיבת התסריט?

"שבעת הצעדים משרטטים מבנה שכל סיפור צריך. אלה עצות שלא מוגשות בצורה נוסחתית. אני קורא לזה 'הדקדוק של הדרמה'. אני לא אומר לתסריטאים מה לכתוב, אלא מציע את הסדר המתאים כדי שתהיה לתסריט ההשפעה הראויה. זאת לא מתמטיקה. לא דברים שחקוקים בסלע. הכל תלוי באורך ובסוגה. כשעושים סרט קצר אני תמיד מציע שלא להשתמש בכל 22 הצעדים אלא רק בשבעה. כל סיפור צריך שבעה. אפילו פרסומת בת חצי דקה".

בפסגה ידבר בין השאר על סדרות הטלוויזיה "מד מן" ו"בטיפול" כדוגמאות לכתיבה מעולה. "כמה דברים קרו בערך באותו זמן וגרמו לטלוויזיה האמריקאית להיות המקום שבו יוצרים את הכתיבה הדרמטית הכי טובה, טובה יותר ממחזאות", הוא אומר. "זה נובע משילוב של מרכיבים ובראשם התחזקותם של ערוצי הכבלים באמריקה שבהם אין לסדרות שיקולי רייטינג. ל'מד מן' יש כשלושה מיליון צופים שבמושגים אמריקאיים זה כמעט כלום. לכן אפשר לכתוב סדרה שאינה מתבססת על שלושת המקצועות הרווחיים ביותר בסדרות טלוויזיה - שוטרים, רופאים ועורכי דין. אלה המקצועות הכי טלוויזיוניים כי הם מספקים סיפור שיכול להתחיל ולהיגמר בסוף כל פרק. כשמדובר בפרסומאים בשנות ה-60 כמו ב'מד מן' אין יכולת לספק סיפור קצר כזה בכל פרק, אלא להעניק סיפורים ארוכים שנפתחים באטיות ומתפתחים במשך עונה שלמה ולפעמים סדרה שלמה.

"עוד מרכיב בהצלחה של הטלוויזיה זה שתסריטאים שולטים בטלוויזיה - לא במאים, לא מפיקים ולא רשתות. ערוצי הכבלים מאפשרים למנהלי הסדרה לעשות מה שהם רוצים. בזה כבר יש כר נרחב ליצירה. את המגמה הזאת הוביל ערוץ HBO. לא בכדי הרבה מהתוכניות המצליחות כעת הן של כותבים שהתחילו את דרכם ב'סופרנוס'. זה די מדהים".

"שאלת ההצלחה בתחום הטלוויזיה כעת עולה בכל מקום שאני מגיע אליו, גם בפאריס שבה אני מעביר כעת סדנת תסריטאות. מבקשים כאן לדעת כיצד ליצור טלוויזיה כמו בארצות הברית. אני מסביר להם שהשיטה הנהוגה באירופה של תסריטאי פרילאנס לא יכולה לעבוד. כשיוצרים עם פרילאנסרים אי אפשר לשלוט באיכות של סדרה. לא היה אפשר לעשות סדרה כמו 'אבודים' בשיטה האירופית. היא כוללת רשת של דמויות, ההולכת וגדלה בצורה מדהימה. פירוש הדבר שהמורכבות העלילתית גדלה. היו בה סיפורים שלא רק התפרשו על פני עונה שלמה אלא על פני סדרה שלמה. אין דרך לעקוב אחרי כל הדמויות והעלילות בחלוקה בין כותבים פרילאנסרים. בתוכנית כזאת הרבה מהאיכות באה מהאופן שהפרקים נארגים זה בזה ויוצרים שיאים. אי אפשר לשלוט באיכות הסדרה אלא אם עובדים עם צוות של כותבים קבועים.

עוד יתרון שיש לטלוויזיה על הקולנוע, והוא בעיני המפתח הכי חשוב לכתיבת התסריט. בטלוויזיה, כותבים תסריט, מצלמים ומעלים אותו אחרי זמן מה, באופן המאפשר פידבק להמשך. כך אפשר לדעת איפה נעשה דבר טוב ואיפה פחות ולתקן בהמשך. כשכותבים לקולנוע - ראשית התסריט שנכתב, אם ייבחר בכלל, לא דומה לזה שבסוף נראה על המסך. הסרט עולה שנתיים אחרי שהוא נכתב במקרה הטוב, ואז מה אפשר ללמוד ממנו?".

האם שביתת התסריטאים לפני שנתיים תרמה לחיזוק מעמדו של התסריטאי בהוליווד?

"כולם הופתעו אפילו מההישגים (המעטים ביותר) של השביתה. ולצערי עלי לומר שהם לא מייצגים שום שינוי בכוחו של התסריטאי".

מהי הבעיה העיקרית בכתיבת תסריט?

"יש כל כך הרבה. ב-90% מהמקרים שנתקלים בבעיה באמצע, מקור הכישלון הוא בהתחלה. רוב התסריטאים לא יודעים להכין את הסיפור שלהם. הצורך והתשוקה שלהם היא תמיד לדמות. מה שבדרך כלל חסר זאת המפה, המפתח לסיפור, התגלית. כולם יודעים לבנות דמות. מה שרבים לא יודעים, פשוט כי אין להם, הוא אומנות בניית העלילה".

רבים נוטים לזלזל בחשיבות העלילה. מה שמעבר הוא נחשב לעיקר.

"נכון מאוד. רבים מזלזלים, כי זה לא נחשב אמנותי. אבל היכולת האמיתית היא להעביר את האמנות דרך הסיפור".

אתה טוען שהעולם מלא הפרטים המוצג ב"מד מן" גורם לקהל להרגיש מרוחק מהאירועים בסדרה, אבל לדבריך השלב הבא שהם רואים הוא הדמיון. האם פירוש הדבר שכל יצירה בעצם מדברת על ההווה של הקהל?

"אם זה סיפור טוב, הוא תמיד ישפיע ויעסוק באופן שאנו חיים. אם זו סדרה תקופתית זה נעשה דרך עדשה מרחיקה, אם במדע בדיוני - דרך עדשה עתידנית. ההבדל הוא בדרך שעושים את זה. אפשר לעשות דרמה עכשווית שלא תהיה לה שום נגיעה לקהל. הסיפורים הטובים הם אלה שבלי ידיעת הקהל ממש, הם למעשה על בני אדם המנסים לפתור בעיות כמו שלהם בחייהם. זאת הסיבה שאנחנו צורכים אלפי סיפורים. הם מדברים שוב ושוב על מה זה להיות בן אדם על פני הכדור הזה".

סוג של חופשה

יש להניח כי בדברים שיאמר על הסדרה "בטיפול" יעסוק בהיבט האוניברסלי שלה. הוא צפה רק בסדרה האמריקאית. "ישנו הבדל קטן בין העונה השלישית לשתי העונות הראשונות בעיקר במבנה של הסדרה", הוא אומר. "אף על פי שאת השלישית כתבו כותבים אמריקאים, שתי העונות הראשונות טובות יותר. בתחילה הופתעתי לגלות שהתסריטים של העונות הראשונות היו ישראליים מקוריים, כי הם היו כל כך מדויקים לקהל האמריקאי. זה פשוט סיפור טוב. אני יכול להראות את הקליפים של הסדרה בפאריס ובלונדון והקהל יתרגש מהם בכל מקום. תסריטי הסדרה מציגים דרמה ברמה הגבוהה ביותר. הם מאוד מרשימים. האתגר בסדרה עצום - מדובר במספר רב של סיפורים בחדר אחד. העלילה מתפתחת סביב אנשים שחופרים עמוק ועמוק לתוך הנפש שלהם. זה מאוד קשה, מהפנט ורב עוצמה".

אחד המפיקים ההוליוודיים החמיא לעמית שלך, שישתתף אף הוא בפסגה, בכך שהוא "צריך לכתוב תסריטים במקום ללמד אותם. מחמאה גדולה מזו אינני יכול לתת". האם זו אכן מחמאה?

טרובי (צוחק): "יש הרבה אי הבנה בכל הקשור לכתיבה של תסריט וכתיבה לתסריט בהוליווד, צריך להבין שזה משהו שמאוד מוכתב על ידי שיטה כלכלית. יש אולי עשרה או עשרים תסריטאים שבאמת עובדים בקביעות בהוליווד, גם אלה בעירבון מוגבל מאז המיתון. כתיבה מאוד השתנתה בהוליווד. הרעיון שלפיו כל שעליך לעשות הוא לשבת ולכתוב תסריט טוב וכבר תקבל את ההזדמנות שלך, הוא לא תמיד מעשי. אני מלמד אולי ארבע או חמש פעמים בשנה. מבחינתי זאת חופשה. בשאר הזמן אני רופא של תסריטים, וכמעט אין תסריט שלא זקוק לטיפול שכזה".



טרובי. חשיבותה של העלילה


מתוך ''בטיפול'' האמריקאית. ''קשה, מהפנט ורב עוצמה''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו