בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רמלה מציעה: ללמוד אנגלית במבנה שמספק אווירה אחרת

חללים פתוחים, חדרי יצירה ופינות ישיבה: מרכז חדש ברמלה מעניק לילדי העיר הזדמנות ללמוד אנגלית במבנה מהודר מחוץ לבית הספר

תגובות

"השפה האנגלית היא מנוף לניעות חברתית", אומר האדריכל רון פליישר. "היא כלי הכרחי להשתלבות בתרבות ובכלכלה הגלובלית והשליטה בה פותחת אפשרויות רבות. בעבור ילדים מאוכלוסיות חלשות תגבור לימודי האנגלית משנה את התפישה העצמית, ומשפר את יכולתם להיות חלק פעיל בחברה שבה השפה נהפכה לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום". במרכז החדש של קרן YRF ברמלה מקבלים ילדי העיר הזדמנות ללמוד אנגלית מחוץ לכותלי בית הספר במבנה מהודר שנבנה במיוחד בעבורם. על פי נתוני הקרן (שמופעלת במימון ובשיתוף פעולה ישראלי-אמריקאי), כ-80% מבוגרי הפרויקטים שלה ברחבי הארץ זכאים לתעודת בגרות, לעומת 55% בממוצע ארצי. 60% מהם ממשיכים ללימודים אקדמיים.

המרכז החדש נקרא על שם איתן פריד, נער אמריקאי שהלך לעולמו ב-2006, שבועות אחדים לאחר טקס בר המצוה שלו. הוריו, ג'פרי וסוזאן, שתומכים בפעילות הקרן זה שנים, ביקשו להנציח את שמו וגייסו תרומות מחברים ובני משפחה לטובת הקמת הבניין. פליישר מספר שההורים היו מעורבים מאוד בתהליך התכנון, אף שהחל זמן קצר לאחר המוות. "קשה לדבר על מטראז' ועמודים עם אמא שזה עתה איבדה את בנה", הוא אומר.

הבניין משתרע על פני 650 מ"ר בשתי קומות והוא מתוכנן לשרת כ-5,000 תלמידים בשנה מכל בתי הספר בעיר. בשיא פעילותו יכול הבניין לארח כ-200 תלמידים בו זמנית ובעתיד הוא מתוכנן לפעול גם בשעות הערב לטובת לימודי אנגלית למבוגרים. בקומת הקרקע ממוקמים חדר יצירה, פינת משחק, ספרייה וחדר דרמה. בקומה השנייה ממוקמים חדר הקרנה ולימוד ומעבדת מחשבים לתלמידים הבוגרים יותר.

חללים פתוחים ופינות ישיבה מפוזרים בין החדרים ה"פורמליים" על מנת לחזק את האופי הייחודי של המקום וליצור תחושה שונה מזאת של כיתות רגילות בבית הספר. כך, למשל, חלל פתוח עם קיר מסך מחבר בין שתי הקומות ומשווה למקום אופי מאוד לא טיפוסי למבני חינוך בארץ. האם לא היה עדיף לוותר על המונומנטליות ועל פינות הישיבה לטובת הפרדה אקוסטית וניצול שטח טוב יותר? לדעת פליישר, לסביבה פיסית איכותית יש השפעה משמעותית על תהליך הלמידה. "המעשה החינוכי זקוק למרחב. אני חושב שפינות אישיות ולא פורמליות, חדרי יצירה ומרחבים קבוצתיים מפרקים את מערכת היחסים ההירככית בין מורה לתלמידים ומאפשרים חיפוש אחרי צורות לימוד והוראה חדשות".

כלפי חוץ, השפה העיצובית של הבניין היא מעין הכלאה בין אדריכלות עכשווית של וילות בשרון, עם הבטון החשוף האופנתי והקירות עם הגיאומטריה השבורה, לבין מבני חינוך אמריקאיים. פליישר מסביר שהתורמים הביעו את רצונם לקשור את חזות המבנה לייצוגים מהחוויה החינוכית המוכרת להם, "כבוגרי אוניברסיטאות אמריקאיות, חינוך איכותי מזוהה אצלם עם מבנים ניאו-קלאסיים". משום כך הוא בחר להעניק לחזית הראשית של המבנה פרשנות עדכנית לרעיון הסטואה היוונית - אכסדרת עמודים שתוחמת חלל פתוח ויוצרת מקום מפגש ולימוד. האלמנט האדריכלי הזה לא נעלם גם מעיניהם של התלמידים במקום. ברוח הזמן אמרו לפליישר כמה מהם כי הבניין "יפה כמו הווילה של 'האח הגדול'". גם זאת מחמאה - אם לא מבחינה אסתטית אז לפחות מבחינה תדמיתית.

החלק הפחות מוצלח של הבניין מתחיל במקום שבו הוא נגמר. פיתוח השטח בעייתי, בין השאר בגלל בעיות תקציב, והטרסות שנבנו בקדמתו צופו בדשא מלאכותי כעור. נוסף על כך, מרכז YRF אמור להיות חלק מקרייה ציבורית גדולה שתשרת את תושבי רמלה. כבר היום פועלים לצדו גלריה עירונית לאמנות ואשכול פיס לאמנויות ומדע. הבעיה המרכזית של המתחם היא שאינו ממש מתחם: גדרות מתכת חוצצות בין המבנים ובין החניות ולפי שעה הגישה הנוחה ביותר למבנה היא דרך פרצה בגדר. זהו מצב אופייני למתחמי חינוך ותרבות בישראל שמוחזקים על ידי כמה גורמים שונים. כל אחד מהם נדרש להקים גדרות וחניות בעצמו ובהעדר תיאום מספק נוצר מבוך של כפילויות. יש לקוות שהעירייה תקדם פתרון מיידי לנושא ותשתמש במבנה החדש של מרכז YRF כדי ליצור חלל מזמין, גם ללומדי האנגלית וגם לציבור הרחב.

מבוא ללימודי האסון

קורס חדש בטכניון יתמקד בהר הכרמל, בשריפה שהתרחשה בו ובאלו שעוד יתרחשו

בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בחיפה ייפתח בסמסטר הבא קורס סטודיו חדש המשלב סטודנטים מכל מסלולי הלימוד: אדריכלות, אדריכלות נוף, תכנון עיר ואזור, הנדסה אזרחית, תחבורה וגיאואינפורמציה ועיצוב תעשייתי. הסטודיו יתמקד ב"מרחב הכרמל" ובפרט בשריפה האדירה שכילתה לפני כחודש עשרות אלפי דונמים של יער וגבתה את חייהם של 44 בני אדם.

הסטודיו ינסה להשתמש בנקודת המפנה של האסון כדי לפתח "נקודות מבט מרחביות המשלבות קנה מידה, תחומי מקצוע שונים וטווחי זמן" ויעסוק בין השאר בניהול אסונות בזמן אמת. לדברי פרופ' שמאי אסיף, יוזם הסטודיו, הטכניון מחויב לכרמל וללימוד המתמשך שלו. "הדבר המרתק הוא יחסי הגומלין בין היישובים לבין המרחב הטבעי שהתחדדו כל כך בשריפה. אנחנו נעסוק לא רק באסון הזה אלא גם באסונות שעוד עתידים להתרחש בכרמל", הוא אומר.



המרכז החדש של קרן YRF ברמלה. ''המעשה החינוכי זקוק למרחב''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו