בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אדריכלי על ואדריכלים אלמוניים תחת הכותרת: "בתים מוזרים"

מצגת אנונימית שנחתה בדואר האלקטרוני סיפקה כמה רגעים של נחת ושמחה לאיד

תגובות

קולהאס, ליבסקינד, קלטרווה, דילר-סקופיו וחבריהם היו נעים באי-נוחות בכיסאותיהם המרופדים וטיפות זיעה על מצחם לו נתקלו במצגת ממקור אנונימי שנחתה בימים אלה בדואר האלקטרוני ללא כל הקשר אקטואלי, ובה מבחר מיצירותיהם המהוללות ועתירות היוקרה של אדריכלי העל לצד שורה של בניינים חסרי ייחוס, ארכיטקטורה עממית ללא ארכיטקטים, שהמשותף לאלה ולאלה מנוסח בתמצית בכותרת הפשטנית והקולעת: "בתים מוזרים". אכן פאדיחה. מה עוד שדווקא למבנים העממיים ונטולי היומרה במצגת ישנו לפחות סוג מסוים של חן, ששום קלטרווה או ליבסקינד אינו זוכה להם.

אין ספק שהמצגת אינה פרי הגות מעמיקה - או אולי דווקא כן. אולי אינטלקטואל ביקורתי עכשווי ניצל את המרחבים האנונימיים ברשת כדי להפיץ תובנת אצבע מושחזת. בכל הקשר אחר הטענה הסמויה במצגת לביטול ההיררכיה בין "גבוה" לבין "נמוך", היתה מצריכה תלי תלים של פרשנויות פוסט מודרניות מלומדות שאכן כבר נוסחו במיליוני מלים. במקרה הזה, כל פרשנות נוספת תהיה מיותרת. כך או כך, המצגת היתה רגע של נחת ושמחה קטנה לאידם של הקולהאסים והליבסקינדים - הצמרת של המילייה האדריכלי, ידוענים, נפוחים מחשיבות עצמית שפתאום הוכנסו לפרופורציה.

יצירותיהם של השמות הללו נהנות מכל העולמות האפשריים. הן גם מפורסמות וגם מוערכות ותשואותיהן גבוהות אפילו יותר מזו של המטראז' במרכז הארץ בישראל. האדריכלים עצמם זוכים לכל כיבוד מקצועי וחברתי אפשרי ובעיקר למעטפת עבה של ז'רגון אדריכליסטי סתום המגוננת עליהם מביקורת. והנה, מצגת אחת שכל מה שהיה לה הוא הרצון להעלות חיוך ביום סגריר, מסירה מעליהם את ההילה ותוקעת סיכה בבלון. רק שמה כבר עושה את העבודה. שכן מהם בסך הכל מבני הראווה הללו אם לא אוסף של קוריוזים ביזאריים המוצגים יחדיו, כמו שבירידים העולמיים הגדולים במאה ה-19 היו מציגים לראווה את האיש הנמוך ביותר בעולם או עגל עם שני ראשים לקול מצהלות הקהל.

גרסת האינטרנט של יריד ההבלים משדכת באותו קובץ את אולם הקונצרטים המהולל של רם קולהאס בעיר פורטו בפורטוגל ואת יצירתו של אחד, ג'ון מילקוביץ, פנסיונר מפרוור של יוסטון, טקסס, שנקראת "בית פחיות הבירה" וכשמה כן היא - בית מגורים מ-39 אלף פחיות בירה שמילקוביץ רוקן לקיבתו במשך כ-20 שנה עד מותו ב-1988; את אולם הקונצרטים של קלטרווה המכונף בטנריף ואת ה"חנות לממכר גלידת תות השדה" של חוואי ששמו ברי בעיר רוקינגהם בצפון קרוליינה, מחסן ישן שנצבע, נכון, בדוגמת תות שדה; את בית העננה הערפילי של דילר וסקופידיו בשווייץ ואת "בית הפטריה" בהייד פארק סינסינטי, שבנוי מקליפות עץ ושברי זכוכית וצדפים ויש לו גם עיניים חכמות שכמו מסתכלות באירוניה על המצעד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו