בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

די-וי-די | לילה של קוף מפרך

סרטו של בוב ראפלסון "הד", בכיכובה של להקת ה"מנקיז", הוא ניסוי קולנועי-מוסיקלי מוזר ביותר. וגם: וודי אלן ממשיך לדעוך

תגובות

לעתים הסיפור מאחורי הסרט מעניין יותר מהסרט עצמו. כך במקרה של "Head" מ-1968, סרט שהוא רצף פסיכודלי ארוך ומשונה של סצינות בלתי קשורות, בבימויו של בוב ראפלסון ובכיכובם של חברי להקת ה"מנקיז". ראפלסון גם כתב את התסריט, יחד עם שחקן ותסריטאי אלמוני באותן שנים, ג'ק ניקולסון שמו. בשבועות האחרונים נחתה על מדפי האוזן השלישית גרסת די-וי-די ראשונה של הסרט, הזדמנות להתוודע אל הניסוי הקולנועי והמוסיקלי המוזר והנשכח הזה.

ה"מנקיז" היו אקספרימנט טלוויזיוני חדשני לשעתו, להקת פופ שהוקמה על ידי ראפלסון וברט שניידר לטובת תוכנית טלוויזיה, עוד הרבה לפני ש"אמריקן איידול" ו"כוכב נולד" המציאו מחדש את הטלוויזיה כמכונה זריזה לייצור כוכבים. ראפלסון התקנא בהצלחת הביטלס ובגלישתם הטבעית אל הקולנוע בסרט "לילה של יום מפרך", פירסם מודעות דרושים ואסף מוסיקאים צעירים ומוכשרים שרצו להצטרף ללהקה. הלהקה שהקים הופיעה בסדרת טלוויזיה שביים בין 1966-1968 ואחדים מהלהיטים שפירסמו אותה מוכרים עד היום. הבולט בהם הוא ,"I'm a Believer" שגם זכה לעדנה מחודשת בסרט "שרק".

במחצית השנייה של שנות ה-60 אופיים של הטלוויזיה והקולנוע השתנה, וכמו הביטלס, גם ראפלסון חיפש כיוונים חדשים. הוא חבר לידידו האלמוני יחסית ניקולסון, ולקח את חברי הלהקה לסופשבוע של סיעור מוחות ומריחואנה. באותו סוף שבוע גובש הרעיון הראשוני של "הד", אם יש כזה: שרשרת של סיטואציות בכיכובם, זרם תודעתי ונטול הקשר שבו הם מגלמים דמויות שנעות בין עצמם לבין השתקפויות שלהם בתקופות שונות. זה מתחיל בסצינה משעשעת שבה הם מפריעים לפוליטיקאי להכריז על גשר חדש, ונמשך לאורך 86 דקות תמוהות (בתחילה ארך הסרט 110 דקות, אבל הקרנת מבחן כושלת שלחה אותו לעריכה מחדש). החזיונות המשונים נקטעים מפעם לפעם על ידי שירים בביצוע חברי הלהקה, ולעתים פורצת פנימה גם התייחסות מפתיעה למלחמה שהתחוללה בווייטנאם.

הסרט סימן את תחילת הסוף של הלהקה, שנולדה בטלוויזיה וגססה בקולנוע (עד שהתאחדה מחדש בחסות אם-טי-וי בשנות ה-80). מתברר שבאותו סוף שבוע יצירתי העלו חברי הלהקה רעיונות, אבל מאוחר יותר גילו כי הם אינם אחראים לשום פן בבימוי וכי נשללה מהם הזכות להופיע ככותבים בקרדיטים. שלושה מתוך הארבעה החליטו על שביתה ביום הצילומים הראשון, וגם לאחר שהעניין סודר המתיחות נמשכה.

הסרט נכשל, ורק שנים מאוחר יותר קנה לעצמו קהל של מעריצים שהצליחו למצוא איכשהו סדר בבלגן. שנתיים אחרי "הד" יצר ראפלסון את סרטו הידוע "רסיסי חיים", בכיכובו של ניקולסון, ובשנתיים שעברו בין "הד" ל"רסיסי חיים" הספיק ניקולסון עצמו לעשות את הקפיצה הגדולה של הקריירה שלו, בסרט "אדם בעקבות גורלו".

ומה בנוגע למוסיקה? אחדים ממעריצי הלהקה טענו שהסרט כולל כמה משיריהם הטובים ביותר, אבל בהאזנה עכשווית קשה לאתר בהם איכויות יתרות. חובבי הטריוויה יתעניינו עם זאת באחת מהופעות האורח המשעשעות בסרט: אחרי אחד הקליפים המשונים ביותר יוצאים חברי הלהקה מאולפן הצילומים ופוסעים יחד עם קבוצה של טיפוסים זרים במסדרון. אחד מאותם אנשים, שאוחז בידו חבל שאליו קשורה פרה, פונה לאחד מחברי הלהקה ומבקר את השיר, הביצוע והתלבושת המביכים. קשה לטעות בשפם שלו: אותו אדם, שכבר אז ניחן בחדות אבחנה ובכנות יוצאת דופן, היה המוסיקאי הצעיר פרנק זאפה.

לסמן וי

מאחורי הסרט הבא אין סיפור מעניין, אבל יש קריירה מרתקת שהולכת ודועכת. כמו כמה מסרטיו הקודמים של וודי אלן, גם "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי", הדרמה הקומית שביים בשנה שעברה, צולמה בלונדון. העלילה מספרת על זוג (נעמי ווטס וג'וש ברולין) שחווה קשיים בזוגיות. היא מתחילה לעבוד בגלריה ונדלקת על הבוס. הוא לא מצליח לסיים כתיבת רומן ונדלק על השכנה ממול. בני הזוג נאלצים להתמודד עם ביקורי יתר מצד אמה (ג'מה ג'ונס), ששבורה מעזיבת בעלה ומחפשת מפלט רוחני אצל קוראת בקלפים. ואילו האב (אנתוני הופקינס) מחפש את עצמו בחדר הכושר ונושא לאשה זונה צעירה שפגש.

סרטיו האחרונים של אלן הפכו את מלאכת הסניגוריה עליו לקשה מתמיד בעבור אותם מעריצים ששומרים חסד נעורים לגאון הקשיש. "זר גבוה" לא הופך את העבודה לקלה יותר. הדמויות עדיין פועלות כמו בובות מגושמות בידיו של הבמאי, גם כשהשחקנים שמגלמים אותן מוצלחים. המהלכים עדיין צפויים מדי. הקריינות עדיין מרגיזה. הנושאים הם אותם נושאים: מערכות יחסים רומנטיות בין אנשים שפעילים בתחום האמנות, רומנים בין גברים מבוגרים לבחורות צעירות ו/או זונות, בגידות, הקושי להתנהל בעולם ללא אמונה וכוחו המתעתע של הגורל. אסכולה מסוימת בקרב מעריצי אלן (והכותב הזה בתוכה) גורסת כי כל סרט חדש מעשה ידיו, זניח ככל שיהיה, ראוי לצפייה. יציאתו של הסרט הזה בדי-וי-די (כרגע עדיין במהדורה לועזית בלתי מתורגמת, בהמשך גם במהדורה עברית) היא הזדמנות טובה לסמן וי ליד המטלה הזאת בלי לצאת מהבית. *

"Head", "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי", האוזן השלישית



המנקיז. נולדו בטלוויזיה וגססו בקולנוע


כשתפגשי זר גבוה ומסתורי. המהלכים עדיין צפויים מדי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו