בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הגופנים מקבלים מקום של כבוד במוזיאון

אוסף האדריכלות והעיצוב של מוזיאון מומה הוא הפנתיאון של עולם העיצוב. יש בו כיסאות, מכוניות ספורט ואפילו מסוק, אבל אין בו יצירות גרפיות רבות. עכשיו הגופנים זוכים בו למקום של כבוד

תגובות

רוצים לראות דוגמה מרהיבה של: א) כושר המצאה עיצובי; ב) שימוש מלא דמיון בטכנולוגיה חדשה; ג) המנטרה של המודרניסטים "הצורה (תמיד) באה בעקבות התפקוד"? אם כן, פתחו את תפריט הגופנים במחשב שלכם והקליקו על הגופן "ורדנה" (Verdana).

הקלידו את הספרה 1, ולאחריה את האותיות I ,i ו-l. אלה התווים הדומים ביותר, שבגופנים רבים הם נראים דומה מדי, בייחוד באלה הדיגיטליים שקוראים על צג. שימו לב להבדלים הדקים ביניהם בוורדנה: ה"i" נמוך יותר מה"l"; וה"I" הגדולה והספרה "1" הן התווים היחידים המעוטרים בשני הקצוות בסריפים, או תגים זעירים, המבדילים ביניהם לבין האות "l" הקטנה.

אחר כך הקלידו את האותיות "fi", "ff" ו"fl". המרווח בין כל צמד כזה רחב מעט יותר מאשר בין צמדים אחרים, כדי למנוע מהם להיטשטש ולהשתלב יחד, בעיה נוספת בגופנים דיגיטליים. ולבסוף, אם תדפיסו את מה שהקלדתם תבחינו שהתווים מרוחקים זה מזה על הצג יותר מאשר על הדף.

את כל הפרטים האלה הוסיף לוורדנה מעצב הגופן, מאתיו קרטר, ב-1996, כשמיקרוסופט ביקשה ממנו ליצור גופן שיהיה קל לקריאה במחשב. הפיתרון שקרטר מצא הוא דוגמה מופתית לעיצוב חכם, שיכול לסייע לנו להסתגל לשינויים טכנולוגיים.

ורדנה וגופנים אחרים

לאחרונה הכריז המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (מומה) על צירוף ורדנה ו-22 גופנים דיגיטליים אחרים לאוסף האדריכלות והעיצוב שלו. הכרזה כזאת היא הכבוד הגדול ביותר בעולם העיצוב - המקבילה העיצובית לפרס אוסקר ולמדליית זהב אולימפית. עד היום רק גופן אחד זכה להיכלל באוסף של מומה - "הלבטיקה" (Helvetica) - ועוד כמה דוגמאות מעטות לעיצוב גרפי.

אוסף האדריכלות והעיצוב של מומה, שנוסד ב-1932, מונה יותר מ-28,000 עבודות. האוסף כולל, בין השאר, כיסאות, מכוניות ספורט, מחשבים, מסוק והארכיון של האדריכל המודרניסטי הנודע מיס ון דר רוהה. אבל אין באוסף יצירות גרפיות רבות. יוצאים מהכלל הם כ-5,000 כרזות, פנינים כגון סדרה שלמה של מגזין הטיפוגרפיה הנודע "Emigre", כל הספרים שחיברה המעצבת ההולנדית המבריקה אירמה בום, וכמובן, הגופן הלבטיקה.

"הבנו שהאוסף לוקה בחסר בכל הנוגע לעיצוב גרפי", אומרת פאולה אנטונלי, אוצרת בכירה לאדריכלות ולעיצוב במומה. "לפני שלוש שנים קיימנו סימפוזיון בניו יורק כדי לדון בעניין ולהתוות קטגוריות חדשות. גופנים היו אחת הקטגוריות".

מומה התחיל בגופנים דיגיטליים, שמעוצבים באמצעות מחשבים - כפי שעוצב ורדנה - או כאלה שנועדו לשימוש במחשבים, כמו A-OCR, הגופן המוקדם ביותר באוסף החדש של מומה. את הגופן פיתחו "אמריקן טייפ פאונדרס" ב-1966, לטובת הטכנולוגיה החדשה לזיהוי תווים אופטיים.

השפעה דרמטית

במשך מאות שנים הופקו גופנים בתהליך מייגע של יציקת האותיות במתכת, תחילה ביד, ולאחר מכן, משנות ה-80 של המאה ה-19, במכונה. הופעת סדר הצילום בשנות ה-60 הקלה מעט את התהליך, אבל השפעת הטיפוגרפיה הדיגיטלית היתה דרמטית בהרבה. המחשבים היו לא רק יותר מהירים מהמכונות, אלא גם דייקו יותר בפירוש הוראות המעצבים.

המעצבים קפצו על ההזדמנות לערוך ניסיונות בגופנים. אחת הרכישות החדשות של מומה היא "אוקלנד" (Oakland), גופן שעיצבה ב-1985 זוזנה ליקו, ממייסדות Emigre, בעזרת מחשב מקינטוש ביתי k128 של חברת אפל.

הדיגיטציה גם פתחה בפני המעצבים אפשרויות מרתקות לעיצוב גופנים חדשים ולשיפוץ ישנים לצורכי מחשבים, טלפונים סלולריים, קונסולות משחקים, מכשירי אייפד וכן הלאה. היא גם הביאה לדמוקרטיזציה בעולם הגופנים האזוטרי, בכך שאפשרה לכל אחד מאתנו לבחור לעצמו גופנים מועדפים מתוך תפריטי הגופנים במחשבים שלנו.

כמה מ-23 הגופנים הדיגיטליים של מומה הם פיתרונות מלאי מעוף לבעיות מעשיות. הגופן "FF Meta" של אריק שפירקמן, מ-1991, והעיצוב החדש של אלברט-יאן פול ל-"FF DIN" מ-1995, הם מופת לבהירות טיפוגרפית. כזה הוא גם "Bell Centennial" של קרטר, מ-1978, שתוכנן כך שיהיה קריא בדפוס הזעיר של מדריכי הטלפון של חברת AT&T. טוביאס פרר-ג'ונס וג'ונתן הופלר הגיעו לתוצאה דומה בעבור טבלאות שוקי המניות בעיתונים ותוצאות משחקים בעמודי הספורט, עם "רטינה" (Retina) מ-2001.

גופנים אחרים נבחרו בשל החדשנות הטכנולוגית שלהם. וים קרואל עיצב את "אלפבית חדש" ב-1967, כך שיתאים לקריאה בפיקסלים הגושניים של צגי שפופרת קרן קתודית. בתחילת שנות ה-90 הפיקסלים נעשו קטנים יותר וגופנים דיגיטליים כגון "Keedy Sans" של ג'פרי קידי מ-1989, "Template Gothic" של בארי דק מ-1990, ו"FF Blur" של נוויל ברודי מ-1992, הראו עד כמה השתפרה יכולתם של המעצבים לנצל את הטכנולוגיה הדיגיטלית ליצירת צורות אקספרסיביות.

יש גם מתנגדים לטיפוגרפיה הדיגיטלית. אלה טוענים שהיא חלקלקה, חיוורת והומוגנית מדי. חסידי המסורת האלה עמדו בראש מקהלת המבקרים כשחברת איקאה הכריזה ב-2009 על החלפת "Futura", גופן מודרניסטי מעודן שעיצב ב-1927 פול רנר, בוורדנה. אחת התלונות הנפוצות היתה שוורדנה אינו יורש ראוי, משום שהעיצוב שלו הושפע בעיקר בגלל עניין פונקציונלי - הצורך בהיותו קריא על גבי צגי מחשב. אלא שזו, כמובן, אחת הסיבות לכך שמומה חולקת כבוד לגופן הזה. *



כרזות של גופנים מתוך אוסף האדריכלות והעיצוב של מוזיאון מומה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו