צליליו של הספינקס

רק 5% מנגני התזמורות בארצות הברית הם ממוצא לטיני או אפריקאי-אמריקאי. ארגון ספינקס מנסה לשנות את המצב

נעם בן זאב
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נעם בן זאב

"התזמורת הסימפונית ספינקס" בדטרויט נשמעת אולי ככל תזמורת סימפונית אחרת, אבל נראית שונה לגמרי - כי חבריה הם "שונים": כולם ממוצא לטיני או אפריקאי-אמריקאי. ארגון ספינקס, שנוסד בעיר לפני כ-15 שנה, נודע בתחרות השנתית שלו למוסיקה קלאסית, במסגרתה ניתנו כבר יותר ממיליון דולר בפרסים ובמלגות ובהענקת הזדמנויות למשרות בתזמורות המובילות של ארצות הברית - כולן לנגנים בני המיעוטים באמריקה. חינוך מוסיקלי, קרן להשאלת כלי נגינה, מחנות קיץ, אנסמבלים שמקיימים מסעות קונצרטים ברחבי המדינה - בדרכים אלה מבקש הארגון, ומייסדו אהרון דבורקין, לפצות על העוול ההיסטורי של היעדרם של מוסיקאים ממוצא אפריקאי או לטיני בגופים הקלאסיים בארצות הברית. כיום, רק 5% מנגני התזמורות שם הם ממוצא זה.

"רביעיית כלי הקשת הארלם" (The Harlem Quartet) היא מהאנסמבלים המובילים של הפרויקט. חבריה - אילמאר גאווילן ומליסה וויט בכינורות, חואן-מיגל הרננדז בוויולה (זוכה תחרות ברהמס באוסטריה, 2009) ופול ויאנקו בצ'לו - כולם נגנים ראשונים בתזמורת הקאמרית ספינקס, והרביעייה היא רביעיית הבית של האקדמיה המהוללת "ניו אינגלנד קונסרבטורי". "מטרתה היא לקדם גיוון במוסיקה הקלאסית, ולעניין לקהל צעיר וחדש מתוך גילוי של רפרטואר רבגוני, במיוחד של מלחינים בני המיעוטים", כפי שמוצהר על ידיה. בעונה שעברה סיירה הרביעייה מחוף לחוף בארצות הברית, מנגנת במקומות יוקרתיים כמו קרנגי הול, בית הספר הגבוה למוסיקה איסטמן, מוזיאון המטרופוליטן (בשיתוף תוכנית החינוך המוסיקלי של יצחק פרלמן), ולבסוף בבית הלבן לאוזני הזוג הנשיאותי ואורחיו: הישג למוסיקה הקלאסית ולמקדמיה, כפי שרק בארצות הברית, כך נדמה, אפשרי כמוהו.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ