אמש בקונצרט: אנסמבל סולני תל אביב, בניצוח ברק טל

חגי חיטרון
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגי חיטרון

זה היה קונצרט מוסבר: נגן הבאסון האורח סרג'ו אזוליני הסביר (בדרכו המקסימה, באנגלית שמבטאה האיטלקי מייפה אותה) מדוע הוא חושב שמותר להגיש את באך בכלים שונים מהמקובל. הפעם מדובר בקונצ'רטו לשלושה צ'מבלי (רי"ב 1064) שאזוליני עיבד לשלושה באסונים, במקום צ'מבלי.

תמצית ההסבר: בקונצ'רטי של באך כל התפקידים חשובים, הן אלה של הסולנים והן אלה של הכלים האחרים. במשתמע (אם הבנתי נכון): אין ערעור של השוויון בחשיבות אם תפקידי הסולו ניתנים לשלושה באסונים במקום שלושה צ'מבלי, אף שזה מעבר מכלי לא-מלודי לכלי מלודי. אלא שידוע שקונצרט זה עצמו נכתב לפני כן לשלושה כינורות בתפקידי סולו. חשוב יותר מן הדיון המעט מסובך הנ"ל הוא מבחן התוצאה: איך הקונצ'רטו נשמע בגרסה החדשה, עם שלושה באסונים? לא אוכל לכתוב כאן אלא שלטעמי זה "ככה ככה". אולי מפני שהצבע הבאסוני המיוחד והמובחן מפנה יותר מדי תשומת לב אל עצמו, כלומר לדמיון (בצבע) בין שלושת כלי הסולו.

מלבד הקונצ'רטו (ומלבד עוד שני פרקים בנוסח מעט שונה מתוך קונצ'רטי ברנדבורגיים) בוצעו סימפוניית "בית השטן" של בוקריני והסימפוניה מס' 44 של היידן, שתיהן שייכות לתקופת "הסער והפרץ" (התפרצות כמו רומנטית בתוך התקופה הקלאסית) ושתיהן - כמצופה - זכו לביצוע טוב. גם התגבורת של הקשתנים הצעירים מגבעתיים, שהוכנו בקפידה (מדובר בפרויקט חינוכי), לא "מהלה" את הצליל של האנסמבל. הערה על הנסיבות: האירוע התקיים באולם מרכז המוזיקה החדש ברעננה, אולם עם הדהוד ארוך, אבל זה דווקא נשמע לי נעים, לא ערפל אלא רק גרם לפרקים עוצמה מופרזת. ודאי עם זאת שהאולם הזה מתאים במיוחד לאנסמבלים בארוקיסטיים ומתבקש מאוד לשמוע אותם שם.

אנסמבל סולני תל אביב, בניצוח ברק טל. סולן (בבאסון) ומנצח אורח: סרג'יו אזוליני. סולנים נוספים בכלי נשיפה. בהשתתפות נגני כלי קשת מקונסברטוריון גבעתיים. מרכז המוזיקה ברעננה

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ