בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"Exit Through the Gift Shop" , האוזן השלישית | רחוב דו סטרי

האם סרטו הראשון של אמן הרחוב בנקסי הוא חוליה נוספת בשרשרת התעלולים שלו, או שמדובר ביצירה תיעודית אותנטית? כך או כך, "Exit Through the Gift Shop" מעורר שאלות מרתקות

תגובות

"נמאס לנו מהדגים", זעקה כתובת הגרפיטי שצצה לפני כמה שנים באופן מפתיע ובאותיות ענק בכלוב הפינגווינים המגודר בגן החיות של לונדון. ובגן החיות של בריסטול, בכלוב הפילים, צצה כתובת אחרת: "אנחנו רוצים לצאת. קר כאן. השומר מסריח. משעמם, משעמם, משעמם".

מי שעמד מאחורי התעלולים הללו הוא אמן הרחוב הבריטי בנקסי, שנולד בבריסטול באמצע שנות ה-70 ונהפך לאחד היוצרים הפופולריים והמוערכים בעולם בתחום. תעלולים נוספים שפירסמו את היוצר האלמוני, בנוסף לציורי שבלונה איקוניים בקנה מידה גדול שיצר ברחבי העולם, כללו החדרה חשאית של כמה מיצירותיו למוזיאונים כמו המומה, המטרופוליטן ומוזיאון הטבע במנהטן; החלפת מאות עותקים של הדיסק החדש של פאריס הילטון בגרסאות מזויפות שכללו שירים כמו "מה עשיתי" ו"למה אני מפורסמת"; ופיזור של בובות אדם בדמות אסירי גואנטנמו סביב רכבת ההרים של דיסנילנד.

הפרויקט האחרון של בנקסי הוא הסרט עטור הפרסים "Exit Through the Gift Shop", שמועמד בימים אלו לאוסקר בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר. זהו סיפורו של טיירי גואטה, צרפתי שמתגורר בלוס אנג'לס ונוהג לתעד את חייו באובססיביות במצלמת וידאו. בשלב מסוים נתקל גואטה באמן הרחוב "אינוויידר" ומחליט לתעד את פעולות האמנות המחתרתיות שלו. בעקבות זאת הוא מתחיל לעקוב אחר אמני רחוב נוספים (ביניהם "שפרד פיירי", שידוע כאמן שיצר את הכרזה הצבעונית של ברק אובמה) לטובת סרט תיעודי שבסופו של דבר לא יושלם על ידו. דרך אמני הרחוב הללו גואטה מטפח את שיגעון התיעוד שלו, והם זוכים לסיקור אוהד בכפוף למגבלות שהם מציבים.

רק אחרי אמן אחד גואטה לא מצליח להתחקות - בנקסי הנודע והאנונימי. כשלבסוף הוא מצליח להשיג אותו, השניים מתחברים. גואטה נהפך למדריך המקומי של בנקסי באזור לוס אנג'לס, ובתמורה הוא מקבל גישה בלתי מוגבלת למעשי האמנות שלו: מתא הטלפון שעבר היתוך וריתוך ונהפך לפסל רחוב מעוקם, דרך תערוכות האמנות המצליחות והשטרות המזויפים שעליהם כתב "בנקסי אוף אינגלנד", ועד הגרפיטי היפהפה שריסס על חומת ההפרדה בשטחים.

בשלב מסוים (אחדים יקראו לזה ספוילר, ועל כן מוטב שידלגו לפסקה הבאה) בנקסי מבין כי הצרפתי שעוקב אחריו ומצלם אותו אינו יוצר תיעודי מבריק, אלא פשוט "אדם עם בעיות נפשיות שבמקרה יש לו מצלמה", ומחליט לעשות בעצמו סדר באוסף הקלטות האינסופי. גואטה, שמעביר לבנקסי את מלאכת העריכה וזוכה להמון זמן פנוי, מחליט להיהפך בעצמו לאמן רחוב, מאמץ את שם העט "בריינווש" ומתגלגל למקומות מפתיעים. וכך "Exit Through the Gift Shop" נהפך מסרט של גואטה לסרט של בנקסי (שפניו בסרט מוחשכות), והטייטל "הדבר הבא באמנות הרחוב" מתגלגל מבנקסי לידיו של גואטה, ספק שרלטן וספק גאון תקשורת.

מהי אמנות, למי היא שייכת ומה הופך אותה למוצלחת - אלו שאלות שהיצירה הקולנועית המקסימה, המרתקת והמשעשעת הזאת מעלה. מאז יצא הסרט בשנה שעברה רבים טענו כי מדובר במתיחה, בסרט עלילתי, וכי סיפורו של גואטה מעולם לא התרחש. תומכי התיאוריה הזו ראו בסרט חוליה נוספת בשרשרת התעלולים של בנקסי, כמו הגרפיטי בגן החיות וכמו השטרות המזויפים. אבל בתור יצירת אמנות שהתחזות היא מוטיב מרכזי בה, ושנוצרה על ידי אמן עלום שם, הספקולציה הזאת רק תרמה לדיון שהסרט עצמו עורר. לפני כמה ימים צצה בלוס אנג'לס דמות מצוירת של פסלון אוסקר בקנה מידה גדול; האם בנקסי עצמו צייר את הפסלון? או שזוהי מחווה של מעריץ? והאם זה באמת משנה?

"Exit Through the Gift Shop" , האוזן השלישית



בנקסי בסרטו. מהי אמנות ולמי היא שייכת



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו