בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לראשונה תלת-ממד בקולנוע דוקומנטרי

התופעה הקולנועית הבולטת של השנים האחרונות נכנסה לסרטיהם התיעודיים של וים ונדרס וורנר הרצוג, שהוקרנו בפסטיבל ברלין

תגובות

ברלין

שני סרטים תיעודיים שונים מאוד, שהוקרנו אתמול בפסטיבל הקולנוע ברלין, בישרו את חדירתו של הצילום בתלת-ממד, אולי התופעה הקולנועית הבולטת ביותר של השנים האחרונות - לפחות מאז "אווטאר" - לתחום שונה מאוד מזה שבו נעשה בו שימוש עד כה: תחומו של הקולנוע הדוקומנטרי.

מקריות מעניינת היא ששני הסרטים בוימו על ידי שניים מהבמאים הגרמנים הנודעים ביותר, וים ונדרס וורנר הרצוג, שהיו מבין מניחי היסוד למה שכונה בשנות ה-70 "הקולנוע הגרמני החדש". שני הסרטים מרתקים, אפילו מפעימים, כל אחד בדרכו הוא, למרות שאינני בטוח שהצילום בתלת-ממד הוא הגורם העיקרי לחוויה שהסרטים האלה מעוררים.

"פינה", סרטו של ונדרס, מוקדש לזכרה של הכוריאוגרפית והרקדנית הגרמניה פינה באוש, שמתה ב-2009 בהיותה בת 69. עיקר הסרט מורכב מקטעים מהמחולות הנודעים ביותר שבאוש יצרה עם להקתה - והם דרמטיים ומרשימים כפי שהיו כאשר באוש עיצבה אותם - ומקטעי ראיונות קצרים עם חברי הלהקה של באוש, כאלה שעבדו עמה במשך שנים ארוכות וכאלה שנהנו מכישרונה והשראתה של באוש זמן קצר בלבד קודם למותה.

"מערת החלומות האבודים" של ורנר הרצוג עוסק אף הוא באמנות, אך באמנות מסוג אחר לגמרי ומזמן רחוק הרבה יותר. הרצוג, אחד מיוצרי הקולנוע האקסצנטריים ביותר, שתמיד נהנה ללכת לקצווי תבל ולמקם את סרטיו בהוויות הניצבות מחוץ לתרבות המסורתית - והוא עשה זאת בכמה מסרטיו הטובים ביותר כגון "אגירה, זעם האל" ו"פיצקראלדו" - חודר בסרטו למערות שהתגלו בדרום צרפת ב-1994, ובהן נחשפו ציורי הקיר העתיקים ביותר המוכרים לאדם. המראות של המערות מפעימים, ומפעימים אף יותר ציורי הקיר של סוסים, אריות, ממותות וחיות אחרות מלפני כ-30 אלף שנים. הצילום בתלת-ממד מחדיר את הצופים לתוך המערות ממש, שאליהן רק למעטים מותר להיכנס, והרצוג, בפס הקול של הסרט מצדיק את הבחירה הזאת בכך שהאדם הקדמון האלמוני, שלעולם לא נדע את זהותו או סיפורו, טבע את ציוריו על קירות המערה, שאף הן היו תלת-ממדיות.

גם סרטו של ונדרס וגם זה של הרצוג, שזכו בפסטיבל לבכורות חגיגיות, הם הסרטים התיעודיים היוקרתיים הראשונים שצולמו בתלת-ממד והקרנתם בפסטיבל ברלין היא לפיכך אירוע היסטורי שמעורר עניין. מעניין אם הנטייה תימשך והשימוש בתלת-ממד יחדור גם לתחום הקולנוע התיעודי המסורתי והריאליסטי יותר. מעניין אם זה יקרה ומעניין אם זה צריך לקרות, אבל זו כבר שאלה לדיון נרחב יותר.

אתמול התקיים בפסטיבל טקס שבו הוענק לליה ון ליר, מנהלת סינמטק ירושלים, פרס "מצלמת הזהב" היוקרתי על פועלה הקולנועי המתמשך.



מתוך ''פינה'' של וים ונדרס. קטעים מהמחולות הנודעים שיצרה הכוריאוגרפית הגרמניה פינה באוש



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו