בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חי בסרט

ערן וולקובסקי מצא את עצמו צופה בסרטים ישנים בשידורים חוזרים בשעות הלילה. כך נולדה התערוכה החדשה שלו בגלריה רו-ארט בת"א

תגובות

התערוכה "מזימות בינלאומיות" של המאייר והצייר ערן וולקובסקי, שתיפתח הערב בגלריה רו-ארט בתל אביב (שביל המרץ 3, בניין 8, קומה 4), מאפשרת לו מפגש מחודש עם ימיו כנער בקיבוץ הנחשף לראשונה לעולם החיצוני באופן כללי, ולעלילות ולדמויות של הפילם נואר הקולנועי בפרט.

התערוכה כוללת 25 ציורים מתוך סדרה גדולה יותר שיצר וולקובסקי בשנה האחרונה, כולם בצבעי סופר לק על לוחות מזוניט. את הציורים הוא מצייר תוך כדי התבוננות בצילום והם לקוחים מפריימים שהוא לכד במצלמה מתוך מקלט הטלוויזיה. "הרבה מקריות קיימת בתערוכה הזאת", מסביר וולקובסקי. "גם האיסוף של חומרי הגלם הוא תוצאה של מקריות. אני מחכה שהדימויים מהמרקע יפתו אותי. גם הפריימים שאני בוחר לצלם הם אף פעם לא מה שהתכוונתי, שכן לוקח זמן עד שאני מצליח לבחור פריים לצילום ועד שאני מצלם אותו - הוא כבר נהפך משהו אחר".

ערן וולקובסקי, ללא כותרת, 2010. גלריה רו-ארט בתל אביב

את הציורים הוא בחר לתלות ברצף, צמודים זה לזה לאורך חלל הגלריה. התלייה מזכירה רצף של פילם, אך ככזה הוא נדמה כמשובש, כי אין קשר בין הפריימים, הלקוחים מסרטים שונים. "אלה סרטים שראיתי בשנות ה-60 וה-70 עוד לפני שהן נקראו סיקסטיז וסבנטיז", הוא אומר. הסדרה נולדה לדבריו כשמצא את עצמו צופה בסרטים ישנים המשודרים בטלוויזיה בשעות הלילה הקטנות בשידורים חוזרים. "ההרגשה שלי היתה כמו דרישת שלום מבית התרבות בקיבוץ".

שם התערוכה לקוח מסרטו המפורסם של אלפרד היצ'קוק, שהוא גם הבמאי האהוב על וולקובסקי: "כל פריים שהוא מוציא מושלם ברמה הוויזואלית". בטקסט הנלווה לתערוכ מתעכב האורי קליין, מבקר הקולנוע של "הארץ" שבו מאייר וולקובסקי, על הבחירה בשם "מזימות בינלאומיות". לדבריו, "השם שוולקובסקי נתן לתערוכתו מתייחס לא רק לשמו של אחד הסרטים המועדפים עליו, אלא גם לאופן שבו הקולנוע, שהגיע אלינו משם, היה לחלק מפה: זהו אחד הסרטים היחידים שהשם העברי שניתן לו, שהוא שונה לחלוטין משמו המקורי ('North by Northwest') כה נטמע בזיכרון הקולנועי של כולנו שכבר קשה לחשוב שהיה יכול להיות גם שם אחר. הקולנוע, הזיכרון שלו וההתעקשות שלו להוות חלק הולך ונמשך מחיינו הם אמנם מזימות בינלאומיות בהקשר פרטי ומקומי".

עם הסרטים שפריימים מהם מיוצגים בציורים של וולקובסקי נמנים "הבריחה הגדולה", "צ'יינה טאון", "ציפור הנעורים המתוקה" ואחרים. ואולם, כפי שכותב קליין, "מרבית העבודות הכלולות בתערוכה אינן מנציחות שיאים קולנועיים מוכרים, אלא רגעים סתמיים לכאורה, רגעים שנמצאים בין לבין, ואמנם הקולנוע נבנה על הרגעים האלה הנמצאים בין שיא לשיא, והחיים אמנם מתנהלים להם ככה, בין לבין".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו