בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסע פלאי בנופי ליסט

תגובות

המציאות שברא קיסין בחלל הענק של האולם בבנייני האומה, מול קהל של כ-2,000 איש, הניסה תוך דקות את החששות שהיו לי מפני קיום רסיטל לפסנתר באולם שלכאורה אינו מתאים לכך כלל.

מבחינת התפוסה, הארוע היה גם הפגנת עוצמה של שוחרי אמנות הפסנתר, מה גם שהתוכנית לא היתה הכי פופולרית, והוקדשה כולה ליצירות ליסט. חלק גדול מההישג השיווקי-חברתי יש לזקוף ליוצאי רוסיה, שהיו רוב ברור בקהל.

האמנות של קיסין הצליחה להתבטא גם בתנאים המיוחדים של האולם הענק, שמעו אותו היטב אם כי באיכות שונה ממה שמתקבל באולם מתאים, או אפילו בהיכל התרבות בתל אביב. הצלילים בקצה הנמוך היו יחסית מעורפלים, לפעמים, הגבוהים והבינוניים היו זוהרים.

בסונטה בסי-מינור, שהיתה החלק המרכזי בקונצרט מבחינת הערך האמנותי, קיסין לא נגרר לשום פאתוס, הוא לא שקד על העיקר, ציור המבנה הגדול של היצירה, שהיא מין הכלאה של סונטה ושל שירה סימפונית - מהפסנתר.

שאר הרסיטל היה מסע בנפתוליו ובנופיו של ליסט על חלקיהם הבנאליים ועל חלקיהם רבי ההשראה. ביצירה "מסע לוויה", לטעמי, הפסנתרן התייחס ברצינות רבה מדי לסיפור שליסט הציב. בהמשך, קטעים מתוך מסע צליינות, האצבעות המכשפות של קיסין העלו אותנו מדי פעם לפסגות של אמנות פסנתר ושל שירה מהקלידים. והעיקר: בשום רגע בקונצרט הנגינה לא נשמעה ככבולה למיפגני טכניקה, הכל היה בשירות התוכן העמוק יותר.

בשבילי, פסגת הרסיטל היתה דווקא ההדרן הראשון: עיבודו של ליסט ל"הקדשה" של שומאן. ברגעים אלה ליבו ואצבעותיו ולהרגשתי ליבם של כל הנוכחים - היו לאחד.

ההדרן השני, עיבודו של ליסט ל"ערב וינאי" של שוברט, היה משכנע פחות, גם מפני ששוברט באמת לא מתאים לנסיבות של האולם, אבל גם כאן התבלטה העובדה שלפנינו יושב אחד מאמני הפסנתר הגדולים של התקופה.

רסיטל של הפסנתרן יבגני קיסין. בנייני האומה בירושלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו