בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחוזת צפייה | רוצים ליצור סיטקום כושל? זו הדרך הבטוחה

"מדריך ליצירת סיטקום שיבוטל" שחיבר מיטשל הורביץ, יוצר "משפחה בהפרעה" ו"אחוזת ויילד", אמנם משעשע למדי, אבל אינו מצטיין במודעות עצמית

תגובות

מיטשל הורביץ, יוצר "משפחה בהפרעה" ו"אחוזת ויילד", פירסם ב"גרדיאן" בשבוע שעבר "מדריך ליצירת סיטקום שיבוטל". למי שאינם חושבים שהם יכולים להגיע להישג הזה בעצמם מציע היוצר כמה נקודות למחשבה. יש לו ניסיון בתחום: הסדרה הראשונה שלו, "משפחה בהפרעה", בוטלה לאחר שידור 53 פרקים, והשנייה, "אחוזת ויילד", אחרי 13 בלבד.

"משפחה בהפרעה", שעסקה במשפחה עשירה שירדה מנכסיה אך דבקה בגינוניה, צולמה בסגנון כמו-תעודי. במרכזה ניצב מייקל בלות (ג'ייסון בייטמן, "ג'ונו"), האדם המתפקד היחיד במשפחה הבלתי-מתפקדת הזאת. אף שהסדרה, שעלתה ב-2003, צברה קהל מסור ופרסי אמי וגלובוס הזהב למכביר, קהל זה היה מצומצם והסדרה ירדה באמצע העונה השלישית שלה. ב-2012 עתיד לעלות לאקרנים סרט קולנוע של הורביץ המבוסס עליה.

גם "אחוזת ויילד", המשודרת כעת בשבתות בערוץ יס קומדי, עוסקת בבני תפנוקים. הכוכב שלה הוא ויל ארנט, שהשתתף גם בסדרה על משפחת בלות. כאן הוא סטיוון ויילד, גבר עשיר המתנהג כילד, אך בניגוד לבני "משפחה בהפרעה", לו יש תקציב שיגבה את התנהגותו הפזרנית.

אז מה מציע הורביץ ב"מדריך" שלו? תחילה, "המצא שם מבלבל לסדרה". בהסבר לסעיף זה הוא מפרט: "עדיף שהוא יהיה מעולם הפסיכולוגיה, כך שבקלות אפשר יהיה לשכוח אותו. לדוגמה, אם היית קורא לתוכנית 'ברוכים הבאים, מאט' הקהל היה מבין מיד את הקונצפט: כנראה מדובר בדמות ושמה מאט והיא מסבירה פנים. אם קוראים לסדרה 'משפחה בהפרעה' (Arrested Development, שתרגומו המילולי "התפתחות מעוכבת", ר"ק) - מבטיחים שקהל רחב לא יגלה את פירות עמלך".

ואולם, "רוק 30" - כינוי ברנז'אי לכתובת של בניין רוקפלר שבו שוכנים המשרדים והאולפנים של רשת אן-בי-סי בניו יורק - רחוק מלהיות שם קליט וטיפשי, כמו שהורביץ מרמז. והסדרה כבר קיימת ומצליחה זה חמש עונות וחתומה לעונה שישית בטלוויזיה הממסדית האמריקאית.

עוד הוא מציע, בטפיחה עצמית על השכם, "נסו לעשות יותר מדי": "אם בז'אנר מסוים הקהל רגיל לעלילה אחת פשוטה או מקסימום שתיים, נסו לכלול בתוכנית שלכם שמונה, ומצאו דרך שאיכשהו ישתלבו זו בזו".

בסעיף נוסף מציע הורביץ: "הוסיפו קורטוב של גילוי עריות. הקהל אוהב סקס, כל סוג, אולי חוץ מגילוי עריות. אז תתמקדו בזה".

שוב אין מנוס מלהציג כדוגמה פרק נפלא של "רוק 30", שבו ליז למון יוצאת עם מישהו שהוא כל כך מושלם, שהיא בטוחה כי יש כאן מלכודת. זאת מתגלה כאשר היא מגיעה לביתו היפהפה של אותו חבר חדש ורואה על המדף תמונה של דודתה. מתברר כי השניים בני-דודים רחוקים. ועוד דוגמה: ב"משפחת סימפסון", עוד סדרה שמתמשכת יותר מ-53 פרקים, מתברר כי בעיר היריבה של ספרינגפילד, שלביוויל, מתירים לגברים להתחתן עם בנות-הדודה שלהם, "כי הן כל כך יפות". יש שם גם בני זוג שהם או אח ואחות, או אם ובן, או אב ובת - לא ברור בדיוק.

"רושם ראשוני קובע", כותב הורביץ ואז מוסיף, "אז כדאי לדפוק את זה". בסדרה הראשונה שלו "ניסינו להציב מראה מול החברה האמריקאית. וכצפוי, אמריקה הסיטה את המבט".

קשה אם כך להבין את ההצלחה של "הדיילי שואו" עם ג'ון סטיוארט, שכל יום מציב מראה מול פני האומה ומעמדו רק מתעצם.

למעשה, אפשר לתת דוגמה נגדית כמעט לכל סעיף של הורביץ. כך, למשל, כשהוא מציע לצחוק על קבוצות מיעוטים כדרך להיכשל, קשה שלא לחשוב על "סאותפארק", "איש משפחה", "לואי", "שחקנית סוג ד'" ו"המשרד" האמריקאית - סדרות שאינן חוששות לחרוג מהתקינות הפוליטית ובכל זאת ממשיכות להצליח.

כך גם הסעיף "אל תטרחו להשתמש בפסקול של צחוק", כי לפי היוצר "בוויתור על פסקול של צחוק אתם יכולים להבטיח שהקהל לא יידע על התוכנית שלכם". קומדיות הלהיט "משפחה מודרנית", "המשרד", "רוק 30" - למעשה כמעט כל הקומדיות החדשות - נטולות פסקול של צחוק.

לבסוף, כותב הורביץ, "הכינו סדרה לטעם הבריטי - ואז הראו אותה באמריקה". נתעלם אם כן מהעובדה שאחת הקומדיות האמריקאיות המצליחות ביותר בכל הזמנים בבריטניה היתה "חברים".

למסקנות של הורביץ אפשר איפוא להוסיף עוד דרכים לכישלון - אל תלמדו מהטעויות שלכם, אל תתייחסו לביקורת שהופנתה נגד תוכניותיכם, אל תהיו ענווים והמשיכו לזלזל בטעם של קהלכם.

ביוויס ובאטהד חוזרים

ילדים רעים אחרים ששבים למסך הם ביוויס ובאטהד. מנהל ערוץ אם-טי-וי, ואן טופלר, סיפר ל"רולינג סטון" כי בגרסה החדשה של סדרת האנימציה יצפו שני בני העשרה הנצחיים בסדרת הריאליטי "חוף ג'רזי" ובמיני סרטונים ביוטיוב, בנוסף לקליפים שבהם צפו בשנות ה-90 (הסדרה שודרה בין 1993 ל-1997).

טופלר סיפר כי הרעיון להשבתם עלה כאשר צפה בקליפ של ליידי גאגא והבין שהעולם "זקוק לנקודת המבט הייחודית של השניים". כל השאר יהיה אותו דבר, כולל מייק ג'אדג', היוצר המקורי, שיצר מאז את "המלך היל". וכבעבר, שני הנערים יצפו בתוכניות שלהם על מסך הטלוויזיה, שזה מוזר, כי רוב הביוויסים והבאטהדים בני זמננו היו מעדיפים לבהות במסך המחשב.



אחוזת ויילד. 13 פרקים


מיטשל הורביץ. מתכון לכישלון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו