בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה האמנותית

ארכיון משה ציפר לאמנות ייפתח מחדש, הביאנלה ברמת השרון בוטלה, ולמה הצהוב של ואן גוך מאבד את זוהרו?

תגובות

מחיר שיא לאמן צרפתי חי: 4 מיליון ליש"ט

"בשנה שעברה בקאפרי", ציור גדול ממדים של הצייר הצרפתי מארטיאל ראיסי מ-1962, נמכר בשבוע שעבר במחיר שיא לאמן צרפתי חי: 4 מיליון ליש"ט. ראיסי, המשתייך לזרם הפופ ארט, שאינו נפוץ בארצו, הציג בעיקר בארצות הברית בתחילת שנות ה-60. הציור מצויר בטכניקה מעורבת של קולאז' ושמן על בד וגודלו כ-180 ס"מ על 180 ס"מ. את העבודה, שהוערכה תחילה ב-1.5-1 מיליון ליש"ט, קנה במכירת כריסטיס בלונדון האספן האמריקאי כריסטופר אייקין

ארכיון משה ציפר לאמנות ייפתח מחדש באוני' ת"א

"ארכיון האמנות הפלסטית בישראל" ייפתח מחדש ביום ראשון לאחר שהועבר לבניין ספריית וינר בקמפוס אוניברסיטת תל אביב. הארכיון, שנוסד על ידי פרופ' גילה בלס ב-1975 בתמיכתו של ראש הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ באותה עת, פרופ' משה לזר, הוקם כמרכז תיעודי ומחקרי לתחומי האמנות.

ב-1984 תרמו הפסל משה ציפר ורעייתו את ביתם בתל אביב לפקולטה לאמנויות ולאחר מותם שופץ המקום ונהפך מאז 1993 לביתו של הארכיון האוניברסיטאי. ציפר מת ב-1989 ולאחר שהאוניברסיטה החליטה למכור את הבניין, נסגר הארכיון לפני כחצי שנה ועתידו היה לא ודאי כל עוד לא התקבלה החלטה ברורה להעבירו לאוניברסיטה. במשך כמה שנים לא התאפשר שימוש בחומרי הארכיון.

מהשבוע הבא תינתן מחדש גישה לחומרי הארכיון, המסווג כיום כגדול ביותר לחומרי מחקר אקדמיים בתחום האמנות בישראל. מיקומו עתה יהיה בחלל ששופץ בעבורו בספריית וינר, ופרופ' בלס תמשיך לנהל אותו.

למה הצהוב של ואן גוך מאבד את זוהרו?

מחקר שפורסם לאחרונה מראה כי צבעי ציוריו של וינסנט ואן גוך מאבדים מבוהקם וחוזקם לאורך השנים. על פי המחקר שפורסם בכתב העת "Analytical Chemistry", פיגמנט שבו השתמש האמן, ששמו המקצועי הוא "צהוב כרום", נודע מאז המאה ה-19 כרכיב שאינו שומר על מראהו בדיוק. הצהוב, צבע שהיה דומיננטי בציוריו של ואן גוך, נהפך עם השנים לגוון דהוי וחום יותר מכפי שהיה כשהושם על הבד.

המחקר, שהשתמש בסריקת רנטגן וניתוח כימי של מצבן העדכני של כמה עבודות, מצא כי שכבה בעובי אלפית המילימטר של צבע זה מאבדת בהתיישנותה אטום חמצן. תהליך זה גורם להפיכתה של שכבה מזערית לירקרקה-חומה. לדבריה של אלה הנדריקס, אוצרת ראשית במוזיאון ואן גוך באמסטרדם, פיגמנט זה הוא רק אחד משורה של צבעים בעייתיים שבהם השתמש הצייר.

ממצאי מחקר זה מעלים בראשונה נושאי שימור באמנות שאינה עתיקה במיוחד. מתודות רסטורציה עכשוויות, בהן תומכת הנדריקס, מתנגדות להסרתה של השכבה הניזוקה ותומכות בהקפדה עתידית על שמירתן של העבודות במסגרות מותאמות אקלים וחמצן בלבד.

הביאנלה ברמת השרון בוטלה בשל מחלוקת עם חברת ביטוח

לאחר אי-ודאות שנמשכה כמה חודשים, פורסם השבוע סופית כי תערוכת הביאנלה לאמנים צעירים ברמת השרון, שתוכננה להיפתח באפריל, לא תתקיים השנה. הביאנלה התקיימה פעם אחת בלבד, בספטמבר 2008, אז הוצגו בה עבודות של כ-40 אמנים. הסיבה לביטול: מחלוקת בין עיריית רמת השרון לבין חברת הביטוח שסירבה לבטח את ביתני התערוכה, שתוכננו להיות מוצבים כחממות על גבי משטח דשא בכיכר העיר.

אוצר הביאנלה, סורין הלר, אמר כי כעת הוא מנסה למצוא מקום תצוגה חלופי לתערוכה, אך להערכתו הביאנלה תשוב להתקיים רק בעוד שנתיים. הלר אמר לאתר חדשות האמנות "ערב-רב" כי עיריית רמת השרון מתכוונת להציב בתקופה הקרובה שני פסלים, של סיגלית לנדאו ושל אניש קאפור, בכיכר שבה נועדה להתקיים הביאנלה.

אמנים ואוצרים רבים נרתמו לעבודה לקראת הביאנלה. אף כי עדיין לא נמסרו להם הודעות אישיות, הלר אישר כי העבודות לא יוצגו.

עוד לפני ביטולה עוררה הביאנלה ביקורת כשהובהר בקול הקורא להגשת ההצעות כי האמנים והאוצרים שהצעותיהם ייבחרו להציג בתערוכה לא יקבלו שכר על עבודתם. לאחר פרסום הדברים, הקציב מינהל התרבות של העירייה סכום כסף זעום לכל אמן ואף הטיל את הוצאות ההובלה וההפקה של העבודות על המשתתפים.

כוונתה הנוכחית של העירייה למקם את פסליהם של לנדאו וקאפור בעיר מסתמנת אף היא כבעייתית, מפני שעולה רושם כי היא מבטאת זלזול באמנים שהיו אמורים להשתתף בביאנלה.

הלר אמר גם כי "ברגע שהבנו שאי אפשר לעשות ביאנלה, החלטנו לפנות אל שני האמנים ולחשוב על עבודות שיוצגו ברחבי העיר". עוד הבהיר הלר כי לא ניתן עדיין אישור סופי להזמנת הפסלים משני האמנים.

דובר עיריית רמת השרון, גונן אליאסי, מסר בתגובה: "צוות הביאנלה תר אחר מתחם הולם לפעילות ברחבי העיר. לדאבוננו, לאחר שנבחנו מספר חלופות ולא נמצא מענה מוזיאלי, הוחלט פה אחד לדחות את הביאנלה ולקיימה במתחם מוזיאון התרבות - פרויקט רחב היקף שאותו מקדמת העירייה".

הדובר לא מסר פרטים על הצבת הפסלים של לנדאו וקאפור, עניין שנותר לעת עתה ללא אישור מוסמך.

כנס בניו יורק על צילום בהשתתפות מכון שפילמן

מכון שפילמן לצילום, מחלקת הצילום בבית הספר פארסונס לאמנות, מדיה וטכנולוגיה, עמותת אפרצ'ור ומרכז ורה ליסט לאמנות ופוליטיקה יקיימו בסוף השבוע הבא כנס על צילום, שכותרתו "העולם הצילומי". הכנס יתקיים במשך יומיים וישתתפו בו אמנים, יוצרים וכן חוקרים מתחומי המדע, התיאוריה, ההיסטוריה והטכנולוגיה. דיון שיעסוק בחשיבה ובניתוח של זרמים עכשוויים בשיח על צילום יעמוד במרכז הכנס.

עם המשתתפים בכנס, שייערך במרכז החברתי לאנג באוניברסיטת ניו סקול בניו יורק, נמנים ריצ'רד בנסון, וולטר בן-מייקלס, שרלוט קוטון, אנדראה גאייר, ג'יימס וולינג, נציגים מחברות אדובי וגוגל ועוד.

חוצים גבולות

* תערוכת יחיד של האמנית דפנה קפמן, ששמה "מה יכול להיות טוב יותר מאשר להגיע לגן עדן?", מוצגת עתה במוזיאון אמריקן יוניברסיטי בוואשינגטון. בתערוכה, שתינעל בעוד חודש, נכללות עבודות העוסקות בסכסוך הישראלי-פלסטיני ומשתמשות בטכניקת רקמה ופיסול זכוכית. בין היתר מוצגת סדרת העבודות "Mantis Religiosa", שבהן חוזר המשפט הרקום "אהבתי אותה מאוד". משפט זה נאמר על ידי צעיר פלסטיני שניסה לבצע פיגוע התאבדות.

* "הרימון", עבודתו של אורי גרשט, נבחרה לעטר את שער ספרה של תערוכה גדולה ומרכזית שבה ישתתף האמן בחודש הבא במוזיאון קאזה מילה (לה פדררה) בברצלונה. התערוכה, "Eating Art", בוחנת את מערכת היחסים שבין אמנות לאוכל במשך ההיסטוריה המודרנית, מאז שיא פריחתם של ציורי טבע דומם ועד היום. עם המשתתפים הנוספים נמנים סינדי שרמן, פול מקארתי, מונה חאטום, פישלי וייס, דמיאן הירסט, האחים צ'פמן ואחרים.

* גלריה נגא התל-אביבית תשתתף בתחילת מארס ביריד האמנות הבינלאומי "Armory Show" המתקיים מדי שנה בניו יורק. נגא תהיה הגלריה הישראלית היחידה המציגה ביתן ביריד. לביתן נבחרו עבודות חדשות של טליה קינן, שחר יהלום, אורלי מיברג ומוש קאשי.

בשנקר יתקיים כנס על תרבות צעירים בישראל

בית הספר שנקר ייפתח ב-13 במארס כנס התרבות והאמנות התשיעי שאוצר "פורום שנקר לתרבות וחברה", שבראשו לארי אברמסון, עודד היילברונר ומיכה לוין. תחת הכותרת "הדור הבא", יתמקד הכנס בן היומיים במאפייניה של תרבות הצעירים בישראל. הוא יבחן את הגדרתה כ"שטחית ופסיבית" או "אותנטית ומשפיעה" אל מול השפעותיה על החברה, התרבות והפוליטיקה.

בכנס ישתתפו יוצרים, מומחים ופעילים ממגוון תחומים כמו דת, פוליטיקה, מוסיקה ותרבות מועדונים, מיניות, אמנות ותרבות מקוונת. בין המשתתפים: גדעון עפרת, שרי גולן שריג, רונן אידלמן, מאשה זוסמן, ניסן שור, יולי תמיר ויהושע סימון.

ביקורת אוהדת במגזין "ארטפורום" על התערוכה "תורת השלבים"

התערוכה הקבוצתית "תורת השלבים" במוזיאון פתח תקוה, שתינעל בשבת, זכתה לביקורת אוהדת בגרסה המקוונת של מגזין האמנות "ארטפורום". במסגרת המדור "בחירת המבקר" של מיגל אמאדו נסקרה התערוכה, שאצר אורי דסאו ובה עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים ובהם חיים דעואל לוסקי, משה ניניו, וולפגנג טילמנס ותומס רוף. אמאדו תיאר את התערוכה ככזו ש"מאתגרת את הדיון ההיסטורי על טבעו הייצוגי של הצילום". בין השאר, הדגיש אמאדו את עבודתה של אפרת שלם (ללא כותרת מ-2006-2008) המוצגת בתערוכה ולדבריו אף מתמצתת את אופיה.

לאחר נעילת התערוכה, תיפתח במוזיאון בחודש הבא התערוכה הקבוצתית "שש בש" שתאצור הדס מאור. בתערוכה יוצגו עבודות של אמנים שפרצו לשדה האמנות בשש השנים האחרונות, ובהם פלג דישון, אלונה רודה וצחי בוחבוט. במקביל, תיפתח תערוכה משותפת של אביטל כנעני ואלונה רודה, "הרואיקה", שתאצור עירית כרמון פופר.



תצלום: בלומברג


וינסנט ואן גוך, דומם עם צלחת בצלים, 1889



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו