בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האדריכלים היפאנים קזויו סג'ימה וריו נישיזאווה הוכיחו: אפשר לעשות את זה פשוט

חתני פרס פריצקר לאדריכלות ל-2010, שביקרו בשבוע שעבר בישראל והציגו את עבודותיהם במדיטק של חולון, הותירו קהל פעור פה

תגובות

"ביפאן זה לא היה עובר", פסק האדריכל אריה קוץ מול קופסת עוגיות מתוצרת ישראלית משובחת שקיבל פעם במתנה. קוץ עשה תואר שני במכון הטכנולוגי בטוקיו, הוא דובר יפאנית רהוטה, מדריך סיורי אדריכלות למזרח הרחוק וליפאן, ישראלי שנשבה בקסמי התרבות היפאנית, נפלאותיה ומוזרויותיה. הוא לא התקשה להבחין עוד בטרם פתח את המכסה בעוגייה השבורה, והגדיר באבחת חרב סמוראים אחת את הבדלי התרבות. מצד אחד, מה יותר פשוט מלארוז כמה ביסקוויטים בקופסה מבלי שיישברו או יזוזו ממקומם. מנגד, אם מסתכלים מסביב, על הקופסאות, האריזות והנוף הבנוי, מתברר שזה לא פשוט כמו שזה נראה.

לא רק שביפאן זה לא היה עובר, אלא רק ביפאן אפשר - זה הלקח והמסר בהרצאתם של זוג האדריכלים היפאנים הנודעים קזויו סג'ימה וריו נישיזאווה, חתני פרס פריצקר לאדריכלות ל-2010, שביקרו בשבוע שעבר בישראל והציגו את עבודותיהם במדיטק של חולון לפני קהל פעור פה. היצירות האדריכליות שעברו בסך היו עוצרות נשימה ונראו פשוטות ואלמנטריות שאפשר להשתגע. אלא שהפשטות כפי שהוצגה וכפי שהיא משווקת בראיונות לתקשורת היא אחיזת עיניים בלבד, מניפולציה מחוכמת שהושגה במלים פשוטות ובתצלומים כה ערפיליים עד שגם המבנים המורכבים ביותר נראו בהם כשרבוט אגבי מרפרף כלאחר יד ללא כל מאמץ ובלי תג מחיר.

יציקות בטון נדמו כנטולות כוח כבידה ושטחים נבלעו לתוך שקיפות אינסופית. הנשימה נעתקה. שאלות כמו איך עושים את זה ואם הבניינים האלה עומדים במבחן המציאות ומי מנקה את כל השקיפות הזאת ואם זה ידידותי לסביבה וכמה זה עולה - נעצרו על הסף. סתם קטנוניות של עקרת בית. התעוררה רק תקווה שקסם היופי ושקר הפשטות לא יוליכו שולל, ולא יעלה בדעת איש לנסות את זה אצלנו, מקום שלא מצליח לרצף מדרכה אחת כהלכה. רק ביפאן אפשר.

ההתפכחות מההרצאה היתה קשה. ביציאה מהמדיטק לא היה אפשר שלא להיתקל במוזיאון העיצוב של חולון, האייקון האדריכלי המקומי החדש והמדובר. ביפאן הוא לא היה עובר.



סג'ימה, מימין, ונישיזאווה. גם המבנים המורכבים ביותר נראים כשרבוט אגבי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו