בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האמן ויליאם קנטרידג' גייס את מוצרט וגוגול לצורך הביקורת שלו על

עבודותיו של האמן הדרום-אפריקאי, שיוצגו מחר במוזיאון ישראל, משקפות לא אחת את היותו עד ראייה למשטר הדיכוי הגזעני

תגובות

תערוכתו החשובה ורחבת ההיקף של האמן הדרום-אפריקאי ויליאם קנטרידג', שהוצגה כבר בשני מוזיאונים גדולים ובשנה שעברה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, תיפתח מחר במוזיאון ישראל בירושלים. התערוכה פורשת חמישה נושאים ביצירתו של קנטרידג' וקרויה בפשטות "חמישה נושאים". פרט למספר עבודות על נייר שלא הועברו מטעמי שימור, כל העבודות המאז'וריות מהתערוכה המקורית שנוצרו משנות ה-80 ועד היום יוצגו בתערוכה במוזיאון ישראל. כמו כן התערוכה תדגיש את שליטתו של קנטרידג' בסוגי מדיה שונים, ובהן רישומי פחם, סרטי אנימציה, הדפסים, קולאז', פיסול ואמנות מיצג.

אחד מנושאי התערוכה הוא "מסלול בסדנה: אמן בסטודיו", הכולל סדרת עבודות העוסקות בדיוקן עצמי של האמן המקפל בתוכו את התהליך האמנותי וכן את מאפייני הסטודיו. ב"תקווה מקרית ונותרת: אובו והתהלוכה" חוזר קנטרידג' אל יצירה סאטירית של אלפרד ז'ירי מ-1888, "המלך אובו", העוסקת בדמות של מושל מושחת ופחדן. קנטרידג' מקשר את הסיפור לשימועים הציבוריים שערכה "ועדת האמת והפיוס" באמצע שנות ה-90 לחקר הפרת זכויות האדם בימי משטר האפרטהייד. דמותו של אובו שבה ומופיעה תחת חתך נושאי זה גם בסדרת תצריבים, סרט הנפשה ורישומים.

פרק נוסף הוא "זרסטרו וקול האדון: חליל הקסם" ובו מוצגות עבודות שנולדו מתוך הפקה של קנטרידג' לאופרה "חליל הקסם" מאת מוצרט. עבודה זו מורכבת משני דגמים מוקטנים של תיאטרון ומיצב שמוקרנים בו סרטים שונים. הביקורת בעבודה זו, העולה בעיקר מהסרטים, היא זו של מוצרט עצמו כלפי מושגים וערכים שעמדו בבסיס הגדרת המוסר בעידן הנאורות, וכן של קנטרידג' כלפי הקולוניאליזם באפריקה.

"ללמוד מן האבסורד: האף" היא עבודתו החדשה ביותר של קנטרידג' המוצגת בתערוכה, והיא קשורה לאופרה "האף" של דימטרי שוסטקוביץ' המבוססת על סיפורו הקצר של ניקולאי גוגול, על פקיד המגלה כי אפו נעלם. קנטרידג' מציג מיצב המורכב משמונה קטעי סרטים שנוגעים בסיפורו של גוגול ובוחנים בעזרתו את האוונגרד המהפכני באמנות הרוסית וכן את דיכויו בשנות ה-30.

החלק החמישי הוא הידוע ביותר של קנטרידג': "זמנים דחוסים: סוהו ופליקס", במסגרתו מוצגים כמה מהסרטים המוכננים והמפורסמים שיצר ובמרכזם שתי הדמויות שנהפכו לסימן ההיכר שלו: סוהו אקשטיין - קפיטליסט חמדן וטייקון נדל"ן שמצפונו הלא שקט משקף היבטים מסוימים של דרום אפריקה היום, והאלטר אגו הרגיש שלו, פליקס טייטלבאום, שחושק באשתו של סוהו.

קנטרידג', ממוצא יהודי, נולד ב-1955 ביוהנסבורג, בזמן משטר האפרטהייד. עבודותיו משקפות לא אחת את היותו עד ראייה למשטר הדיכוי הגזעני. עד לפני כמה שנים מרבית יצירתו עסקה ביוהנסבורג ובמצב הקיום האנושי בעיר כשצל האפרטהייד מהעבר מהדהד בה, וכמוהו העוני וחוסר הצדק שישנם בה גם היום.



ויליאם קנטרידג', מתוך המיצב ''פרגמנטים לז'ורז' מלייס'', 2003. מוזיאון ישראל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו