בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בחזרה לסלילים: פסטיבל הטייפים נפתח מחר

הסאונד המחוספס, התחושה הפיסית או סתם געגועים. בפסטיבל הטייפים אפשר יהיה לשמוע מוסיקאים ששבים להשתמש במכשירי ההקלטה הישנים

תגובות

"זהירות", אומר יוסי מר-חיים, "תנסה להחליק מתחת לסלילים". זה לא פשוט. האולפן הביתי של מר-חיים נראה - ויותר מכך: נשמע - כמו בית חרושת קטן, עם שלושה פסי ייצור פעילים. למעשה, אלה לא פסים אלא לולאות גדולות של סלילי הקלטה, שנעות ללא הפסקה ומחוללות ביחד מוסיקה פוליפונית. כשמקשיבים למוסיקה הזאת מהצד היא עשירה ומעניינת, אבל כשנמצאים במרכז החדר, בתוך קונסטרוקציית הסלילים שמר-חיים יצר, חוויית ההאזנה מקבלת ממד פיסי מרתק. סרטי ההקלטה עוטפים אותך, רוחשים סביבך ומפתים אותך להיכנס לתוך עולם מוסיקלי מיוחד שבו אמצעי הייצור הנידחים של העידן הפרה-דיגיטלי - הטייפ הישן וסרט ההקלטה המגנטי - נהפכים לגיבורים של מעשה האמנות העכשווי.

מעשה האמנות הזה, שהוכן במיוחד לפסטיבל הטייפים השישי שייפתח מחר , הוא יצירה לשלושה טייפים, פטיפון ומחשב. המחשב מנגן קטע אלקטרוני חדש של מר-חיים, שמשמש שכבת בסיס אוורירית. את השכבה השנייה מפיקה לולאת טייפ שמנגנת (לאחור, ובמהירות מואטת) מקטע קצר מתוך יצירה ישנה של מר-חיים. הלולאה הזאת משיקה לפטיפון עתיק שמנגן תקליט של זמרת האוונגרד האמריקאית הנפלאה אנט פיקוק, שנקרא "I Have No Feelings".

במאונך ללולאת הטייפ הראשונה נמתחת לולאת טייפ שנייה, שמנגנת Drone (כלומר, צליל אטי מאוד ורפטטיבי) מתוך יצירה נוספת של מר-חיים, ובמאונך ללולאה השנייה נמתחת לולאה שלישית, והיא מנגנת מקטע של 6 שניות מתוך יצירה אחרת של מר-חיים. מסובך? רק על הנייר. בפועל, למוסיקה יש כוח פשוט ומיידי, בעיקר אם אתה יושב בין הלולאות הנעות כמו ילד שנלכד בתוך מבוך של חבלי כביסה עירומים.

פסטיבל הטייפים, שיכלול ארבעה ערבי הופעות (אחד בירושלים ושלושה בתל אביב), התקיים בפעם הראשונה לפני כשלוש שנים. יזמו אותו רון קציר וגיא דוביוס, אנשי המועדון התל-אביבי הצימר וחברי ההרכב "פגועי מוח". "אנחנו עובדים כבר הרבה זמן עם טייפים, ורצינו לעשות אירוע שבו עוד וירדוז כמונו יוכלו להופיע", אומר דוביוס. "לא חשבנו שזה יתפוס", הוא מוסיף, אבל הפסטיבל יצר תהודה, במושגים המצומצמים של קהילת המוסיקה הניסיונית בישראל. אחרי הפסטיבל הראשון התקיימו בשנתיים וחצי האחרונות עוד ארבעה פסטיבלי טייפים, ובכל פעם הצטרפו עוד ועוד אמנים למעגל המוסיקאים שעובדים עם המכשיר שלכאורה אמור היה לעבור מהעולם.

מקהלת הלחישות

בפסטיבל שייפתח ביום רביעי, הגדול ביותר עד כה, יופיעו 18 מוסיקאים ישראלים ושלושה אורחים מאירופה. מדוע יותר ויותר מוסיקאים חוזרים להשתמש בטייפים? סיבה אחת היא שהעבודה עם הסרטים המגנטיים ומכשירי ההקלטה הענקיים והישנים כרוכה באלמנט פיסי שחסר בעבודה עם ציוד דיגיטלי. "המוסיקאים בסצינה הניסיונית-מופשטת קשורים מאוד לעולם של החומר", אומר דוביוס. "הם קצת כמו ציירים או פסלים. יש משמעות לפיסיות של הדברים". מר-חיים מדגים את העניין כשהוא עומד ליד אחת מלולאות הטייפ הנעות שלו ומרעיד אותה באצבעותיו. "אתה שומע איזה יופי?" הוא אומר כשהמגע בסלילים גורם למוסיקה להתעוות. "זאת ממש מלאכת כפיים".

סיבה נוספת לעלייה במניות של הטייפ היא הסאונד המחוספס והמגורען שלו. עלמה בן יוסף, מוסיקאית ירושלמית צעירה שתופיע בערב הפתיחה של הפסטיבל (תחת השם Lil' Oof וביחד עם מוסיקאי שמכנה את עצמו Sinister Sveta), מספרת בהתלהבות איך הקליטה בטייפריקורדר ישן את המתופף דודיק אופנהיים מקיש על מעקה ברזל ואחר כך הקשיבה להקלטה והתמוגגה מ"הדיסטורשן המטורף שלה. זה כאילו שהטייפ שומע דברים שאנחנו לא שומעים", היא אומרת. כדי להדגים את הנקודה היא משמיעה הקלטת שטח של אלן לומקס, המתעד הגדול של הבלוז. לומקס מקשיב לזקן שחור שר ואז אומר לו: "עכשיו תשיר את זה בלחש". הלחישה של הזקן מהדהדת כמו מקהלה גדולה. "זה הכוח של ההקלטה", אומרת בן יוסף, "לתפוס משהו מאוד שקט ולהגביר אותו".

בן יוסף היתה בת ארבע כשהתוודעה ליופיו של הטייפ. "אבא שלי הקליט אותי אומרת 'מיקי מאוס'", היא צוחקת, "ואני הרגשתי את זה, את הקסם של ההשתקפות". הטייפרקורדר המשפחתי הישן, שבו היא תנגן גם בפסטיבל, שימש אותה כשהיתה נערה והתחילה לעשות הקלטות שטח: "צלצולים של רכבות, רעשים משונים ברחוב, הליכון שתקעתי בתוכו מקל והוא עשה והההההה".

בן יוסף התחילה להתעניין במוסיקת נויז ובגיל 16 כבר הקליטה (יחד עם תומר רוזנטל) תחת השם "פנדה פורן". בכל הנוגע לשימוש בקלטות (היא, בניגוד למר-חיים חובב הסלילים הארוכים, משתמשת בקלטות שמע רגילות), בן יוסף אומרת שהושפעה מהתחייה של הטייפים בארצות הברית בתחילת העשור הקודם. "בכל מיני ערים באמריקה נוצרו קהילות של מוסיקאים שעובדים עם טייפים. הם ראו אנשים מבוגרים מהם זורקים קסטות לזבל והם אמרו: 'מה פתאום זבל, לדבר הזה יש פוטנציאל'". אחד היתרונות היצירתיים של הקסטות, היא מסבירה, "הוא שאתה מרשה לעצמך להתעלל בהן בצורה שלא תרשה לעצמך להתעלל בתקליט. תקליט הרי נחשב איכותי יותר מדיסק. לקסטה יש סאונד גרוע מלכתחילה, אז אפשר להתחרע עליה".

כשמר-חיים נשאל על העדנה של הטייפים, הוא מתחיל לדבר על ולטר בנימין: "לבנימין היתה תיאוריה על דברים שהם outmoded, מיושנים. הוא אמר שאחרי שכבר אין צורך בטכנולוגיה מסוימת, יש לטכנולוגיה הזאת עוד הבזק לא שימושי אבל גם לא נוסטלגי. בנימין דיבר על מה שהקולנוע עשה לתיאטרון, אבל אפשר להשליך גם על מה שהדיסק והמחשב עשו לטייפ. המחשב הרי הפך את הטייפ למיותר לחלוטין, ולכן כל שימוש עכשווי בטייפ הוא לצורך אמנותי טהור".

מר-חיים, שחגג בשנה שעברה את יום הולדתו ה-70, יכול להיות הסבא של חלק ממשתתפי פסטיבל הטייפים ("אני בעצמי טייפ ישן", הוא אומר). הוא השתמש בטייפים עוד בשנות ה-60 (שיחת טלפון עם דוד אבידן כיכבה באחת העבודות שלו מאז), ובאחת היצירות שלו מסוף שנות ה-70 הוא הקיף את חדר האוכל של קיבוץ גונן בלולאת טייפ מנגנת. "ותיקי גונן עדיין זוכרים את זה", הוא צוחק.

לפני שהתחיל להתעסק עם טייפים, מר-חיים נהג לעשות שמות בתקליטים ופטיפונים. ביצירה שהוא והסלילים שלו ינגנו במוצאי שבת, בערב שינעל את הפסטיבל, מר-חיים ישלב את מה שהוא מכנה "שתי האהבות הגדולות שלי", טייפים ופטיפון. במוצאי שבת האחרונה, כשסיפר על היצירה, אמר שיש בה בעיה אחת שעדיין דורשת פתרון. "אני רוצה שהלופ הזה" - הוא הצביע על אחת מלולאות הטייפ שלו - "ילטף את הפטיפון ויפעיל אותו, ואת זה עדיין לא הצלחתי לעשות. מחר יבוא לכאן מישהו שיש לו מחרטה, ואני מקווה שהוא יצליח". למחרת בלילה מר-חיים שלח מסרון ועידכן שהחרט הצליח לחבר את הטייפ לפטיפון. הכל ערוך ומוכן לעוד הבזק של הסליל המיושן.

הקלט ושמור

ערב ההופעות הראשון של פסטיבל הטייפים יתקיים ביום רביעי ב-20:00 במועדון באסס בירושלים. עלמה בן יוסף תופיע בו עם Sinister sveta ומוסיקאים נוספים שיופיעו הם Sudden Infant משווייץ, Blanktapes משווייץ, Usurper מאנגליה, והישראלים Monguess, ליאור אשכנזי ו-Cassexxe Vibrato.

ביום חמישי ב-20:00, במועדון הצימר בתל אביב, יופיעו דניאל דוידובסקי, סיניסטר סווטה, Mites ו-RVCA. ביום שישי ב-17:00, שוב במועדון הצימר, יופיעו בחמוצקי, כלים מתכלים, רובוקוף, ליאור גקלר, The Zionist entity ,Subjunk ודודיק אופנהיים. פסטיבל הטייפים יינעל במוצאי שבת בבית פיתקית בתל אביב. החל ב-17:00 יופיעו Sudden Infant ,Blanktapes, Usurper, פגועי מוח, Mites, שמיל פרנקל ויוסי מר-חיים.



יוסי מר-חיים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו