בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אפליה מתקנת נוסח הוליווד: השחקן אידריס אלבה כובש את המסך

אחרי שגילם פושע, שוטר ומאהב, השחקן השחור אידריס אלבה לוהק לתפקיד של אל נורדי * ובארצות הברית מנסים להבין מה סוד קסמם של פורמטים ישראליים הנקנים שם

תגובות

אתמול עלתה בשידור חוזר, אך לראשונה למנויי יס, סדרת המופת של HBO "הסמויה". במקור היא שודרה בין השנים 2002-2008 בארצות הברית. אחד ממאפייניה הייחודיים היה שהסדרה המשטרתית כביכול, שלמעשה טיפלה בכרסום מעמדה של העיר האמריקאית, השתמשה בשחקנים לא מפורסמים, שהגבירו את הרושם הריאליסטי שיצרה.

אחד מהם היה אידריס אלבה, שחקן בריטי שחור, שגילם את ברון הסמים הבולטימורי סטרינגר בל (כולל הסלנג והמבטא המקומי), המנסה להיהפך לאיש עסקים מכובד. אלבה הפליא להלך על הקו הדק הזה שבין גילום אדם שאפתן וכישרוני, המכובד בקרב קהילתו, לאיש העולם התחתון, שחוששים ממנו. כל כך טוב עשה זאת אז, שהוא נהיה לאחד השחקנים המוכרים והמצליחים מבין אנשי "הסמויה".

כאשר סמיואל ל' ג'קסון התקומם לפני כשבועיים על העדר שחקנים שחורים שהגישו פרסים בטקס האוסקר, במכתב למערכת "לוס אנג'לס טיימס", מנה העיתון בדברי הפרשנות על המכתב את אלבה כאחד השחקנים השחורים הבולטים כעת שיכלו בהחלט לקרוא מהטלפרומפטר, כמו שג'קסון אמר בלעג. אלא שאלבה ובני דורו "אינם פופולריים כפי שהיו ויל סמית ודנזל ואשינגטון בשנות ה-30 לחייהם", וזאת לפי העיתון משום שהם אינם מקבלים הזדמנות להתבטא.

לא בטוח שזאת הסיבה במקרה של אלבה, בן 39. האפליה בטקס האוסקר יכולה לנבוע מסיבות רבות, בהן אלה שמנה העיתון, אך אלבה הוא כעת שחקן עסוק ומרשים ביותר. במכורתו, בריטניה, גילם השנה את התפקיד הראשי ב"לותר", סדרה בלשית (שלא נרכשה לשידור בישראל למרבה הצער). בסדרה זו הוא חוזר למבטא המקורי שלו, המזרח-לונדוני, ולצד השני של המתרס בין הטובים לרעים (שב"סמויה" מוצג כמטושטש ביותר). שיטות החקירה שלו אינן מהקונוונציונליות.

ב"מזל סרטן" - סדרה נהדרת, מרגשת ומצחיקה של רשת שואוטיים, הצפויה לעלות בהוט-3 בחודש הבא - אלבה מגלם תפקיד שונה משני הקודמים: לא שוטר ולא פושע, אלא מאהב. שם הוא מושא אהבתה של קתי (לורה ליני), גיבורת הסדרה, המתמודדת עם סרטן מסוג מלנומה בשלב הסופני של המחלה. אלבה מופיע במשך כמה פרקים בתפקיד שרת שמצייר ציור קיר בבית הספר שקתי עובדת בו. התלמידה שלה אנדריאה (גבורי סידיבי, "פרשס") מאוהבת בו, אך הוא מעדיף את המורה, הקרובה יותר לגילו. כאן חושף השחקן בעל הסקס-אפיל את צדו הרומנטי ומתרחק מכל סוג של טייפ-קאסטינג.

קדם לתפקיד הרומנטי, באותה שנה ממש, תפקיד אורח של אלבה בקומדיה המצליחה "המשרד", שם גילם את צ'ארלס מיינר, הבוס החדש של מייקל סקוט (סטיב קארל). לקורות החיים המגוונות שלו הצטרף אם כן תפקיד קומי.

כעת השחקן שגדל באנגליה, והתפרסם לראשונה בארצו באופרת הסבון "ענייני משפחה", משתתף בסרט "Thor" בבימויו של קנת בראנה. בסרט הזה הוא לוהק לתפקיד אל נורדי, היימדול, שתואר פעם כ"לבן שבכל האלים". אפליה מתקנת נוסח הוליווד, שמצד אחד לא משתפת את שחקניה השחורים בטקס המרכזי שלה ומצד שני משבצת אותם בתפקידים מעוררי פרובוקציה, כדי להרוויח שערוריית יחסי ציבור קטנה.

הכל טוב ויפה, קונדי

בשבוע שעבר התייחס העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" לנוכחות הישראלית בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית; הגרסה האמריקאית ל"חטופים", שתיקרא "Homeland", מצויה בפיתוח בערוץ הכבלים שואוטיים, והגרסה הישראלית ל"רמזור", המשודרת ברשת פוקס, זוכה לביקורות טובות מאוד.

"העולם נהיה קטן יותר, וקשה יותר להעלות רעיונות מקוריים, לכן מפיקים וסוכנים הוליוודיים מחפשים אותם במקומות אחרים, והם טוענים שנמצאו בארץ המובטחת" - כך על פי הכתב אמנון גוטמן בעיתון האמריקאי. "ישראל אמנם רחוקה, מבודדת ושוכנת באזור מלחמה, אבל היא דומה לטעם האמריקאי כמעט יותר מכל מדינה אחרת. כוח העבודה של המדינה אמנם קטן, אך משכיל מאוד, מתקדם טכנולוגית, דובר אנגלית וגדל על סדרות טלוויזיה וסרטים אמריקאיים, גם אם התוכניות שלהם עצמם דוברות עברית".

בנוסף ל"חטופים" ו"רמזור", HBO רכשה את הזכויות ל"אמת העירומה" של האחים ברבש. שואוטיים גם רכשה את "הבורר", וכמובן מוזכר התקדים המצליח "בטיפול", שהעונה השלישית שלה (היחידה המבוססת על תסריטים אמריקאיים) שודרה עד חודש דצמבר האחרון.

"ישראל מרגישה כמו המדינה ה-51", אומר בכתבה בן סילברמן, יו"ר שותף לשעבר של אן-בי-סי יוניוורסל, שחברת ההפקה שלו אלקטוס רכשה את הזכויות של הדרמה הישראלית "בלו נטלי".

עוד הסבר לקירבה בין הוליווד לישראל המוצע בכתבה הוא תרבותי ודתי: "מפיקים בשתי המדינות מצביעים על היהדות כמה שמחבר בין יוצרים ישראלים למפיקים הוליוודים. הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס מקיימת שותפות עם תל אביב ובשנים האחרונות הביאה מפיקים לישראל".

בשביל האולפנים האמריקאיים זול ובטוח יותר לקנות פורמט קיים, מסבירים עוד בכתבה. לצד הרכישות מישראל האולפנים קונים לא מעט כמובן מבריטניה, סדרות כמו "המשרד", "בלי בושה" ו"סקינס", וכן ממדינות אחרות כמו קולומביה ("בטי המכוערת") וכעת גם דנמרק ("The Killing"). המגמה הזאת רווחת עד כדי כך שכבר עשו עליה עצמה קומדיה מצחיקה, "אפיזודס", שתעלה בשבוע הבא ביס קומדי. בסדרה זו שני יוצרים בריטים נוסעים להוליווד כדי לעבד את הסדרה שלהם לקהל אמריקאי, ובמקום ראש פנימייה מבוגר ומשכיל צריכים לשלב בה את מאט לה בלנק, ג'ואי מ"חברים".

העלילה בסדרה הזאת אולי קיצונית, אבל שינויים אכן נעשים. הווארד גורדון, מפיק ויוצר "24", שמעבד את "חטופים" לקהל האמריקאי, אמר כי עם הרכישה הבין שצריך לשנות דברים רבים בסדרה הישראלית. הוא ושותפו אלכס גנזה הוסיפו את דמותה של סוכנת סי-איי-אי (קלייר דיינס) החושדת כי גיבור המלחמה החוזר מהשבי עלול להיות מעורב במזימת טרור לתקוף את ארצות הברית. הגיבור חוזר מעיראק, שבה נשבה ב-2003, ולא אחרי 17 שנים בשבי הסורי כמו בסדרה הישראלית.

גם ב"רמזור" נעשו שינויים. "רצינו ליצור חיי נישואים מאושרים", אומר בוב פישר, אחד המפיקים. האמריקאים גם העניקו לרווק המובטל בסדרה הישראלית עבודה כפראמדיק. "אמריקאים לא אוהבים דמויות שאין להן עבודה", אומר פישר.

עוד מסופר בכתבה כי כאשר חגי לוי, יוצר "בטיפול", הסביר בזמנו את אחת מעלילות הסדרה שלו, שבה אשה בשנות ה-40 לחייה הולכת לטיפול כי אינה מצליחה ללדת, המפיקים האמריקאים לא הבינו על מה המהומה. ואכן בגרסה האמריקאית כל נושא הילדים בטיפול הצטמצם. "בישראל אם את בת 40 ואין לך ילדים, זאת בעיה גדולה. בניו יורק אנשים לא הבינו מה הבעיה", אומר לוי לכתב. "כיהודי שחי בישראל אני מדמיין את אמא של קונדוליסה רייס אומרת לה, 'הכל טוב ויפה קונדי, אבל מה עם ילדים?'"

האמריקאים שקוראים את הכתבה יכולים להתרשם כי יש כאן תעשייה של דרמות מקור, בתמיכת המדינה, ולא שהתוכניות המובילות בצפייה בישראל הן פורמטים בינלאומיים של ריאליטי הנמרחים על הפריים-טיים של כל השבוע. לוי גם מציג בעיה נוספת הנובעת מכך שישראל נהפכה לשוק טלוויזיוני בינלאומי: "פתאום אנשים מתנהגים יותר כאנשי עסקים ופחות כאמנים".

וכמו כדי להוכיח שהכתבה הזאת ב"וול סטריט ג'ורנל" לגמרי אקטואלית, השבוע רכשה רשת אן-בי-סי את השעשועון "לעוף על המיליון" - שיצרו ליסה שילוח עוזרד ועמית סטרטנר ומשודר בערוץ 10 - מחברת ההפקה יולי-אוגוסט. השעשועון צפוי לעלות לשידור בארצות הברית בקיץ.

צ'ק ענק לבני ברית?

השחקן אלק בולדווין מייעץ לצ'ארלי שין להתחנן כדי לקבל את משרתו בחזרה. בעבודה עם בכירים באולפנים וברשתות, כותב השחקן המגלם אחד כזה ב"רוק 30", "אי אפשר באמת לנצח".

"כאשר בכירים מתקדמים לדרגות הכי גבוהות", כותב בולדווין בבלוג שלו באתר "האפינגטון פוסט", "הם מקבלים ספר ושמו 'איך לטפל בשחקנים'. ואחד העקרונות הלא-מעורערים בספר הזה הוא שאין שחקן גדול יותר מסדרה שהיא להיט". הוא מסכים לעיקרון הזה בסך הכל: "אם בנוסף לזה השחקן הוא מכור לסמים, רודף שחקניות פורנו וקשקשן אינטרנט עילאי, כלומר עינוי לאגו הפגיע שלהם, אין ספק שירצו שיילך".

לפי בולדווין, שמבין דבר או שניים בשערוריות הקשורות לחיים הפרטיים, אם שין באמת רוצה את עבודתו חזרה הוא צריך "להתקשר לצ'אק (המפיק צ'אק לור, שנגדו הפנה שין אמירות אנטישמיות, ר"ק). ללכת ללטרמן ולהתנצל בפומבי. לכתוב צ'ק ענק לבני ברית ולהתחנן לקבל את העבודה שלו חזרה. המעריצים שלך דורשים את זה. לעולם לא תנצח, כי אם אתה חרא גדול ממש כמו החבר'ה האלה, אין להם ברירה אלא להיפטר ממך".



אידריס אלבה ולורה ליני במזל סרטן. לא שוטר ולא פושע


אפיזודס. פארודיה על קניית פורמטים זרים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו