תערוכה: כולם היו מאיר פיצ'חדזה

שנה אחרי מותו, תערוכה חדשה ביפו מנסה להציג את הצדדים המגוונים ביצירתו של האמן

אלי ערמון אזולאי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אלי ערמון אזולאי

גלריה דן תציג החל בשבת תערוכה של הצייר מאיר פיצ'חדזה במלאות שנה למותו. התערוכה, שאוצרת אליה בן דב, תתקיים במרכז חייק לאמנות עכשווית ביפו ויוצגו בה כ-50 עבודות, תצלומים ופריטים מעזבונו האישי של האמן. מכלול זה של ציורים או רפרטים שהיוו השראה לפיצ'חדזה יכול להאיר ולו במעט כמה מהסגנונות והתמות שהעסיקו את האמן ביצירתו. לא בכדי שם התערוכה הוא "האדם מחפש משמעות", שכן ניכר לא אחת בעבודותיו וגם בסיפורים אודותיו שזהו התיאור הנכון להצמיד לפיצ'חדזה ואולי גם לצופה בעבודותיו. "במבט ראשון, הצופה ביצירתו הכוללת של פיצ'חדזה עלול לחוש מעט אבוד נוכח ריבוי הצורות והתכנים", כותב גדעון עפרת בבלוג החדש שלו ("המחסן של גדעון עפרת: ארכיון טקסטים").

הוא מונה וממפה אותם: נופים רומנטיים אשר ליוו אותו לכל אורך הדרך, ציורים פסבדו-סוריאליסטיים (1975-1980), ציורי הדמיה ואמנות על אמנות (1987-1991), מכתבי ילדים לאלוהים (מחצית שנות ה-90), פרחים (2001), ציורי ילדים (1992-2006), ריאליזם סמלי של "יהודי נודד" (1996-2003), נברשות (2003), דיוקנאות (1997-2004) ועוד.

"מיהו פיצ'חדזה האמיתי?" עפרת שואל ומשיב מיד "כולם, כמובן". אוצרת התערוכה מסבירה כי גם היא ניסתה "לייצג את כל הצדדים המגוונים של פיצ'חדזה, המוכרים יותר והמוכרים פחות, ודרכם להביא פרשנות חדשה ליצירות ולייצר נדבך נוסף שאולי לא הוצג עד כה".

פיצ'חדזה, יליד גיאורגיה, מת לפני כשנה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן והוא בן 54. הוא עלה לישראל מגיאורגיה בעודו בן 17, דבר שהשפיע על יצירתו. שאלות של זהות לצד תחושות של זרות וניכור עמדו זו לצד זה בציוריו. "פיצ'חדזה היה יוצא דופן, האחר, הזר, שהוא בלי ספק חלק אורגני מהאמנות הישראלית", אמר עליו לאחר מותו פרופסור מרדכי עומר, שאצר את תערוכתו במוזיאון ת"א בשנת 2003. תערוכתו הרטרוספקטיבית של פיצ'חדזה שהוצגה ב-2008 נעשתה גם היא בשיתוף גלריה דן במרכז חייק ביפו (לואי פסטר 4). באירוע הפתיחה תופיע הלהקה הגיאורגית "טשטש" והתערוכה תוצג עד 28 באפריל.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ