בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרטרוספקטיבה לעבודתו של המעצב יוז'י יממוטו, המוצגת בלונדון, מרשימה מבחינת המראה והמגע

תגובות

יוז'י יממוטו הוא מעצב בעל פנים רבות - אבל מלים מעטות. כשהוא דיבר בפתיחת תערוכת הרטרוספקטיבה שלו, "יוז'י יממוטו", במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון בשבוע שעבר, המסר העיקרי שלו היה: "יום הולדת שמח לאמא שלי".

זה התרחש, כמובן, לפני רעידת האדמה והצונאמי שהשחיתו את ארצו. פומי יממוטו, אמו של המעצב, באה מיפאן ללונדון ואף השתתפה במיצג המולטימדיה המתאר את עבודתו של המעצב לאורך השנים, שמלווה את התצוגה שכוללת עשרות תלבושות בעיצובו.

בנוסף ללימודיו בבונקה פאשן קולג' בטוקיו, יממוטו למד תפירה וגזירה מאמו התופרת. הבגדים, המייצגים את 30 השנים שחלפו מאז שהתחיל המעצב היפאני להציג את בגדיו בפאריס, מוצגים על רקע תפאורה של קירות לבנים, עם רישומים של נשים עירומות, רובן נראות מאחור, שצייר המעצב.

הדבר הבולט ביותר בתערוכה, שתינעל ב-10 ביולי, הוא ששום דבר בה אינו מוצג מאחורי זכוכית ואפשר לגעת ולמשש כל בגד. הדבר המבטא את תפישתה של האוצרת ליגאיה סלאזר שלפיה "בד הוא הכל".

ובכן, לא בדיוק הכל. שמלה בצבע טורקיז - התואמת להפליא את הכובעים שיממוטו מזוהה עמם - מרשימה מבחינה ויזואלית אפילו מבלי לדעת שהיא עשויה בחלקה מגומי סינתטי.

המוצגים אינם מסודרים על פי סדר כרונולוגי. בחירה זו משקפת את העבודה שיממוטו מעוניין שבגדיו יילבשו במשך עשר שנים לפחות, כך שהתאריכים עצמם אינם משמעותיים בעיניו. אבל תצוגות אופנה שהיו בעלות תהודה מיוחדת מוצגות על מסכי ציר הזמן: שמלת החתונה המנופחת, עבודה עם הכוריאוגרפית פינה באוש או קולקציית הגברים מ-1998 שבה דיגמנו נשים מפורסמות כמו שרלוט רמפלינג או ויוויאן ווסטווד.

התערוכה מתמקדת באופן נרחב למדי בבגדי גברים ובהם חליפת קטיפה בהדפס בסגנון אר-נובו כהומאז' למוזיאון ויקטוריה ואלברט. אבל למרות עוצמתם הרבה של הבדים המשובצים בגוון בהיר, אין טעם להציג דגמי גברים מבלי לנסח אמירה על המשחק המגדרי של המעצב עם בגדי נשים.

יממוטו, שנולד ב-1943, מביע בקטלוג הנלווה לתערוכה מסר פשוט אבל תקיף למדי בנוגע לבגדי גברים. "נולדתי בזמן גרוע מאוד ביפאן", הוא אומר. "לא היה מספיק אוכל כדי להאכיל את התינוקות, כך שהדור שלי מאוד נמוך. כך שבאופן טבעי אני כועס על כך שמידותי הן קטנות ולכן אני מעצב למידות גדולות".

בתערוכה אין התייחסות לעמיתיו היפאנים של יממוטו. עד כמה שהוא לא היה רוצה להיכלל כחלק מקבוצה, תפקידו של מוזיאון הוא ליידע ולהכניס את עבודתו של אמן להקשר. כמה מהמבקרים בתערוכה יידעו שאיסיי מיאקה עבד גם הוא עם בדים יפאניים קלאסיים והיפר-מודרניים? או שגם לריי קוואקובו מקום דה גרסון יש חלק משמעותי ביצירת בגדים א-סימטריים שאיתגרו את המצב הקיים?

בדומה לתערוכה שהוצגה ב-2005 בפלאצו פיטי בפירנצה, יממוטו מצטייר כקלאסיקן יותר מאשר ככופר במוסכמות. והוא אכן כזה. ברוב עבודותיו ניכרים גינוני נימוס, עם אימוץ מכוון של אופנה עילית בחליפת הטוויד האדוארדיאנית במחווה לכריסטיאן דיור מ-2003. ההתבוננות בבגדים מקרוב מאפשרת להעריך את מלאכת המחשבת שמאחורי שמלה א-סימטרית "פשוטה", שממחישה את בחירתו האופיינית של המעצב להותיר מרווח בין הבד לגוף. במאמץ מכוון, מבקרים בתערוכה יכולים לבחור שמלה - למשל, קרינולינה אדומה א-סימטרית - ואז למצוא אותה בתנועה בתצוגת האופנה המקורית באחת מהקונסולות הרבות שמציגות את הסרט הנלווה.

שני פרויקטים אחרים של יממוטו מוצגים גם הם בלונדון, בנוסף לחנות דגל חדשה המציינת את שיתוף הפעולה הארוך של המעצב עם ענקית הספורט אדידס. בחלל "Wapping Project Bankside" מוצגת תערוכת התצלומים "הנשים של יוז'י" (עד 14 במאי). ואילו בחלל "Wapping Project" מוצגת שמלת החתונה המפורסמת מ-1998 כשהיא צפה על פני מים (עד 14 ביולי).

מוזיאון ויקטוריה ואלברט מציג לא רק את שיתוף הפעולה בין יממוטו לשותפו הוותיק, מעצב התפאורה מסאו ניהיי. כשהם מפוזרים ברחבי המוזיאון, ב"שיחות" עם מוצגים אחרים, מוצגים שלושה דגמי גברים של המעצב שהוצבו בין פסלים קלאסיים בגלריית הפיסול; או פריטים באדום הנראים על רקע העושר האינטנסיבי של טפטים מהמאה ה-15.

אולם השילוב היפה ביותר הוא זה של פסנתר מהמאה ה-19, בעיטור משובץ, ושמלה לבנה פשוטה למראה שנוצרה לפינה באוש, עם גלים קטנים בקפלים שבצדה האחורי. וכפי שימממוטו הגדיר את גישתו: "כשעיני מופנות לעבר, אני הולך אחורה לעבר העתיד". *



מתוך התערוכה. בד הוא הכל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו