בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התחפושות שמסתתרות בספרי הילדים

פיראט שרק מתחפש לקשוח, נחש טוב, ילדה שהיא פיה זמנית וארנב סלחן במיוחד. לכבוד פורים, שלל אפשרויות לעטות מסיכות, להחליף תפקידים ולשבור מוסכמות, שמציעים כמה ספרי ילדים

תגובות

החיבור המאולץ (והמתחייב לכאורה) בין פורים לבין "צחוק" מעמעם היבטים אחרים של החג, שנדמה כי הם מנומקים הרבה יותר. אחדים מהם נוגעים לפניו הקרנבליים: פורים מציג הזדמנות לפריעת הסדר הקיים, לעטיית מסיכות (כלומר זהויות), להחלפת תפקידים ולשבירה של מוסכמות ואקסיומות. כל אלה מתאפשרות במסגרת ידועה מראש של זמן ומקום, המבטיחה שהמהפכה תהיה זמנית ווירטואלית ושהסדר החברתי המקובל ישוב על כנו לבסוף.

מוצעת כאן רשימה קצרה של ספרי מופת מתורגמים לילדים - שנשכחו קצת מלב ומעין - שמבין דפיהם עולים כמה מההיבטים המוזכרים, הקשורים בחג פורים (וגם הומור לא נעדר מהם). איוריהם, כדרכם של איורים מוצלחים, משתמשים באופן מדוד בכלים דומים, "פורימיים", חתרניים לעתים ושוברי כללים במידה.

אכזר או בכיין

"בוריס הקשוח" מאת מם פוקס. איורים: קתרין בראון. מאנגלית: תלמה אליגון-רוז. הוצאת כנרת

דמותו של בוריס הפיראט, המוצגת במלוא גסותה על כריכת הספר "בוריס הקשוח", נראית כתחפושת מושלמת. עגיל ענקי תלוי על תנוך אוזנו, כובע מסתיר מטפחת צבעונית לראשו, זיפי זקנו ושיערו קוצניים ומבטו המוטרף למחצה, הפונה אל מפת אוצר - כל אלה נועדו להנציח את שודד הים הסטריאוטיפי. אלא שמבטו של בוריס אינו ממוקד ולמעשה הוא מביט בהערצה בתוכי הצבעוני שעל זרועו.

המאיירת מלווה את סיפורו של בוריס בציורים רבי הבעה שהוכנו בצבעים עזים. אין בהם רגע של שלווה או הרמוניה.

הכפולה הראשונה בספר מציגה א-סימטריה מובהקת. בוריס והשודדים אנשי צוותו נישאים בסירתם על גל גדול, המאיים להופכם אל הים. בציור הבא נראית הכנופייה מכיוון האי שאליו פניה מועדות. על צוק גבוה באי יושב בחור צעיר ובידו כינור הנתון בנרתיק. הכינור יעשה את דרכו עד מהרה אל סיפון ספינת הפיראטים, בידיו של אחד השודדים, אך בעליו יבוא בעקבותיו. פוקס מספרת על בוריס שהוא קשוח, חזק, אכזר, חמדן, אמיץ ואף מפחיד. היא גם מעירה כי כאלה הם "כל שודדי הים" ומחזקת את נטיית הקוראים להתייחס אל בוריס בהכללות. איוריה של בראון לא רק שאינם מסונכרנים בהכרח עם הטקסט אלא שהם משרטטים עלילה מפורטת בהרבה, המספקת נימוקים ופרשנויות לסיפור.

באיורים רואים כי בוריס נוטל לעצמו את הכינור שהביא אחד מאנשיו אל הספינה, אך בלילה גונב אותו מישהו מתאו. בוריס מורה לאנשיו למצוא את מי שנטל את הכינור ואף מסמן בידו מה יהיה עונשו המר. עם זאת, לאחר שהצעיר בעל הכינור נתפס, נרקמת בינו לבין הפיראט "הקשוח" חברות מיוחדת הבאה לשיאה כשמתרחש משבר בחייו של בוריס.

"כשהתוכי שלו מת" - מספרת פוקס על בוריס - "הוא בכה ובכה". האיורים מסירים באחת את מסיכת הקשיחות מעל פרצופו של הפיראט. הם מגוללים את סיפור החברות. "כל שודדי הים בוכים, וגם אני", חותמת פוקס את ספרה בשמו של המספר, בעל הכינור.

ממש כמו תינוק

"קריקטור הנחש הטוב" מאת טומי אונגרר. עברית: מיכאל דק. הוצאת צלטנר (יצא בעבר בעם עובד)

מתנת יום ההולדת שמקבלת מאדאם לואיז בודו הצרפתייה מבנה, שהוא חוקר זוחלים המתגורר בברזיל, מגיעה בדואר. בתוך החבילה מתגלה נחש מסוג בואה קונסטריקטור.

במפתיע, נוצר בין הזוחל לאשה קשר מיידי. קריקטור (זהו שם הקיצור והחיבה שמקבל הנחש) ניזון מחלב בבקבוק ומטופל "ממש כמו תינוק". ערבוב זהויות פנטסטי מציג את קריקטור לא רק כתינוק אנושי (השותה חלב) אלא גם ככלבלב (כאשר הוא לומד לכשכש בזנבו), כלומר כחיית מחמד.

קריקטור חוצה גם הבניות "מעמדיות" מקובלות, כשהוא משתלב היטב בחברה האנושית. הנחש עוזר למאדאם בודו, שהיא מורה במקצועה, בהקניית חומר לתלמידים. הוא גם מסייע בלכידת פורץ הנכנס לדירתה של מיטיבתו. "קריקטור היה נחש טוב" טובע אונגרר משפט הנראה על פניו (לפחות לאלה מאתנו שאינם חובבי נחשים) כסתירה מובנית.

האיורים הנפלאים עושים שימוש בכלים קריקטוריסטיים מובהקים. חוקר הזוחלים, בנה של מאדאם בודו, נראה כשכובע עגול לראשו, אקדח חגור למותניו והוא מתבונן בנחשים המתפתלים למרגלותיו ונועצים בו מבטי חיבה. החוקר מוצג כאדם בעל חזות אירופית מובהקת, אך על הרקע ה"אקזוטי" וה"טרופי" המאפיינים הללו נתפשים כמגוחכים למדי.

התדהמה של מאדאם בודו למראה הנחש המוסתר בחבילה שנשלחה אליה מביאה את הישישה להתמתח על קצות אצבעותיה בתנועה פתאומית, הגורמת לפמוטים שמאחוריה להתנודד. אך אונגרר מציב כבר בסצינה הזאת רמז לאהבת הזוחל והאשה בתארו פסלון של דמות קופידון, נושא האהבה המיתולוגי.

האידיליה וההרמוניה באות לידי ביטוי בסדרה של איורים שלווים ונעימים לעין. קריקטור זוכה לבסוף לתהילת עולם: הוא מקבל מדליה לציון התנהגותו המופתית בקרב בני האדם ואף מקימים פסל בדמותו וקוראים על שמו גן ציבורי.

בתמונה האחרונה בספר מופיעים קריקטור וגבירתו בצבעים דהויים, בחלקה האחורי של הסצינה. נדמה שאונגרר מדגיש בפנינו עד כמה זמנית וייחודית היא האידיליה המעניינת שהתקיימה בין מאדאם בודו לנחש הטוב.

גם בלי איפור ומסיכה

"אליס הפיה". כתב ואייר: דייוויד שנון, תירגמה: אירית ארב, הוצאת כנרת זמורה ביתן

הילדה אליס מכריזה בפתח הספר כי היא "פיה זמנית" ומסבירה ש"צריך לעבור המון מבחנים כדי להיות פיה קבועה". הרציונליזציה הזאת מאפשרת לה לחיות בשלום עם חובבנותה ולהסתפק בהבלחות של קסמים וכישופים ממוצעים.

שנון מציג את שתי הזהויות של אליס באיוריו, המתארים ילדה-פיה. הילדה עוטה לראשה כתר פלסטיק שברירי כשלכתפיה חגורות כנפי בד ובידה שרביט קסמים הנראה כאילו נקנה בחנות של "הכל בדולר". אליס אולי אינה פיה קבועה אבל היא בהחלט ילדה נבונה והיא מעניקה פרשנות מיוחדת למעשים יום-יומיים.

לטענתה, היא יכולה לעוף (באיור היא נראית מדלגת, כששתי רגליה באוויר לשבריר של שנייה); היא הצליחה להפוך את אביה לסוס (האב נראה נושא אותה על גבו) ואפילו יכולה להיעלם (באמצעות נגיעה של שרביט הקסמים שלה במתג האור). העובדה שהיא אינה יודעת עדיין כיצד להפוך את מי האמבטיה לג'לי תות שדה, או כיצד לגרום לבגדים להסתדר לבד בארון, מביאה את אליס לתובנה נהדרת, שלפיה תישאר ככל הנראה "פיה זמנית לנצח". אכן, יש מי שמסוגלים לעטות על עצמם כמה דמויות, לעתים אף בלי איפור ומסיכה.

מי עושה שטויות

"ששי הארנב ומישהו שובב" מאת אולף לופגרן. תירגמה: תלמה אליגון-רוז, הוצאת כנרת

הספר, בסדרה המלבבת "מעלילות ששי הארנב", מציג ארנב, ש"מישהו" מעביר אותו סדרה ארוכה של מתיחות והצקות. "מישהו שם לי תפוח אדמה בתוך הנעל החומה", מתלונן ששי ומגלה שאותו מישהו גם תלה לביבה על וו, שם בכיסו צפרדע קשר לאוזנו בלון.

ששי שומר על קור רוח מסוים אפילו כשהמישהו הזה מכניס לו קרח למכנסיים, דג לאמבטיה ואף תולה גזר על אפו. "אני מוכרח לגלות", קורא ששי, "מי זה עושה לי את כל השטויות".

המישהו נחשף בסופו של הספר כחברו של ששי - קיש. "רציתי לעשות קצת צחוק", אומר קיש לששי וזה מצדו מגיב בסלחנות מדהימה. לנוכח אקדחי הקפצונים ומכלי הקצף המחרידים - האמורים לסייע במצוות הצחוק הכפוי בפורים - נדמית הסלחנות הזאת לצדיקות של ממש.



מלמעלה ובכיוון השעון: איורים מתוך ''אליס הפיה'', ''ששי הארנב ומישהו שובב'', ''קריקטור הנחש הטוב'' ו''בוריס הקשוח''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו