בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להקת האינדי "מאן 25" הגדירה את הסגנון שלה בזכות שגיאת דפוס

הלהקה מותחת רפרטואר מצומצם של חמישה שירים לכדי 40 דקות של הופעה, באמצעות סשנים ארוכים של אלתור

תגובות

חברי "מאן 25" רואים בעצמם להקת הופעות במלוא מובן המלה. בעוד שלהקות אינדי מקומיות אחרות חוסכות כל אגורה למטרת הפקת אלבום ושחרור סינגלים לרדיו, "מאן 25" רואים בחומרים מוקלטים כרטיס ביקור בלבד. המתופף תומר צור (30), הגיטריסט ואיש הווידיאו גדעון שוקן (28) והסולנית וכותבת הטקסטים אורלי איתן (28) משקיעים את מרב המאמצים ביצירת מופע רועש להפליא שמשלב נויז, מטאל, פוסט-פאנק, פסיכדליה ובעצם כל ז'אנר מוסיקלי שאפשר לחלץ ממנו קירות דיסטורשן, שריקות פידבקים וצרחות.

את המוסיקה שלהם הם מגדירים כ"אאונק", ז'אנר שהמציאו בעצמם. "זה התחיל משגיאת דפוס", מספר צור. "רצינו לכתוב punk ובמקום יצא לנו OUNK, אז הלכנו עם זה. נראה לי שזו מלה שמסכמת יפה את כל הסגנונות שאנחנו מתנסים בהם, והיא מצלצלת טוב". שוקן מהנהן בהסכמה ומוסיף: "כל הניסיונות כיום להגדיר מוסיקה באמצעות ז'אנרים נהיו עקרים לחלוטין. אין לנו כוח להסתבך עם זה".

הופעה של "מאן 25", או לפחות זו שנערכה במועדון האוזןבר בתל אביב בינואר (www.youtube.com/man25band), נראית פחות או יותר כך: צור מכה בתופים אחוז טירוף, כשמסיכת גנבים שחורה מסתירה את פניו. איתן מתחילה את ההופעה עם סווטשירט אדום ובאמצע מתפשטת ונשארת עם בגדים תחתונים שחורים וגרבונים בלבד, חצי שרה-חצי שואגת לתוך מיקרופון, חובטת בפח ומפעילה קונסולת אפקטים. שוקן, שמוותר על חולצה כבר מרגע עלייתו לבמה, מדלג מריף לריף ומתפעל סוללת אפקטים שמונחת לרגליו ומצלמה שמחוברת לגיטרה שלו.

עדשת המצלמה סוקרת את הקהל והדימויים מוקרנים על חברי הלהקה ועל הקיר שמאחוריהם. "אלמנט ההפתעה וההפקה חסר לנו בהופעות ישראליות", אומר שוקן. "כשאתה הולך להופעה של בריטני ספירס, גם אם אתה לא מת על המוסיקה, אתה יודע שכל הזמן יהיו בה הפתעות ועניין. שילוב של וידיאו בהופעה הוא אלמנטרי בחו"ל ונדיר בארץ. זה מאוד מוזר. ראייה בינלאומית חשובה לנו, נראה לי שהיא צריכה להיות חשובה לכל מי שיוצר - גם אם הוא מכוון לקהל מקומי".

הבחירה שלא להשתמש בדימויים מוכנים מראש ולצלם את הקהל בהופעה, המסיכה שעוטה צור על פניו והשם שבחרו ללהקה - הם חלק מניסיון של "מאן 25" לומר משהו על טשטוש הזהות ואובדן האינדיבידואליזם בעידן התרבות הדיגיטלית. "'Man 25' הוא הכינוי לשם בדוי בעולם הצ'אטים", מסביר צור. "ההרכב הזה נולד לפני שנה וחצי כפרויקט סיום שלי ושל גדעון עם הבסיסט ליאור ירקוני בבית הספר מיוזיק, שבו למדנו במסלול מפיק/יוצר. בגלגול הראשון עסקנו בחיפוש הזהות שלנו כבני אדם. מאן 25 יכול להיות מי שהוא רוצה, יש לו כל מיני זהויות. היום אנחנו מסתכלים החוצה, על העולם, על המאזינים שלנו".

איתן, שאמונה על כתיבת הטקסטים בגלגולה הנוכחי של הלהקה, מחדדת: "כולם נהיו בובות ראווה. כולם נראים אותו דבר, כולם עושים אותו דבר ואוהבים דברים מסוימים באופן שטוח לחלוטין. מסקרן אותי גם להבין למה יש טרנדים מזוויעים כמו היפסטרים ולמה לעזאזל אנשים רוצים להיות חלק מזה".

הרפרטואר המצומצם שלהם (חמישה שירים) נמתח בהופעות לכדי 40 דקות באמצעות סשנים ארוכים של אלתור. "יש לנו נקודת התחלה ברורה ונקודת סיום, אבל אנחנו אף פעם לא יודעים מה הולך לקרות באמצע", אומר שוקן.

האם הלך הרוח ההרפתקני הזה לא גורם לדברים לפעמים להשתבש?

"לרוב", צוחק שוקן. "אבל רק לטובה", מוסיף צור, "זה מגניב שקורים דברים תוך כדי, כי אתה צריך להגיב להם בזמן אמת".

הפח שאיתן משחררת בעזרתו אגרסיות לא ממש אצורות הוא מתנה שהעניק להם המוסיקאי אורי ליכטיק, שהנחה אותם בשלבים הראשונים של הפרויקט. מלבדו הם מציינים כמקורות השראה את הרכב הרועש-פרוגרסיבי "מארס וולטה", את הפנומן מייק פאטון על שלל פועליו האקסצנטריים ואת הרכב האלקטרו חובב הדיסטורשן "ג'אסטיס", שלו גם ערכו מחווה בדמות גרסת כיסוי ללהיטם "Water of Nazareth" שאותו שינו ל"Man of Nazareth" והפיחו בו צליל חי של גיטרות, תופים ופח, כמובן.

כפי שאפשר להבין מהסגנון הקיצוני שבחרו לעצמם והפרספקטיבה הבינלאומית שבה הם אוחזים, "מאן 25" מכוונים לחו"ל. "אנחנו חוסכים כסף לסיפור הזה ובודקים אפשרויות. בארץ אין לנו מה לעשות", אומר צור בהשלמה. "לא ישמיעו את זה באחת בצהריים בגלגל"צ". "אלא אם נעשה קאבר לשלמה ארצי", חותך שוקן ואילו איתן מצננת במהרה את ההתלהבות: "אני לא שרה את זה".

ההופעות הקרובות של הלהקה יתקיימו ב-2 באפריל באוגנדה בירושלים עם "זירוקס קנדי בר", ב-11 באפריל בצימר בתל אביב עם "זירוקס קנדי בר" וב-13 במאי בסאבליים בתל אביב עם "Sumo Elevto".



''מאן 25''. עם הפנים לחו''ל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו