בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דיל בין כוכבים: תיירות החלל כבר בפתח

החלום שעדיין נראה כמו מדע בדיוני עומד להתגשם, כך משוכנעים העוסקים בתחום: בקרוב יוצעו טיסות תיירותיות לחלל. 200 אלף דולר - לטיסה של שעה - וגם אתם תוכלו לחוות ריחוף בתנאי חוסר משקל ולהשקיף מרחוק על כדור הארץ

תגובות

"תיירות החלל כבר כאן", מבהיר סטיבן אטנבורו, המנכ"ל של וירג'ין גלקטיק, בשיחת טלפון ממשרדו בלונדון. "יש לנו שוק צמא ויש לנו כלי תעופה פנטסטי. לא מדובר בהזיות אלא בפרויקט ממשי וכלכלי. אנחנו בשלב מבחני הטיסה, אבל כבר עכשיו יש לנו 425 נוסעים רשומים, שעברו תהליך מיון ושילמו מקדמה בעד טיסתם לחלל. זאת התרגשות עצומה".

לדברי אטנבורו, החברה שלו מתכננת להתחיל ולהטיס נוסעים לחלל בסוף השנה הבאה. מחיר הכרטיס יהיה 200 אלף דולר, אבל אטנבורו ממהר להסביר שהמחירים אמורים לרדת במהירות. התחום כולו עתיד להתפתח ויקומו לא מעט מתחרים. "שיווק הוא החלק הקל ביותר בפעילות שלנו", הוא אומר. "יש לנו רשימה של עשרות אלפים שרוצים להתנסות בטיסה לחלל והמספרים עולים בכל יום. מה שהכי חשוב לנו כרגע הוא להעניק לנוסעים שלנו את החוויה שעליה ידברו בשארית חייהם".

אז מה יקבל הלקוח של וירג'ין גלקטיק תמורת הכסף? אטנבורו שמח לפרט: "זאת תהיה חוויה אינטנסיבית וחזקה יותר מכל מה שהם חוו עד לרגע הטיסה. זאת חוויה קצרה, שתימשך רק כשעה, אבל דחוסה מאוד.

תצלום: גטי אימג'ס

"לאחר כמה ימים של הכנות, בדיקות רפואיות ואימוני בטיחות, ימריא מטוס החלל כשהוא מחובר למטוס אחר. תחילת הטיסה תהיה נינוחה. בגובה 50 אלף רגל, תחום גבוה של האטמוספירה, ישוחרר מטוס החלל מהמטוס הנושא ויגלוש כמה שניות. לאחר מכן יוצתו המנועים ותגיע האצה מהירה. במשך שמונה שניות נגיע למהירות הקול. ההאצה נמשכת כדקה רצופה. המהירות המרבית גדולה פי שלושה ממהירות הקול. כך עד ליציאה מן האטמוספירה. השמים נהפכים לשחורים ובגובה כ-120 קילומטרים מכדור הארץ יכובו המנועים ושקט גמור ישתרר בתא הטייס.

"בשלב זה יורשו הנוסעים לשחרר את החגורות ויוכלו ליהנות מחוסר משקל ומריחוף בחלל. כאן מגיעה החוויה לשיאה. הם יוכלו לראות את כדור הארץ כפי שהוא נראה מן החלל. יש לנו חלונות גדולים, שמאפשרים מבט רחב לרדיוס של 1,500 קילומטרים. זה משהו בלתי נתפש.

"לאחר חמש דקות יגבר כוח המשיכה והחללית תחל בנפילתה לעבר כדור הארץ. בשלב זה יוחזרו הנוסעים למצב שכיבה כדי להקל על הלחץ שיספגו. השלב הבא הוא הכניסה לאטמוספירה וגלישה לקראת נחיתה".

מחיר השעה הזאת, כאמור, 200 אלף דולר.

אטנבורו מצהיר ש-80 אלף בני אדם הביעו עניין עד כה בטיסות החברה. חלקם כבר שילמו והפקידו סכום ראשוני שהסך הכולל שלו 50 מיליון דולר.

בנאס"א לא מתלהבים

וירג'ין גלקטיק היא הלהיט העכשווי בתחום תיירות החלל. סצינת הפתיחה של המרוץ הזה התרחשה לפני 50 שנה בדיוק. יורי גאגארין, האדם הראשון בחלל, המריא ב-12 באפריל 1961.

זאת תחילת הפרק המעשי של תיירות החלל, אבל החלום לטייל בין הכוכבים נולד זמן רב קודם לכן. ז'ול ורן, אם להיזכר בדוגמה אחת, פירסם את "מכדור הארץ לירח" כמעט 100 שנים קודם לכן, ב-1865.

טיסתו של גאגארין נמשכה 108 דקות ובמהלכה ראה הקוסמונאוט הרוסי מעט מאוד. הוא תיאר את צבע השמים שנהפך מכחול לשחור ואחר כך הוסיף כמה מלים על מראה כדור הארץ, כפי שראה אותו מחלון זעיר.

הטיסה הזאת ומרוץ החלל שבא בעקבותיה ונמשך עשר שנים הציתו את הדמיון של האנושות. בשנות ה-60 הופיעו במגזינים אינספור כתבות שתיארו בפרוטרוט אילו בגדים נארוז לחופשה בחלל (הצבע השליט הוא כסוף מתכתי), באילו בתי מלון נישן (בדרך כלל הם נראים כמנהרות מעוגלות, בלי קיר אחד ישר) ואיזה אוכל יוגש במשך חופשה משפחתית מחוץ לאטמוספירה, שבלית ברירה הכל כלול בה, אפילו האוויר.

חברת התעופה האמריקאית פאן-אם פתחה כבר ב-1968, שנה לפני שניל ארמסטרונג הלך על הירח, את ההרשמה לתיירי החלל הראשונים. ההיענות היתה גדולה, אבל חברת פאן-אם כבר לא קיימת. והנה גם עכשיו, כל המרואיינים לכתבה הזאת, בלי יוצא מן הכלל, סבורים שתיירות החלל עומדת בדיוק כרגע בפני הפריצה הגדולה.

הרבה הבטחות שניתנו בעבר בנוגע לתיירות החלל נשמעות היום כמו בדיחה. מבחינות מסוימות נדמה שהמצב אפילו מתדרדר - סוכנות החלל האמריקאית נאס"א מחסלת בימים אלה את

תוכנית מעבורת החלל שלה ונותרת בלי כלי רכב שייקח את האסטרונאוטים האמריקאים לתחנת החלל הבינלאומית. הם ייאלצו לטוס לשם בקרוב בחסדי חלליות סויוז הרוסיות. אם זה המצב של סוכנות החלל הגדולה בעולם, איך נצא אנחנו לטיול בין הכוכבים?

חברת ספייס אדוונצ'רס מווירג'יניה שבארצות הברית היא החברה היחידה שיכולה להצביע בגאווה על שבעה נוסעים פרטיים ששילמו עשרות מיליוני דולרים וזכו לטוס לחלל. לספייס אדוונצ'רס, שקיימת כבר 13 שנים, אין חלליות משלה. היא בעצם סוכנות נסיעות לטיסות בחלל, שהשתמשה עד כה בשירותי סוכנות החלל הרוסית וצירפה את הנוסעים שרכשו מקום לטיסות של החללית סויוז. סטייסי טירן, דוברת החברה, מסבירה כי מאז ייסודה של החברה היו לה 8,000 לקוחות, שפנו והתעניינו באפשרות לטוס לחלל.

כל אחד משבעה הנוסעים שטסו לחלל שילם כ-40 מיליון דולר תמורת התענוג. הרשימה כוללת את דניס טיטו (2001), מארק שאטלוורת (2002), גרגורי אולסן (2005), אנושה אנסארי (2006), צ'רלס סימוניי (2007, 2009), ריצ'רד גאריוט (2008) וגאי לאליברט (2009). "כולם הרפתקנים שחלמו על טיסה לחלל מאז שהיו ילדים. היום הם אנשים עשירים ואנחנו יכולים להגשים להם את החלום", מסבירה טירן.

לדבריה, אין זה הוגן לקרוא להם תיירי חלל. "כל אחד מהם עבר במשך כמה חודשים אימונים בבסיס החלל הרוסי. אלה לא תיירים שהגיעו עם מצלמה תלויה על צווארם והתרווחו במושב של סויוז".

השביעייה הזאת מונה כמה טיפוסים מעניינים במיוחד. דניס טיטו, מהנדס אמריקאי ממוצא איטלקי ומולטי-מיליונר, היה תייר החלל הראשון. בגיל 50 שהה טיטו בתחנת החלל קצת יותר משבוע. אנושה אנסארי, איראנית בת 55 שמתגוררת בארצות הברית, היא מהנדסת תעופה. משפחתה העשירה איפשרה לה להגשים חלום ישן והיא נהפכה לאשה הראשונה שטסה באופן פרטי לחלל. ריצ'רד גאריוט הוא מפתח של משחקי מחשב שעשה הון בתעשיית ההיי-טק. גרגורי אולסן הוא מדען ובעל חברות אלקטרוניקה שערך בזמן שהותו בתחנת החלל כמה ניסויים שעזרו לו לקדם את מוצרי החברות שלו.

הקפה מלאה ב-300 מיליון

אם 40 מיליון דולר זה קצת יקר לכם השנה, הרי בספייס אדוונצ'רס מוכנים להציע גם גרסה מצומצמת יותר. החברה מאפשרת למי שרוצה לחוות את העדר כוח המשיכה טיסה בבואינג 727 שעבר הסבה ויכול לדמות טיסת חלל. יותר מ-6,000 לקוחות המריאו עד כה במטוס וחוו דקות אחדות של חוסר משקל והעדר כוח משיכה.

המוצר שספייס אדוונצ'רס מפתחים לעתיד הקרוב, כדי להתחרות בטיסות של וירג'ין גלקטיק, הוא טיסות קצרות לחלל, במסלול שאינו כולל הקפה של כדור הארץ. מחיר הכרטיס לטיסות אלה יהיה "רק" 102 אלף דולר, ולדברי סטייסי טירן, יותר מ-200 בני אדם כבר נרשמו והזמינו מקום. טיסות אלה דומות במבנה, בגובה ובחוויה שיעניקו לאלה שמציע אטנבורו.

לאחרונה הודיעה ספייס אדוונצ'רס ששיריינה שלושה מקומות לנוסעים פרטיים בהמראות עתידיות של סויוז לתחנת החלל הבינלאומית. אבל אם החלטתם ללכת על משהו גדול יותר אין בעיה - אפשר גם להירשם לטיסת חלל של סויוז הרוסית שכוללת הקפה מלאה של הירח. המחיר: 300 מיליון דולר. כמו כן נפתחה ההרשמה למטוס החלל שבונה חברת בואינג (100-CST), האמור להמריא ב-2015.

טירן מצפה שבשנים הקרובות יטוסו לחלל בעזרת ספייס אדוונצ'רס מאות ואולי אפילו אלפים. זה יתאפשר בעזרת הטיסות שיעלו 100 אלף דולר ויספקו תצפית על כדור הארץ ממסלול נמוך בגובה כ-100 קילומטר שאינו מסלול הקפה (Suborbital Spaceflight).

כאשר תוהים אם זה מספק חוויה דומה לטיסה במסלול היקפי, שאותה חווים המגיעים לתחנת החלל הבינלאומית המשייטת בגובה שנע בין 260 ל-400 קילומטרים, כדאי לפנות לדברים שאמר לאחרונה אריק אנדרסון, המנכ"ל של ספייס אדוונצ'רס, בראיון ל"טיים". אנדרסון השווה את הטיסה הארוכה בחלל, שמקיפה במשך כמה ימים מאות פעמים את כדור הארץ, לטיסה קצרה במסלול נמוך. לדבריו, הדבר דומה למי שקונה כרטיס למשחק באליפות העולם בכדורגל ויושב בשורה הראשונה באיצטדיון לעומת זה שקונה כרטיס כדי לצפות באותו משחק במשך חמש שניות בטלוויזיה.

בווירגי'ן גלקטיק לא אוהבים את הגישה של אנדרסון. "זאת היסטוריה ואנחנו עושים אותה כאן ועכשיו", הכריז ב-22 באוקטובר 2010 ריצ'רד ברנסון, הבעלים של וירג'ין גלקטיק.

ברנסון החייכן אמנם לא ידוע כאדם שממעט בהצהרות, אבל האירוע שבמסגרתו נאמרו הדברים הצליח להרשים את הנוכחים. באותו יום חנכו בניו מקסיקו שבארצות הברית את מסלול הנחיתה הראשון לכלי התעופה שיטוסו לחלל. המסלול נמתח על פני כמה קילומטרים בלב המדבר ומציין שלב חדש בהשלמתו של נמל החלל Space Port America שבונה חברת וירג'ין. שבועיים לפני כן חגגו אנשי החברה את טיסת הבכורה של VSS Enterprise - מטוס החלל שיוביל לדבריהם את התחום לעידן חדש.

השמות שלקוחים כולם מספרי מדע בדיוני אינם מקריים כמובן. גם אטנבורו מסכים ברצון לקביעה שהם מוכרים מדע בדיוני. הוא רק מסייג ואומר, "אנחנו הופכים את כל זה בדיוק עכשיו למציאות מוחשית ביותר".

אטנבורו שמח גם להוסיף פרטים על 425 הלקוחות הרשומים של החברה. הגיל שלהם נע בין 18 ל-90. הגיל הממוצע הוא 52. הם מגיעים מ-45 מדינות אבל מחציתם אזרחים אמריקאים. הרוב גברים. "תחשוב על זה", אומר אטנבורו, "במשך 50 השנים האחרונות, מאז גאגארין, טסו לחלל בסך הכל כ-500 בני אדם, כולם אסטרונאוטים. התוכנית שלנו היא להטיס 500 נוסעים לחלל כבר בשנת הפעילות הראשונה".

לפי התוכנית של וירג'ין גלקטיק, תדירות הטיסה תלך ותגדל. "בתחילה נטוס רק פעם או פעמיים בשבוע, כדי לנקוט אמצעי זהירות. אחר כך נגיע לקצב של טיסה יומית", חוזה אטנבורו.

כדי להבין את הפיתוח הנמרץ של וירג'ין גלקטיק והעידן החדש והפרטי של תיירות החלל, כדאי לחזור ל-4 באוקטובר 2004. ביום זה המריא כלי התעופה שנקרא SpaceShipOne לגובה 100 קילומטרים. זאת היתה טיסתו השנייה בתוך שבועיים וכך זכה הצוות של חברת Scaled Composites בראשות המדען והממציא האמריקאי ברט רוטאן בפרס בסך 10 מיליון דולר שהקציבה קרן XPRIZE. הפרס נועד לעודד חברות פרטיות לפתח כלי תעופה שיטוסו לחלל. התנאים לתחרות היו - כלי תעופה בעל שלושה מושבים שימריא לגובה מאה קילומטר ויחזור על המבצע שבועיים לאחר מכן. 26 קבוצות (בהן גם הקבוצה הישראלית Il Aerospace של דב צ'רטריפסקי) השתתפו במרוץ.

לאחר הזכייה רכשה וירג'ין גלקטיק את הזכויות על כלי התעופה המנצח, והחברה של רוטאן פיתחה בעבורה את אב הטיפוס החדש שנקרא SpaceShipTwo. באב הטיפוס הזה יש מקום לשני טייסים ושישה נוסעים. האנטרפרייז של וירג'ין גלקטיק היא מטוס החלל שנבנה על פי אב הטיפוס SpaceShipTwo. בעקבות ההצלחה והפרסום הרב שבו זכתה התחרות הראשונה הרחיבה קרן XPRIZE את פעילותה וכיום היא מקיימת שש תחרויות שונות, בכולן מוצעים פרסי כסף גדולים בעבור פיתוחים חדשניים בתחום החלל והתעופה.

ניקול ג'ורדן, מן הצוות שמנהל את תוכנית XPRIZE, מסבירה בשיחה ממשרדי הקרן בקליפורניה כי התחרות נועדה להעניק הזדמנות לחוקרים רבים ככל האפשר. "זאת הדרך שלנו לאפשר לכל מי שעובד בתעשייה הזאת להיות מעורב. רק כך אפשר לגרום לירידת מחירים בטיסות לחלל. נוכחנו לדעת שכאשר הפיתוח נעשה בסקטור הפרטי התוצאות מהירות הרבה יותר מפיתוח ברשות ממשלתית. התהליכים הרבה פחות מסורבלים ויש נכונות גדולה יותר לקחת סיכונים ולהציע רעיונות מהפכניים".

כעת מתמקדת ג'ורדן בתחרות העכשווית של קרן XPRIZE. בשיתוף עם חברת גוגל מציעה הקרן פרס בסך 30 מיליון דולר לחברה פרטית שתצליח להנחית רובוט על הירח, תסיע אותו על קרקע הכוכב למרחק 500 מטר ותקבל ממנו שידורי וידיאו של הנוף בסביבתו. 29 חברות כבר נרשמו לתחרות. גם ברשימה זאת מופיעה חברה ישראלית, של המדענים הצעירים יריב בש, כפיר דמארי ויונתן ויינטראוב, שנושאת את השם Space Il.

השאלה אם היתה רוצה לצאת לחופשה בחלל משעשעת את ג'ורדן. אין לה בכלל ספק שהיא עומדת לטוס בקרוב לחלל. היא מעריכה שזה יקרה במשך חמש השנים הקרובות ומקווה להירשם בהיסטוריה כנוסעת החלל הקולומביאנית הראשונה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו