בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לצלילי מכונת התפירה" ראיון עם הרקדנית והכוריאוגרפית ענבל אושמן

הרקדנית והכוריאוגרפית ענבל אושמן מספרת מניין שאבה את ההשראה למופע שלה "תא מדידה", שבכורתו תתקיים הערב, ומסבירה מה משמעות המושג תופר-פרפורמר

תגובות

אשה צעירה הלבושה בשמלת אבלות שחורה צועדת לאטה בקו אלכסוני. משוליה האחוריים של השמלה משתפל שובל אינסופי של בד שחור מסיבי, שהולך ומשתחרר בצדו השני מתוך מכונת תפירה שמופעלת ללא הרף על ידי חייט השקוע בעמלו. הדימוי הזה פותח את עבודת המחול החדשה של ענבל אושמן, "תא מדידה", שמכוננת עולם שנדמה כי הזמן עצר בו מלכת.

הדימוי של חייט ורקדנית שמחוברת למכונת התפירה נולד מתוך עלילה משפחתית, מסבירה הרקדנית והכוריאוגרפית בת ה-30. "זה התחיל מתוך מחשבות על סבתא שלי, שטוותה חוטים במפעל 'אתא' בחיפה. היא היתה פועלת קשת יום שהמשיכה לעבוד גם כשהיתה חולה, ונפטרה בגיל 38, כשאמי היתה נערה", מספרת אושמן. "לא פגשתי אותה מעולם, אבל סיפור מותה והחוויה של אמי כיתומה הותירו בי את חותמם".

היצירה, שתועלה הערב בבכורה ב"תיבה" ביפו (לצד עבודותיהן של נועה צוק ומאיה ברינר), היתה אמורה לעלות בפסטיבל הרמת מסך האחרון ומידע על אודותיה הופיע בפרסומים השונים. אך שלושה שבועות לפני הפתיחה נודע שהמופע לא יוצג, בעקבות חילוקי דעות אמנותיים בין אושמן למנהלת האמנותית של מסך 2, רונית זיו, שהחליטה שלא להציג את העבודה. "מחול היא אמנות דיאלוגית", אומרת אושמן, "ובמקרה הזה הדיאלוג עם היועצת האמנותית היה כזה שלא איפשר לי לממש את האמת היצירתית והאמנותית שלי". זיו ביקשה שלא להגיב על אירועי הרמת מסך ואיחלה לאושמן הצלחה רבה עם העלאת היצירה.

העבודה על המופע החלה לפני כשנה, זמן מה לאחר הולדת קמה, הבת שהביאה אושמן לעולם עם בעלה, הסופר ינץ לוי. "בתוך כל האושר הגדול הזה של החיים החדשים, האושר שסיפקה הילדה שלי, מצאתי את עצמי נורא מפחדת לאבד אותה", היא מספרת. "מתוך הפרדוקס הזה - שמחה אינסופית ועיסוק באובדן ובשכול - נולדה בעצם העבודה הזאת".

השם שבחרה להעניק לעבודה, "תא מדידה", מספק רמז נוסף על הנרטיב שפיתחה אושמן בראשה. "העבודה מתארת אשה שנכנסת לתא מדידה של חייט, מודדת את שמלת האבלות שהוא תפר בעבורה, שוקעת במין חלום או הזיה, פוגשת באדם שאיבדה ומשיבה אותו מן המתים", היא מסבירה.

כשניגשה ליצור את "תא מדידה", היה לה ברור שאת דמות האשה האבלה היא תרקוד בעצמה. בעבור דמות הגבר שמגיחה מתחת לשובל היא בחרה ברקדן רן בן-דרור, שהיא מכירה שנים רבות. אך את האדם שיגלם את החייט היה קשה הרבה יותר ללהק. "הבנתי שאני זקוקה לאיש מקצוע מיומן ודיברתי עם המון תופרות", היא מספרת, "אבל הן לא רצו לעלות על הבמה". כשכבר היתה כמעט מיואשת מהחיפושים, פנתה אל האמן אמנון ליפקין, שהסכים לשתף פעולה. "אמנון הוא אמן תפירה שיוצר מבד מוצרים יומיומיים כמו טוסטר ומחבת עם ביצת עין, וגם עובד בטכניקות של רישום בתפירה וברקמה. הוא תופר-פרפורמר שתמיד חיפש הזדמנות לחשוף את תהליך היצירה שלו לקהל. הוא תופר ומוכר את אמנותו בנחלת בנימין וגם שם תופר מול העוברים ושבים ואפילו היה יושב ותופר בברים מתוך רצון להופיע. הוא נכנס לתפקיד בצורה מושלמת".

הממד הסטאטי של היצירה והעיסוק הבולט בחומר, מציבים אותה בגבול המטושטש שבין מחול ומיצג. "אני לא כל כך יודעת להגדיר את זה ואני גם לא עסוקה בהגדרה של זה", אומרת אושמן. "אני מרגישה שזה עובד גם כמיצג וגם כמחול".

הרעש שמייצר השימוש במכונת התפירה בחלל שבו מוצגת העבודה, מהווה את הבסיס לפסקול היצירה. את הצלילים מחזק בשלב מסוים במהלך העבודה גם פסקול מוקלט שיצר יוסי מר-חיים, מתוך רעשים נוספים של מכונות תפירה ושל הצלילים שנוצרים במהלך השימוש בהן. בהמשך, אולי כדי לאזן את הסאונד המכאני ולתמוך בממד הפיוטי של העבודה, שולבה גם נגינת פסנתר עדינה. את השמלה המורכבת (הכוללת שובל שאורכו 14 מטרים) עיצבה ענת שטרנשוס והיא נתפרה על ידי תופרת מובחרת של האופרה הישראלית, מספרת אושמן בגאווה, מתוך גליל בד עצום של כמה עשרות מטרים. "גם העיצוב וגם היצירה של השמלה הזאת היו חתיכת עבודה", היא אומרת, "ובמיוחד אחרי שנכנסתי שוב להריון, והיה צריך לשנות אותה".

הבטן הבולטת מעט, המרמזת על חמשת חודשי ההיריון, אינה מגבילה את הביצוע ואינה פוגמת בשלמות היצירה המתוכננת, מבהירה אושמן. להיפך, "זה מוסיף רובד כלשהו לדמות של האשה הזאת. זו דמות שאיבדה מישהו אבל בו בזמן נוצרים בה גם חיים. הניגוד הזה יצר משהו שמאוד חיזק את החוויה שלי בתור מבצעת. זה היה מדהים איך החיים והיצירה השתלבו זה בזה".



ענבל אושמן בחזרות למופע תא מדידה. בין מחול למיצג



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו