בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"שקרניות קטנות", הוט-3 | אמא, תעצמי עיניים

סדרות רבות כיום פונות לקהל מעורב של אמהות, בנות ואחיות. צפייה משותפת היא דבר נחמד, אך לעתים זה עלול להסתיים במבוכה קלה

תגובות

"שקרניות קטנות", סדרה חדשה שתעלה בהוט-3 בתחילת החודש הבא (ב-4 באפריל), היא מעין "עקרות בית נואשות" לגיל העשרה. היא מתארת את חייהן של ארבע נערות וחברה אחת מתה בעיירה קטנה וציורית ושמה רוזווד. אריה, ספנסר, האנה ואמילי הן תלמידות תיכון יפות ומושלמות (ממש כמו סוזן, לינט, ברי וגבריאל מ"עקרות בית").

החבורה התפרקה לאחר העלמותה חסרת הפשר של המנהיגה שלהן אליסון. זה קרה במסיבת פיג'מות, שלאחריה נשבעו לא לספר מה קרה באותו ערב וזמן מה לפניו. שנה בדיוק לאחר המקרה מתרחשים כמה אירועים - בין היתר מציאת גופתה של אליסון - שמקרבים את הבנות אחת לשנייה.

אף שגופתה נמצאת ממש בתחילת הסדרה, חברותיה, המסתירות סודות ושקרים למכביר, מקבלות מסרונים לטלפונים הסלולריים שלהם, שעליהם חתומה האות "A" - האות הראשונה בשמה של החברה המתה. תכני המסרים מעידים כי יכלו להתקבל רק ממנה (אגב, שמה של החברה שהתאבדה ב"עקרות בית נואשות" הוא מרי אליס יאנג, לשעבר אנג'לה פורסט, גם היא "A").

הסדרה, המיועדת לגיל הנעורים, מבוססת על ספריה של שרה שפארד, ועונתה הראשונה הגיעה לסיומה בארצות הברית החודש. היא מצטרפת למגמה של סדרות הפונות לקהל מעורב של אמהות ובנות, ממש כשם ש"עקרות בית נואשות" המיועדת לנשים בוגרות מושכת אליה גם נערות.

הפנייה לקהל מעורב יוצאת מנקודת הנחה כי הצפייה עשויה להיות לא רק משפחתית, אלא נשית - אחיות ואמהות וילדות יחד - וכי הקווים היטשטשו; ילדות חשופות לתכנים שמופיעים בסדרות בוגרות. כל סדרות הנעורים פונות גם אל קהל בוגר. המגמה קיימת מזה כעשור וחצי והחלה כנראה עם "בנות גילמור" ו"דוסון קריק", שבהן שחקניות כמו מישל ויליאמס הצעירה קיבלו טקסטים בשלים של נשים עם ניסיון חיים רב.

בסדרות הנעורים החדשות "אחת שיודעת", "יומני ערפד" וגם "שקרניות קטנות", כמו גם בסיטקומים רבים הפונים לקהל מעורב, קהל היעד הבוגר-בחלקו מאפשר - או מצריך, תלוי מאיפה מסתכלים על זה - עיסוק בנושאים מבוגרים.

לורה לייטון ("מלרוז פלייס" אז והיום) מגלמת ב"שקרניות" את אמה של אחת מנערות התיכון, ששוכבת עם שוטר כדי לשחרר את בתה ממאסר על גניבה מחנות. מרלין קינג, המנהלת האחראית על התוכנית, הסבירה לרגל סיום העונה את הקשר בין האם והבת. "הן חברות צוות", אמרה לאתר התעשייה "דדליין". "הן יודעות שהן יכולות לסמוך זו על זו. הן בוודאי אינן משפחה רגילה, אבל מי בעולם הזה כבר עונה להגדרה הזאת?"

ודאי לא "משפחה מודרנית", הסדרה החדשה שהשיבה את הז'אנר המסורתי לקדמת המסך. בפרק ששודר ביס קומדי בשבת האחרונה נתפסו פיל וקלייר, הורים למשפחה שגרתית, על ידי ילדיהם מקיימים יחסי מין. הילדים הסבירו לצוות הצילום הבלתי נראה מדוע הם אינם רוצים שהוריהם ידברו אתם על כך. אמא אחת, שצפתה יחד עם בנותיה בפרק הזה של "משפחה מודרנית", קצת הזדהתה אתם, ולא יכלה להתעלם מהעובדה שיחסי מין, משתי נקודות המבט - של ההורים ושל ילדיהם - הם נושא מרכזי בסדרות לבנות-אימהות כאלה.

העיסוק ביחסי מין בסיטקומים לכל המשפחה הוא גלוי מאוד. באותו יום שודר גם פרק של "איך פגשתי את אמא", סדרה על חמישה חברים בשנות ה-30 לחייהם, שכמעט תמיד עוסקים בסקס עם פרטנרים מזדמנים. אפילו פרק בשידור חוזר של "המפץ הגדול", סדרה על מדענים חנונים, עסק בסקס מזדמן שהתחיל ממצב של שכרות והסתיים בחרטה.

הצפייה המשותפת בנושאים מסוג זה עלולה להביך הורים וילדים הצופים בתוכניות הללו יחד, אך גם מאפשרת שיחה עליו. ואף שב"משפחה מודרנית" דובר ביחסי מין בין שני בוגרים נשואים - נושא שנחשב למקובל - פעמים רבות הסדרות הללו, ו"גלי" בראשן, עוסקות גם ביחסי מין בין קטינים, בין קטינים לבגירים ובין בני אותו מין. כל זה נעשה בזמן שאמהות ובנות שרות יחד את מלות השירים של ריאנה, ביונסה ומדונה.

חברים שכאלה

בדומה למה שקרה ב"עקרות בית" ובסדרות רבות אחרות, צפויה "שקרניות" להיהפך בהמשך מסדרת מתח ומסתורין לאופרת סבון על גיל הנעורים, שדנה בכל פרק ב"נושא חשוב". בזאת היא מצטרפת למגמה טלוויזיונית אחרת שהיא - כפי שנכתב בבלוג באתר של "לוס אנג'לס טיימס" - האבולוציה של סדרות רבות כיום.

"קוגר טאון", המשודרת אצלנו ביס ובהוט, למשל, החלה כסדרה על נשים בוגרות שיוצאות עם גברים צעירים בהרבה, ולכן זוכות לכינוי הגנאי "קוגריות". הקומדיה הזאת התרחקה כל כך מנקודת המוצא הזאת - ונהפכה למין סדרה על שכונה וחברים שחיים בה - עד כדי כך שיוצרה ביל לורנס ביקש להחליף את שמה, אך לא הצליח. כך גם "איך פגשתי את אמא", שהחלה כמין סיפור של טד לילדיו העתידיים על האופן שבו הוריהם נפגשו, אך נהפכה עד מהרה ל"חברים" של העשור הזה, והילדים הם מסגרת נראטיבית שולית ביותר.

לפעמים נדמה ששחקן מסוים יעמוד במרכז סדרה ואז אחד אחר תופס את מקומו, והסדרה מתפתחת לכיוון אחר; ג'ון גאלקי המגלם את לנארד ב"מפץ הגדול" היה השחקן המוכר מבין השחקנים, והיה נדמה שהוא יהיה לכוכב הסדרה, אך ג'ים פארסונס והדמות שאותה הוא מגלם, שלדון, נהפך לכוכב ולשחקן המעוטר בפרסים של הסדרה, וכך היא התפתחה לכיוון אחר.

מצד שני, ההתפתחות הזאת היא לעתים קרובות צעד אחורה. במקרה של "שקרניות קטנות", הפיילוט הבטיח משהו מקורי ושונה - מעין גרסת "טווין פיקס" לנערות כזבניות בעיירה קטנה - אך בסוף זה מסתמן כעוד סוג של "בוורלי הילס 90210" במיקום אחר.



שקרניות קטנות. סדרת מסתורין שתיהפך לאופרת סבון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו