בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה האמנותית

מרכז חדש לאמנות עכשווית ייפתח בחיפה, תערוכה של יוצאי גלריה "אחד העם 90" ברמלה, וגלריה סאצ'י מסכמת 25 שנות פעילות

תגובות

מרכז חדש לאמנות עכשווית ייפתח מחר בחיפה

מחר תיפתח תערוכה של שש אמניות עכשוויות - אניסה אשקר, שרון בלבן, יהודית מצקל, הדס מועלם, אנג'ליקה שר ומרב הימן - ויתקיים יום עיון על נשים יוצרות. שני האירועים יסמנו את תחילת פעילותו של "קארפור, המרכז הים-תיכוני לאמנות עכשווית" בחיפה.

כשנה לאחר הביאנלה הים-תיכונית לאמנות שאצרו בעיר, יוצאים עתה בלו סימיון פיינרו ואביטל בר-שי לדרך חדשה, המתפצלת מזרם האמנות המרכזי, המוזיאלי, של חיפה. מטרתם, כמנהלי קארפור ואוצריו, היא לבסס חלל תצוגה ללא מטרות רווח, שבו יאצרו תערוכות מתחלפות ויארחו אמנים מארצות שכנות וחוקרים וסטודנטים שיבואו ללמוד וללמד על אמנות עכשווית, מקומית ופעילה.

קארפור ישתף פעולה עם מוסדות הוראה ותרבות באיזור חיפה ויזכה לתמיכתו של "מרכז תרבות צרפת" בעיר. בשנה הקרובה הוא אמור להתבסס כמעבדת-אמנות פעילה, לקראת ביאנלה שתהיה בעיר סכנין בסתיו 2012, "רה-אוריינטציה" שמה. לצד פיינרו ובר-שי יימנו עם ועדת ההיגוי דניאל וימן, יונה פישר, ד"ר מירי גלעזר ויהודית מצקל.

פיינרו מבקש להדגיש כי "העיסוק שלנו הוא לא באירוע התצוגה הראוותני, המוזיאלי באופיו. המטרה היא בעיקר ליצור תהליך עבודה שאינו מנותק. לא יהיה מצב שאמן יעבוד בסטודיו ויבוא להניח את העבודות שלו בחלל ללא קשר לסביבה שלו. צריך ליצור היכרות עם מקום, עם תרבויות שכנות, עם יותר משמעות והשפעה של תרבות מקומית ופחות של כזאת שמיובאת מאופנות במערב".

על אף החלל המצומצם והתקציבים הצנועים, קארפור מתוכנן לפעול ברציפות במשך ימות השנה. "צריך פלורליזם ואלטרנטיבה, להיות חלק מקצב עירוני", מטעים פיינרו, "ולהציג מתוך התחשבות בקנה המידה האנושי ובמיקום של חיפה ושל סכנין בפריפריה בישראל, אבל גם כחלק ממכלול של ערי אגן הים התיכון".

תערוכה של יוצאי גלריה "אחד העם 90" ברמלה

"היום, בפרספקטיבה של 30 שנה, זה כמו אנליזה של דור ותקופה - פנסיונרים ילדותיים שהבערה לאמנות, הכעס על הממסד, הכאב והאכזבה ממלחמות יום כיפור והעצמאות עדיין מעירים אותם בלילה". כך מתאר דוד וקשטיין את אופי ההתרחשות בהצבת התערוכה "אחד העם 90, רמלה 2011" בתחנת רמלה לאמנות עכשווית.

התערוכה, שתיפתח בסוף השבוע הקרוב, מאגדת עבודות של 16 אמנים שהציגו בגלריה "אחד העם 90" פורצת הדרך, שפעלה בתל אביב בשנות ה-80. את איתמר ניומן, דרורה דומיני, אריה ברקוביץ', פמלה לוי, אסד עזי, יצחק גולומבק ואחרים, אמנים שדרכם התפצלה והשתנתה במשך שלושת העשורים האחרונים, אסף וקשטיין בשיתוף תלמידיו מבצלאל וממכללת אורנים, שעזרו בתכנונה והקמתה של התערוכה.

"זה כמו אז, באופן מסוים", הוא אומר, "אותה העמדה הערכית-פוליטית, אותו הדחף שבא מהאמנים עצמם". וקשטיין, שאחראי על תחנות האמנות ברמלה, לוד, רהט ונצרת, החל את העבודה על התערוכה כהמשך לסדרת התערוכות "שחזורים" שהוא אוצר במכללת אורנים. בד בבד ראה אור לאחרונה ספרם של ד"ר דליה מנור, עמי שטייניץ ואריה ברקוביץ' על הגלריה המיתולוגית.

בעקבות התערוכה, שבפתיחתה יוקרן סרטם של וקשטיין וטל ואלי חכים משנת 2002, "שנות ה-80 באמנות הישראלית", יתקיים בחודש הבא כנס שתנחה מנור בנושא ובו יוקרן סרטו החדש של וקשטיין, שצילם עתה בהקמת התערוכה.

גלריה סאצ'י מסכמת 25 שנות פעילות

גלריה סאצ'י הלונדונית שנפתחה ב-1985 מסכמת השנה חצי יובל כאחת הגלריות המובילות בעולם. 300 אמנים הציגו בה במשך השנים, בהם ג'ף קונס, אנסלם קיפר, לוסיאן פרויד, אלכס כץ ונאן גולדין.

בבעלותו ובניהולו של צ'ארלס סאצ'י, בן 67, פרסומאי ואיש עסקים, החלה הגלריה את דרכה כחלל תצוגה לאמנות שאסף סאצ'י עצמו. בשנות ה-80 התמקד באמני הזרם המינימליסטי, בהם דונלד ג'אד, סול לוויט וקארל אנדרה. בשנות ה-90 לקח חלק בפריצת הדרך של זרם ה"YBA" (אמנים בריטים צעירים), בעיקר בזכות חשיפתם של אמנים כדמיאן הירסט, רייצ'ל וייטריד וג'ני סאוויל. תערוכה קבוצתית שאצר, "Sensation", זכתה להכרה כאחד מאירועי האמנות המרכזיים בסוף המאה ה-20. בשנת 2010 תרם סאצ'י את הגלריה ו-200 יצירות אמנות מאוספו לציבור הבריטי.

לציון יום השנה הציגה סאצ'י תערוכה קבוצתית במוזיאון ההרמיטאז' בסנט פטרבורג, הסוקרת אמנות בריטית עכשווית. בחודש הבא תיפתח בגלריה תערוכה של פיסול עכשווי.

גלריות זומר ושלוש ישתתפו ביריד ארט בריסל

יריד "Art Brussels", שיתקיים בבירת בלגיה בסוף אפריל במשך חמישה ימים, הוא מהמרכזיים שבאירועי האמנות באירופה בעונה הקרובה. בשנים האחרונות צברה העיר תאוצה כמרכז אמנותי המתבסס על אוספי אמנות מודרנית וקלאסית. היריד מושך בכל שנה כ-30 אלף מבקרים.

לצד גלריות גלאדסטון, איבון לאמברט וליסה קולי ישתתפו בו גם הגלריות הישראליות זומר ושלוש, שכבר הציגו ביריד. זומר תציג עבודות פיסול של גיא זגורסקי ותומאס זיפ וכן כמה עבודות של יעל ברתנא, שתייצג את פולין בביאנלה בוונציה, כחודש לאחר היריד. שלוש תציג בין היתר עבודות של גסטון צבי איצקוביץ, גל וינשטיין, מלאני מנשוט, מיקי קרצמן וטל שושן, שרובם מציגים במקביל ליריד תערוכות במוסדות אמנות באירופה.

חוצים גבולות

* תערוכת יחיד של אליעזר זוננשיין תיפתח מחר בגלריה ג'רום זודו במילאנו. התערוכה, "Tall Mountains. Black Leaves" שמה, תוצג במקום במשך חודש.

* סיגלית לנדאו משתתפת בתערוכה הקבוצתית "Investigations of a Dog" שנפתחה בסוף השבוע שחלף במוזיאון "Magasin 3" בשטוקהולם. בתערוכה, שבה יצירות של מארק דיון, אורס פישר, קלר פונטן, פישלי & וייס, ג'ף קונס ואחרים, תוצג עבודת הווידיאו של לנדאו "Barbed Hula" משנת 2000.

* המוזיאון היהודי בברלין רכש בשנה האחרונה אחת מיצירותיו של הפסל מיכה אולמן. "Under", מיצב פיסול עשוי ברזל, יוצג מהשבוע בתערוכה במקום, לצד סקיצות של אולמן וסרט תיעודי עליו, בהפקת גלריה אריק פ' רוס.

* ב-16 במאי תרצה האוצרת נועם סגל במוזיאון פאלה דה טוקיו בפאריס על נושא מחקרה האקדמי, "מיצב ככלי אמנותי לשינוי תודעתי פוליטי", שנכתב במסגרת התוכנית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן. הרצאתה תשלב מקרי מבחן מתערוכות בינלאומיות ומתערוכות בחלל האמנות "רוטשילד 12", בהן "ניאו-ברבריזם", תערוכת היחיד של גיא בר אמוץ ו"פרויקט סוטה" של האמנית עופרי כנעני.

* המרכז האקדמי ויצו חיפה יקיים בגלריה בן רימון לאמנות עכשווית בניו יורק מכירת עבודות אמנות ועיצוב לטובת קרן מלגות לסטודנטים. באירוע יועמדו למכירה פומבית עבודות של בוגרי המחלקה לצילום והמחלקה לתקשורת חזותית של המוסד, לצד כמה עבודות של אמני הגלריה המארחת. עוד יוצגו עבודותיהם של אמנים ישראלים החיים בניו יורק ותרמו מעבודתם למען המכירה, בהם יגאל עוזרי, נופר גת ומרים כבסה.



אנג'ליקה שר, ACDC 2008


מירב הימן ויוסי בן שושן, ללא כותרת, 2010



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו