בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תנו למוסיקה לדבר: שוקי וייס לא מתייאש מהניסיון להביא מוסיקאים להופעות בישראל

המפיק שוקי וייס אמנם ויתר על המו"מ עם בוב דילן, אבל לא התייאש מהניסיון להביא מוסיקאים להופעות בארץ. להופיע בישראל זו לא החלטה פוליטית או מצפונית, כתב לאחרונה לעמיתיו בחו"ל במכתב חריף

תגובות

שנת 2010 לא היתה פשוטה לשוקי וייס. היא נפתחה בהודעה של קרלוס סנטנה על ביטול הופעתו המתכוננת ביוני, אבל זה היה רק מתאבן. חודשים ספורים לאחר מכן ראה המפיק הוותיק את הפרויקט הגדול שלו לאותו הקיץ, פסטיבל "פיק.ניק", קורס בעקבות השתלטות צה"ל על האונייה הטורקית מרמרה. הראשונים לבטל את בואם היו ההרכבים הבריטיים "קלקסונז" ו"גורילאז סאונדסיסטם" של דיימון אלברן.

וייס ספג מכה קלה והמשיך כאילו כלום. אחרי הכל, "פלסיבו", "האדיטורז" ובעיקר "הפיקסיז" - כוכבי הפסטיבל - עדיין היו בפנים. ברגע האחרון גם "הפיקסיז" ביטלו את הגעתם, ווייס מצא עצמו עם ליין-אפ מצומצם וחור גדול בכיס. החיים כמפיק הופעות בישראל הם לא פיקניק. מתח אפף את הפסטיבל עוד לפני המשט, בשל הביטול של אלביס קוסטלו חודש קודם לכן, שהצהיר בגלוי כי לא יגיע מסיבות פוליטיות.

וייס לא הפיק את המופע של קוסטלו, אך החשש בקרב מפיקים מקומיים מתגובת שרשרת הלך וגבר. מאז ידעו שוחרי המוסיקה בישראל עוד שורה של ביטולים כואבים וקריאות לחרם תרבותי מצד מוסיקאים בעלי השפעה כמו רוג'ר ווטרס ופיט סיגר. המו"מ שהמפיקים מורגלים להם מול אמנים וסוכנים מעבר לים קיבל כעת תפנית; במקום לפתות אותם עם כסף ושאר מנעמים, הם נאלצו לשכנע אותם שלא להצטרף לחרם התרבותי או להיכנע ללחצים מצד ארגונים פרו-פלסטיניים.

לפני כשבועיים וייס עשה צעד נוסף ושיגר מכתב לעמיתיו בחו"ל, שבו הוא קורא להם להגיע לישראל למרות הכל. "להופיע בישראל זו לא החלטה פוליטית או מצפונית", כתב. "מדובר ביצירה וביסוס של מערכת יחסים עם המעריצים, להעניק להם השראה לעשייה חיובית כפי שרק מוסיקה יודעת לעשות. אני מפיק הופעות בישראל כבר 35 שנה, ואף אחד ממאות האמנים שאתם עבדתי (מדונה, "דפש מוד", ניק קייב, מוריסי "רדיוהד" ועוד. ל"פ) לא צונזר על במה בישראל. אלה המעוניינים לדבר על מחשבותיהם, חופשיים לעשות זאת. אלה שבאים 'רק' לנגן למעריציהם, פוגשים פה קהל מלא תשוקה ואהבה שצמא לתרבות ולאמנות עדכנית".

"לאחרונה יש ניסיונות משני הצדדים להפוך את המוסיקה - ובעיקר את האמנים - לשחקנים פוליטיים", הוא אומר. "אני לא מרגיש עם זה נוח, מכיוון שמערבבים מין בשאינו במינו. חלק גדול מהדברים שאומרים על ישראל נכון, אבל מפריע לי חוסר התגובה וחוסר ההסברה מטעמנו. הבעיה מתחילה בכך שאמן כמו רוג'ר ווטרס מודיע שהוא מגיע לישראל ולמחרת נשלחים עשרות, מאות או אלפי מכתבי מחאה מאינטלקטואלים, רודפי שלום ומתנגדי כיבוש.

"הצד ששמח שהוא מגיע לא כותב לו מכתבי תודה. האנשים האלה פשוט קונים כרטיסים. זו משוואה לא מאוזנת. אתה מקבל רק קיתונות של שופכין. וזה הופך לטרנד, אם ההוא לא מגיע וההוא לא מגיע, אז למה שאני אבוא? אגב, הרבה מהאמנים שלא רוצים להגיע לישראל אינם בהכרח שונאי ישראל. אמן גדול אמר לי: 'שוקי, אין לי שום דבר נגד ישראל, אבל זה פשוט לא שווה את הטרחה'. לפני שנה תפסו אותי עם המכנסיים למטה, אבל היום אני כבר מבין את זה".

זה לא הופך את העבודה שלך לסיזיפית?

"אני מדבר על אמנים שיוצרים כדי להשפיע. כשמשפיעים על אמן מסוים שלא להגיע, הוא טומן את ראשו בחול: אל תגיע, זה כבר יסתדר לבד. למה שלא יעמדו מאחורי מה שהם כותבים? 'Music speaks louder than words' הוא משפט שגור אצלי. במוסיקה יש ציטוטים שהשפיעו על חיים של דורות".

אבל לא כל אמן רוצה להכניס את עצמו לשיח הזה.

"אז הוא לא חייב להתבטא בכלל. יש אמנים שאומרים, 'אתה חותם אתי חוזה - אני לא עושה מסיבת עיתונאים, אני פשוט בא ומופיע. מדונה לא התראיינה ולא עשתה מסיבת עיתונאים".

אם הם לא אומרים כלום, אפשר מיד לנכס אותם לאמירה הפוליטית הרווחת כאן.

"אני לא חושב כך. כל אחד עושה את הפרשנות שלו. כל ה-60 אלף האיש שהיו בהופעה של רוג'ר ווטרס בנוה שלום היו שמאלנים? היו דתיים והיו חבר'ה מנצרת ומהמשולש".

שמו של ווטרס עולה שוב ושוב בשיחה עמו ומוזכר גם במכתב. מנהיג "פינק פלויד" לשעבר בחר להעתיק את הופעתו מפארק הירקון לשדה חומוס בנוה שלום אחרי ביקור במחנות פליטים. בתוך ימים ספורים מתח צוות ההפקה צינורות מים וקווי חשמל והפך את השדה למתחם הופעות ראוי. הסיפור הזה נשמע מעט תמוה לנוכח הראיון שווטרס העניק לאחרונה לאל-ג'זירה, ובו הודיע כי הוא מצטרף לחרם התרבותי על ישראל וקרא לאמנים אחרים שלא לחזור על הטעות שעשה.

"הוא לא יכול לקרוא לזה טעות", אומר וייס. "באת לפה, עשית המון כסף, שתלת עץ זית, תרמת לקולנוע בג'נין, הלכת לחומת ההפרדה. אגב, לא היה חייל אחד לידו. הייתי שם. נאמר שהוא הרגיש מאוים כשעמד ליד חומה, אני מקבל את זה. אני חושב שהוא מיצה את ביקורו. לבוא ולהגיד שזו טעות?"

ומה תאמר על ההופעה של "פלאסיבו"? בקהל הונפו דגלי ישראל, ההופעה קיבלה נופך לאומני והתמונות הופצו ברשת. כשאמנים מתלבטים אם לבוא לכאן, לא בטוח שתמונות כאלה עושות להן חשק.

"כש'פלאסיבו' הופיעו פה באמת התנוססו דגלים וזה צולם, אבל לא הם התביישו בזה. היה מקרה דומה גם בהופעה של 'לינקין פארק' - להקה שאוהבת לשתף את הקהל. הסולן לקח דגל מהקהל, הדביק אותו למוניטור בחזית הבמה וכ-12 מיליון איש ראו את זה באתר שלהם. התמונה הופיעה גם בכנס מפיקים בלונדון ולא עוררה זעם או אהדה".

הכיבוש נהפך לסמל. דיפלומטים ישראלים מתפטרים כי אינם יכולים להגן על המדיניות שלנו. מה אתה מצפה מהאמנים לעשות?

"איאן מקיואן אמר: 'אם לא תיסע למקומות עם מדיניות חוץ או מדיניות פנים דפוקות, לא תצא מהמיטה'. באריזונה העלו הצעת חוק גזענית לגבי חוקי ההגירה. האם זה הפריע למישהו להופיע שם, כולל להקות שידועות כנושאות דגל השווויון? הפריע ללהקות להופיע בארצות הברית בזמן ממשל בוש והפלישה לעיראק? הכל טיפה צבוע. אמנים מאירופה אוהבים להופיע בטורקיה, למה? כי מה שהולך שם יותר טוב מאצלנו? אני חושב שהם מטפחים את אחיהם הכורדים בצורה מרשימה".

בתחילת פברואר התכנסה ועדת החינוך של הכנסת במטרה לדון בביטולי הופעות של אמנים מחו"ל. וייס הגיע לדיון, שנערך ביוזמת ח"כ רונית תירוש (קדימה), אף שמבחינתו כבר לא היה רלוונטי. מה בכל זאת היה מצפה מנציגינו בכנסת לעשות לקידום הנושא? "אני מצפה שהכנסת תקבל החלטה לבטח מופעים מפני ביטול בחברת ביטוח ממשלתית. אם הייתי מבוטח, הביטולים היו עוברים על ידי, הייתי אומר 'זה לא הצליח, נלך על שני מופעים אחרים'".

לדבריו, הוא עדיין נושא בהפסדים מהביטול של "דפש מוד" ב-2006, על אף שפיצו עליו והגיעו לפני כשנתיים. הביטול של "הפיקסיז" הוא עדיין פצע פתוח. "ההחלטה על הביטול בכלל לא היתה של הלהקה", הוא אומר. "הם בקושי מדברים זה עם זה ב-15 שנה האחרונות. ישראל - עם כל חשיבותה העצומה - לא גרמה להם להיכנס לחדר, להפר נדר שתיקה ולדון. זה דפק לנו את הפסטיבל, כי אנשים כבר לא ידעו מי מופיע ומי לא. זו אחת מהלהקות היחידות שממש רציתי שתבוא. זה היה נורא על רקע פרשת המשט וההשלכות שלה".

למה לא לנצל את הכוח ופיתחון הפה שלך כדי להשפיע על הממשלה ולא רק על האמנים?

"אין לי שום רצון להשפיע פוליטית, אני נגד וכחנות ותככנות פוליטית. אני גם לא מרגיש שאני יכול לשכנע הרבה פוליטיקאים".

למרות הקשיים, וייס אינו מתכנן פרישה. השבוע הודיע על הופעה נוספת של המוסיקאית ואמנית המולטימדיה לורי אנדרסון בישראל ביוני. עם זאת, פרש מהמרוץ להבאתו של בוב דילן לארץ - המפיק מרסל אברהם הוא שהודיע על בואו ב-20 ביוני להופעה בפארק הירקון. "מחיר המופע היה גבוה בצורה קיצונית וחייב מחירי כרטיסים גבוהים במיוחד", הוא מסביר. "לא מצאתי לנכון לעשות זאת במופע הזה. בקרוב נודיע על תוכניות נוספות. אמנים איכותיים מאוד נמצאים בדרך לישראל".

מה בכל זאת גורם לך להמשיך?

"הרגע הזה בתחילת ההופעה: יש קהל, הבמה חשוכה, יש קיו, האור הראשון עולה על הבמה, לא חשוב מי עומד שם - אני בסוג של אופוריה, אני מת על זה". *

הביטולים הבולטים

* "רד הוט צ'ילי פפרז" היו אמורים להופיע ב-28 באוגוסט 2001 בפארק הירקון. וייס מכר מראש 35 אלף כרטיסים. שלושה ימים לפני המועד התרחש הפיגוע בסניף "סבארו" בירושלים ואחריו פיגועים בקרית מוצקין וירושלים. ההופעה בוטלה ברגע האחרון.

* ל"דפש מוד" היתה הופעה מתוכננת בפארק הירקון ב-7 באוגוסט 2006. וייס מכר 40 אלף כרטיסים מראש, ואז פרצה מלחמת לבנון השנייה. "אין דרך לקבוע תאריך חדש להופעה, משום שזהו סופו של סיבוב ההופעות העולמי", נכתב לווייס מטעם חברי הלהקה. שלוש שנים לאחר מכן הופיעה באצטדיון רמת גן.

* הגיטריסט קרלוס סנטנה תיכנן להופיע ב-3 ביוני 2010 באצטדיון בלומפילד ביפו, אך הודיע כבר בינואר על ביטול ההופעה.

* "הקלקסונז" היו חלק מהליין-אפ המרשים בפסטיבל "פיק.ניק", שיזם וייס בשנה שעברה. ב-4 ביוני, יום לפני הופעתם המתוכננת, הודיעו על ביטול. אתם ביטלו גם "גורילאז סאונדסיסטם" והותירו את "פלסיבו" כמופע היחיד מחו"ל בערב הפותח של הפסטיבל.

* יום לאחר ערב הפתיחה של "פיק.ניק", הודיעו חברי ה"פיקסיז" על ביטול השתתפותם בפסטיבל. 17 אלף כרטיסים נמכרו מראש. "אירועים שמעבר לשליטתנו פעלו נגדנו", נכתב מטעם חברי הלהקה. ה"אדיטורז", שהיו אמורים להופיע אתם בגני התערוכה, העתיקו את ההופעה למועדון הבארבי בתל אביב.

* ימים ספורים לאחר הפסטיבל הודיע זמר הפריק-פולק דבדנרה בנהארט כי גם הוא מצטרף לגל הביטולים. בנהארט, שהיה אמור להופיע בבארבי ב-16-17 ביוני, הודיע על הביטול יומיים לפני המועד. באתר שלו כתב: "ניסינו להבהיר שאנחנו באים להעביר מסר אנושי ולא פוליטי, אך נראה שנוצלנו כדי לתמוך בדעות שאינן שלנו". מפיקי המופע, שרוליק איינהורן ושחף שוורץ, פיצו בהופעה של גבע אלון וערן צור.

* הלהקה "טינדרסטיקס" היתה אמורה להופיע בבארבי ב-1-2 בדצמבר והכרטיסים כמעט אזלו. ב-23 בנובמבר הודיעו למפיק אסי רון על ביטול ההופעה. "האמנו בתמימותנו כי המוסיקה שאנו יוצרים היא מעבר להיבטים פוליטיים", נמסר מהלהקה. "הלחץ שהופעל עלינו מצד אנשים וארגונים, גרם לנו להבין שזה לא כך".

* ונסה פאראדי היתה אמורה להופיע ב-10 בפברואר השנה במשכן לאמנויות הבמה בת"א, ואליה היו אמורים להצטרף בעלה ג'וני דפ והמעצב קארל לגרפלד. ב-16 בינואר פורסם דבר הביטול. תחילה אמר המפיק דייוויד שטרן כי ביטלה מעטמים מקצועיים, אך במהרה נחשפו הלחצים הפוליטיים הרבים שהופעלו על הזוג המפורסם.



שוקי וייס. למה רוג'ר ווטרס מיתמם?


''הפיקסיז''. פצע פתוח



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו