בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למי קראת בובה: ביקור בתערוכה "צעצוע" בתל אביב

צעצוע זה חתיכת סיפור: התפתחותו במשך השנים מעידה על שינויים בתפישת הילדות, ביחס אליה ובייצוגים שלה, אמנים מפלרטטים אתו, מבוגרים כמהים אליו. תערוכת "צעצוע" בתל אביב בוחנת את הקסם

תגובות

יש משהו מתסכל מעט בצעצועים מרהיבים שצופים בהם מבעד לוויטרינות זכוכית. הנה עומדות להן שורות שורות של בובות יפות מארצות שונות. אי אפשר ללטף את שערן ולהחליק על בגדיהן, רק להביט בהן בעיניים כלות. ובחדר הרובוטים אסור ללחוץ על המתגים ולהפעילם, וגם המטוסים נשארים על כנם בלי שילד ירים אותם וישמיע קולות אווירון. ויותר מכל מגרה הבלון הסגול, כפי שרק בלון יכול. כשמתקרבים, מבינים שהוא עשוי מתכת, ונותר רק להשתומם על הקלילות המדומה שלו.

אבל אף על פי שהמשחק אינו אפשרות בתערוכת "צעצוע" המוצגת עכשיו בנמל תל אביב, ולמרות היומרנות שבה - היא מכונה "מיזם צעצוע" ולא תערוכה והאוצרות הן "מייסדות" - העושר של הפריטים, שיעניינו ילדים ומבוגרים כאחד, הוא פיצוי ראוי.

עולם שלם של דמיון, צבעים וצורות מוצע למבקרים, בצד עניין ומחשבה: צעצוע כחפץ שיש לו משמעות בתרבות, כמושג שאמנים מפלרטטים אתו ומבוגרים כמהים אליו. "מושלם זה כשפלסטיק פוגש צעצוע", כותבת ליאורה פוגלמן בטקסט הנלווה לאוסף שלה. פוגלמן היא אחת האספניות הרציניות בישראל לצעצועים ופריטים מפלסטיק וגם אוצרת באגף הנוער במוזיאון ישראל. היא מציעה לחשוב על צעצועי פלסטיק כעל סיפור התרבות שלנו, ועל העידן שלנו "הפוחד ומוקסם בו בזמן מהחומר שהמציא ומקיף את עצמו לדעת בחומר המרהיב שיצר". לדבריה, צעצוע המוצג בתערוכה או במוזיאון יוצר מפגש מעניין בין הילד, שהצעצוע הוא חלק מילדותו, להורה שהצעצוע מזכיר לו את הילדות שלו.

פוגלמן ואספנים אחרים שאוספיהם מוצגים הם גם אמנים. היצירות של מקצתם מוצגות בתערוכה, והתמורה ממכירתם תוקדש לילדים בסיכון במוסדות ויצ"ו.

בניגוד לתערוכות אחרות בנושא שהיו בשנים האחרונות, למשל במוזיאון ארץ ישראל ובמוזיאון הילדים בחולון, שהתמקדו רק בצעצועים ובהתפתחותם, תערוכה זו מתאפיינת בהצגת הצמתים והקשרים שבין אספנות לאמנות בהקשר זה.

מבחינה זו מעניינים גם האוספים של דוד טרטקובר וזאב אנגלמאייר. טרטקובר מציג בתערוכה צעצועי עץ מתקופת הצנע שאנשים ייצרו בעצמם, לשימושם האישי. אנגלמאייר מציג צעצועי פלסטיק נוסטלגיים לצד עבודות שלו. באוסף יש בובות רבות מתוצרת מפעל מאייר, הנחשבות לפריט אספנים ממדרגה ראשונה, וכשרואים את המבט שלהן, אפשר להבין את מקור השפעתן על האמן והקריקטוריסט האוסף אותן.

ניר אוחיון, אמן ומעצב צעיר, מציג חלק מאוסף הרובוטים שלו. אוחיון יוצר פריטי עיצוב העשויים מפנימיות של גלגלי מכוניות, למשל ספות, שלעתים נראות כאילו הן מושפעות ממראה של חרקים. בין הרובוטים, שאת כולם רכש בשוק הפשפשים, יש כאלה שהם ישנים וייחודיים ואחרים שהם פשוט מוצרים תוצרת סין. הצגתם בתוך האוסף מעלה שאלה, אם עצם האיסוף של פריט מאותו הסוג יכול להפוך אוסף לבעל משמעות.

הרעיון של התערוכה היה להציג דרך ההיסטוריה של הצעצוע בין השאר את התפתחות התרבות הפופולרית ואת צמיחתם של אייקונים בה, אומרת איה שוהם, אחת האוצרות שלה. "המעבר מצעצועים נוסטלגיים, צעצועי עץ שנעשו באמצעים דלים, לייצור המוני סדרתי, מייצג שינויים חברתיים היסטוריים ותעשייתיים".

בעקבות התפתחותם של החומרים והייצור, השתנו גם התכנים והייצוגים. אם חברת פישר פרייס החלה את דרכה בהצגת סביבות נאיביות של חווה ובעלי חיים, עם השנים צעצועי הפלסטיק שינו כיוון, למשל לדמויות של גיבורי-על בסרטים או מפלצות המושפעות מסרטי אימה דוגמת גודזילה. "זהו ביטוי לשוק תחרותי, אבל גם לשוני בייצוג של הילדות", אומרת שהם.

עבודה ביקורתית ומעניינת בהקשר זה היא מיצג של עולם תעשייתי, מעין בבילון של רובוטים קטנים המכונים ביט-בוטים, שיצר האמן רועי ברזני. זו עבודה קודרת, אורבנית מאוד. נראה שמקור ההשראה שלה הוא סרטים כמו "מטרופוליס" או "זמנים מודרניים" וכן אזכורים שונים בתרבות הפופולרית של מפלצות מכונה, אך גם תרבות הצעצועים כיום.

ברזני מציג עולם ובו מבנים הנראים כמו גורדי שחקים ורובוטים קטנים, הביט-בוטים, העשויים מפיסות מתכת, ברגים ואומים. בעולם הזה יש שליט כל-יכול המיוצג על ידי ביט-בוט מוגדל העומד על במה במרכז המיצג. יש ביט-בוטים שהם נתינים נאמנים בממלכה שלו ולעומתם כאלה שהתמרדו נגדו נקראים אוף-ביטס. את הביט-בוטים, הטובים והרעים, אפשר לקנות בחנות התערוכה ב-100 שקלים האחד. כל רובוט כזה ממוספר ואפשר להיכנס באמצעות הקוד שלו לאתר של ברזני באינטרנט ולשחק ברובוט הווירטואלי, בדומה לבובות הוובקינס.

***צעצוע שהיה באמת

צעצועי הוויניל, דמויות מפלסטיק שמקור ההשראה שלהן הוא אנימציה, הם בעצם פריטי עיצוב שאינם מיועדים למשחק, המיוצרים בארצות הברית ובהונג-קונג בסדרות מוגבלות. כל פריט נמכר בכמה מאות שקלים בחנויות עיצוב ופופ, ויש גם מסחר לוהט באי-ביי. לכל פריט יש שם וסיפור. כמה אוספים כאלה מוצגים בתערוכה, חלקם של אמנים ומעצבים.

אבישר גולדמן עושה שימוש מפתיע ברעיון של צעצועי הוויניל. בפרויקט החברתי שלו, "לוקאלי", שהחל כפרויקט גמר בשנקר ומוצג עתה בתערוכה, הוא מציג בובות שכל אחת מהן מייצגת סיפור אמיתי. הפרויקט החל כביקורת על צעצועי הוויניל, המייצגים בעיניו תרבות שבעה ומפונקת. "לא הבנתי למה הבובות האלה מתומחרות כל כך גבוה", הוא אומר. "זה בסך הכל פלסטיק. רציתי לבוא לזה בקונטרה: לעשות בובות מחומרים שאני מוצא ברחוב, בזבל, ולתמחר אותן במחיר של בובות הוויניל".

כשהחל לחפש חפצים וחומרים ברחוב, הוא מצא קודם כל אנשים וסיפורים. "חייתי בתל אביב כבר חמש שנים (הוא עבר לעיר מירושלים, ת"ר) ולא שמתי לב לאוכלוסייה שלמה - בעיקר בדרום תל אביב, אבל לא רק שם - שהיתה שקופה בשבילי. רק מאחורי הבניין שבו אני עובד בשדרות רוטשילד יש מלא ג'אנקים. הבנתי שאני מנותק. נפקחו לי העיניים וחשבתי שאם לצעצועי הוויניל יש שמות ופרצופים, למה שלא אצור בובות שיספרו סיפורים אמיתיים".

גולדמן פגש חסרי בית, נשים המנוצלות בזנות ופליטי מדינות באפריקה ופנה לייצר את הייצוג של כל אחד ואחת מהם מחומרים שמצא. "הרעיון היה שכמו שהחפצים שמהם אני מייצר את הבובות נוצלו עד תום על ידי בני אדם ונזרקו בתום השימוש, כך האנשים מנוצלים על ידי החברה ונזנחים לאנחות בתוך השימוש", הוא אומר. אף שההשראה היא צעצועי ויניל, התוצאה היא בובות בד, שגולדמן הוסיף להן תג עם הסיפור, תוך שינוי מסוים של הפרטים והשם.

התערוכה שלו מרגשת ומעוררת מחשבה. הוא מציג בין השאר דמויות עלובות ורמוסות, חסרות פנים ומושתקות. למשל נגן רחוב נכלם עשוי מבגד, ידיים וכינור. או ילד אפריקאי שעומד בפני גירוש, המיוצג בבובה שראשה כובע צמר, בלי פנים, המתנדנדת על נדנדה. סביב אחת הבובות המייצגת אשה שמנוצלת בזנות מופיעות קרניים שיוצרות מעין הילה של קדושה. גולדמן מתכוון למכור את העבודות ולהעביר את הכסף שיתקבל תמורתן לארגונים שמסייעים לבני אדם אלה.



מתוך האוסף של ליאורה פוגלמן. מפגש בין הורה לילד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו