בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמש בקונצרט: חולם להיות מאהלר

תגובות

יש שני סוגים, כך אומרים, של מנצחים: אלה שיש להם ידיים איומות, אבל תוצאות טכניות ומוסיקליות גבוהות, ואלה שידיהם אלגנטיות ומדויקות, אבל המוסיקה שנשמעת תחתן פגומה. על שלמה מינץ אפשר מיד לקבוע: ידיו אכן איומות. רוב הזמן הן מתנופפות מעל הכתפיים, כפות הידיים מסתובבות כמי שמניף תרנגול כפרות, ורק לעתים נדירות נפרדת יד שמאל בתנועותיה - וגם זאת בדרך כלל רק כדי להפוך את דפי הפרטיטורה. קשה לקנא בנגנים שצריכים להבין משהו מהתנועות האלה, ולכן ההערכה אליהם רק עלתה: מינץ ביזבז את הפורטיסימו שלו כבר בתחילת הסימפוניה של שוסטקוביץ, ממריץ באנרגיה עצומה את התזמורת, אבל הנגנים התאפקו עד הפורטיסימו האמיתי; וכך יצא שמי שניהל באמת את המוסיקה היו הם, והיה קצת מביך לראות מנצח שכל-כולו אומר נגינה רועמת ולא מקבל אותה.

ובכלל - מה עשתה הסימפוניה הראשונה של שוסטקוביץ על הבמה? כאן התגברה ההערכה דווקא לקהל - קהל עצום, שכלל גם צעירים רבים - שקיבל בסבלנות ובסקרנות ואחר כך גם בתשואות את היצירה הזאת, חסרת החן, שכל תפריה גסים, שהיא חולמת להיות סימפוניה של מאהלר ונשארת בחלום. לכאורה יוצרים מאותה אינטואיציה סגנונית, למעשה תהום פעורה בין מאהלר לשוסטקוביץ.

הקונצרט התחיל בקונצ'רטו לארבעה כינורות של ויוואלדי, בו צירף אליו מינץ שלושה צעירים מבריקים - דניאל אסקרוב, אורי ויסנר-לוי ותומר מרקוס - וזה היה מחווה יפה שלו ושל התזמורת, ונטע את הקונצרט בעכשוויות חיה ורלוונטית. אחר כך הוא נשאר לבד לקונצ'רטו לכינור של מנדלסון, המונה ליזה של המוסיקה בהיותה כבר אייקון שחילחל לתרבות הפופולארית. הכנרות העילאית של מינץ ביצבצה בביצוע הזה, אבל תפקודו גם כמנצח שיבש את הנגינה ביחד. סוף הקונצרט עורר תחושה שלקהל הנאמן והסקרן הזה הגיע הרבה יותר.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון; מנצח וכנר סולן: שלמה מינץ; מיצירות ויוואלדי, מנדלסון, דבוז'ק ושוסטקוביץ; בית האופרה תל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו