בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בראש הפירמידה: ראיון עם החתן הטרי של פרס פריצקר לאדריכלות אדוארדו סוטו דה מורה

סוטו דה מורה מודה בראיון ל"הארץ" שזאהה חדיד ורם קולהאס אינם כוס התה שלו

תגובות

חבר השופטים של פרס פריצקר לאדריכלות הצליח להפתיע שוב. אחרי שבחר במשך השנים אדריכלים בעלי שם עולמי דוגמת ריצ'רד מאייר, רם קולהאס וזאהה חדיד, הוא הודיע אמש על בחירתו של הפורטוגזי אדוארדו סוטו דה מורה, אדריכל שאינו ידוע כמעט מחוץ למולדתו.

"במשך שלושת העשורים האחרונים אחראי סוטו דה מורה לגוף עבודה עכשווי שמצליח לגלם בתוכו הדים של מסורות אדריכליות עתיקות", כתב יו"ר חבר השופטים הלורד פיטר פלומבו בהחלטתו. "לבניינים שלו יש יכולת יוצאת דופן להכיל בתוכם מאפיינים מנוגדים - כוח לצד צניעות, נועזות לצד עידון, דמות ציבורית מרשימה לצד תחושת אינטימיות".

"קיבלתי את הבשורה לפני שבועיים כשהייתי בפאריס", אמר אתמול בראיון ל"הארץ". "זה היה סוד כמוס לחלוטין. הם טילפנו אלי ולא האמנתי להם שזה באמת קורה. אתמול הוציאו הודעה רשמית ואז כבר התחילו לעמוד מחוץ למשרד שלי צוותי טלוויזיה ועיתונאים. זאת היתה הפתעה אדירה בשבילי. לא ציפיתי שאי פעם אהיה מועמד לכבוד כזה".

ההחלטה לבחור בך מפתיעה. אתה לא מוכר כמעט מחוץ למולדתך.

"אני חושב שיש לזה חשיבות גדולה בעבור האדריכלות בפורטוגל. אנחנו מדינה קטנה, מרוחקת ממרכז אירופה, והצלחנו לקבל כבר שני פריצקרים! (הראשון הוענק לאלברו סיזה)".

האם בעקבות הפריצקר אתה מתכוון לעבוד יותר ברחבי העולם?

"כרגע יש לי כמה פרויקטים מחוץ לפורטוגל ואני הולך להמשיך אותם. הפריצקר לא הולך לשנות שום דבר בחיים שלי. חשוב לי לסיים את העבודות הנוכחיות שלי. אין לי פנטסיות על פרויקטים גדולים, אני לא נוהג לחלום ואני חושב שהעתיד זה עכשיו".

מה הם האתגרים של האדריכלות כיום?

"אני חושב שבעתיד האדריכלות צריכה להיות יותר פשוטה, יותר אובייקטיבית. מה שחשוב היום לאנשים זה האייקון והדימוי, אבל זה לא יכול להימשך ככה. אנחנו צריכים לעבוד עם הדברים שהטבע נותן לנו, עם החומרים הטבעיים, עם החלל הפשוט".

האם אתה רומז בכך לעבודות של זאהה חדיד ורם קולהאס למשל? שניהם קיבלו את הפריצקר לפנייך.

"כן, בהחלט. זו לא כוס התה שלי".

סוטו דה מורה, בן 58, נולד ומתגורר בעיר פורטו בפורטוגל. אחרי תקופה קצרה של לימודי אמנות באיטליה הוא חזר לפורטו ולמד שם בבית הספר לארכיטקטורה. בזמן לימודיו החל לעבוד במשרדו של עמיתו הפורטוגזי סיזה, שכאמור זכה בעצמו בפריצקר ב-1992. שיתוף הפעולה הפורה בין השניים נמשך חמש שנים. כיום המשרדים שלהם שוכנים בקומות שכנות באותו בניין והם עדיין משתפים פעולה לעתים.

ב-1980 פתח סוטו דה מורה משרד עצמאי. בתחילת הדרך הוא עסק בתכנון עירוני ובבתים פרטיים. בשנים האלה אפשר לראות את תחילת ההתגבשות של השפה הייחודית שלו - בחירה אנינה בחומרים "קשים" כמו גרניט, עץ, שיש, לבנים, מתכת ובטון לצד יצירת קומפוזיציות מובחנות ומוקפדות ושימוש לא צפוי בצבע. מהפרויקטים הראשונים שלו אפשר לציין את "בית מספר 2" שתיכנן באופורטו בפורטוגל, ובו הפגין שילוב מרתק של חומרים וחיבור מסקרן של חללי פנים וחוץ.

סוטו דה מורה בנה כ-60 פרויקטים בקני מידה שונה. מרביתם בפורטוגל והיתר בספרד, איטליה, גרמניה, בריטניה ושווייץ. את סגנונו מגדירים לעתים כ"ניאו-מיסיאן", כלומר פרשנות עדכנית לעבודותיו ורעיונותיו של האדריכל הגרמני מיס ון דה רוהה, מאבות המודרניזם. ון דה רוהה טבע בין השאר את המושג "פחות הוא יותר" (Less is More), מושג מפתח באדריכלות המודרניסטית בכלל ובעבודתו של סוטו דה מורה בפרט. בראיון לירחון הספרדי "Croquis" הוא הסביר כי "אפשר לקרוא את מיס כמינימליסט אבל למען האמת הוא תמיד היטלטל בין קלאסיציזם לבין ניאו-פלסטיציזם. העבודה שלו תמיד ניסיונית וחדשנית, הוא היה כל כך מודרני שאפשר כמעט להגיד אותו כפוסט-מודרני".

באותו ראיון ציין סוטו דה מורה את אחד הבניינים האחרונים והחשובים ביותר של ון דה רוהה, מגדל IBM במנהטן, אייקון אדריכלי ששינה מקצה לקצה את התכנון של מגדלי משרדים ברחבי העולם. במגדל משרדים בשם "בורגו" שהוא עצמו תיכנן ב-2007 בעיר מגוריו אפשר לראות אזכור ישיר לעבודתו של ון דה רוהה. על אף ממדיו הגדולים החזיתות שלו פשוטות וקלילות.

שני בניינים אחרים של סוטו דה מורה שזכו לפרסום בינלאומי הם אצטדיון הכדורגל בבראגה, שאירח את הגביע העולמי ב-2004. האצטדיון הוקם במקום מחצבת גרניט נטושה ומורכב משני יציעים נפרדים שניצבים מול רקע דרמטי של הר תלול. בין שני היציעים הוא מתח כבלים שמאפשרים לקרות את המגרש בימים גשומים או חמים במיוחד. "זהו בניין גברי, מונומנטלי שמשתלב היטב בנוף הדרמטי שמסביבו", נכתב בנימוקי השופטים.

בניין ידוע אחר שלו הוא מוזיאון קאסה פאולה רגו בעיר החוף קאסקייס בפורטוגל שנפתח ב-2008. כאן אפשר לראות את ההשפעה המיסיאנית בקומפוזיציה הסדורה ואת החיבה שלו לצבעוניות עזה. קופסה מלבנית צומחת מהקרקע ומתוכה שתי פירמידות קטומות. הצבע האדמדם של הבניין בולט על רקע עצי האורן הסובבים. זהו פרויקט בעל צורניות ברורה ונוקשה ועם זאת פואטי ומרגש מאוד.

סוטו דה מורה נשוי לאדריכלית לואיסה פנחה, ושתיים משלוש בנותיו עוסקות באדריכלות אף הן. במקביל לעבודות המקצועית הוא מלמד בשורה של מוסדות יוקרתיים בעולם כמו אוניברסיטת הרווארד וה-ETH בציריך.



סוטו דה מורה. אנחנו מדינה קטנה וקיבלנו שני פריצקרים


מגדל המשרדים בורגו בעיר פורטו בפורטוגל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו