הפיל הלבן ומפלצת הבטון

תערוכתו החדשה של יאיר ברק בגלריה דן בתל אביב היא מעין שיר הלל למודרניזם ולביטוייו התרבותיים השונים

אלי ערמון אזולאי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אלי ערמון אזולאי

לפני כמה חודשים השילה מעצמה גלריה דן בתל אביב (גורדון 36) את זיהויה כגלריה המוכרת ציורים של אמנים שאינם עוד בחיים, עברה מתיחת פנים עכשווית וצירפה לשורותיה אמנים צעירים. יאיר ברק הוא אחד מהם. תערוכתו החדשה אינה רב-גונית ומוארת כמו זו שהציג בגלריה טבי דרזנר, אלא אפלולית ומטרידה וכולה עשויה שחור-לבן על גווניו האפורים. על כן זכתה לשם המדויק "ליקוי".

התערוכה מורכבת משלוש סדרות צילום שונות ועבודת וידיאו שנעשו בזמנים ומקומות שונים, ואף-על-פי-כן אפשר לראות את התימות המשותפות ואת הקשר ביניהן. הווידיאו, שהוא המוצג היחיד שאינו בשחור-לבן, צולם באחוזה פסטורלית להפליא שמתארחים בה בני גיל הזהב הנצפים בעת שתיית תה או קפה. הפסטורליה הזו, מתברר, מתרחשת בווילה ואנזה, המקום שבו נערכה "ועידת ואנזה" וגובשו הדרכים להוצאה לפועל של ה"פתרון הסופי", שהביא להשמדת השיטתית של יהודי אירופה.

פרט לעבודות הווידיאו מוצגות שלוש סדרות צילום: הסדרה "ארנה", שפרט לתצלום אחד מארצות הברית, צולמה כולה סמוך לאצטדיון בנתניה, שבנייתו החלה לפני כעשור ועד היום לא הסתיימה. הסדרה חושפת את מפלצת הבטון המרשימה והנטושה. סדרה נוספת, הקרויה "Real Estate", צירוף המלים השגור נהפך לאירוני, מכיוון שברק מצלם בתי חוף פסטורליים בספרינג לייק כשהם נטושים בזמן החורף.

הסדרה השלישית והמוצלחת ביותר קשורה במידה רבה לתערוכתו הקודמת של ברק. בסדרה זו הוא משתמש הרבה בסריקות ובניכוס דימויים אל תוך עולם צילומי מלא פאר. הסדרה הקרויה "Missing Mies" (בעקבות ג'ק אי בוצ'ר), מורכבת משלושה תצלומים של בוצ'ר שהיטיב לתעד את בית הקיץ שמיס ואן דה רוהה, מאבות המודרניזם, בנה בעבור משפחת פראנסוורת באילינוי, ארה"ב. ברק הפך את המבנה לכתם לבן (כצבע השלג המקיף אותו), כמעין "פיל לבן", כפי שמכנים לא אחת את סגנון הבנייה המדובר.

התערוכה מלווה בקטלוג ובו מאמרים מאת אוצרת הגלריה רווית הררי ומנחם גולדנברג, ובערב הפתיחה בלבד תוקרן על הקיר החיצוני של הגלריה עבודת וידיאו חדשה של ברק ושמה "Heavy Rain".

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ