מכירת חיסול ללה קורבוזיה

מסע מצולם בברזיליה ובצ'אנדיגר בוחן את היחסים העכשוויים בין המודרניזם לבין בני האדם שחיים בערים שנבנו על פי עקרונותיו

נועם דביר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נועם דביר

הצלם ההולנדי איוואן באן, גדול צלמי האדריכלות בימינו, ערך מסע בשתי ערים שנבנו על פי עקרונות המודרניזם. תוצאות המסע הזה מופיעות בספר חדש, שיצא לאחרונה בהוצאת לארס מולר בשווייץ.

ברזיליה - עיר הבירה המודרניסטית החדשה של ברזיל, שהקמתה התבססה על רעיונותיהם המהפכניים של האדריכל אוסקר נימאייר ומתכנן הערים לוצ'יו קוסטה, נחנכה באפריל 1960. באותו הזמן הלכה ונשלמה בהודו בנייתה של צ'אנדיגר, עיר הבירה של מחוז פונג'אב, שתיכנן האדריכל השווייצי-צרפתי לה קורבוזיה. שתי הערים הן דוגמה לתכנון כוללני מא' ועד ת' - מתוכנית המתאר, דרך משרדי הממשלה וכלה בבתים הפרטיים של הפקידים.

המודרניזם האלנגטי והמונומנטלי לא הוכיח את עצמו במשך השנים. ברזיליה נהפכה לעיר שכולה פרבר אחד גדול ואילו בצ'אנדיגר עוסקים במכירות חיסול של רהיטים מקוריים שעיצב לה קורבוזיה משום שאינם מצליחים להתחרות בקידמה הנושפת בהודו.

המסע המצולם שקיים באן מבקש לבחון כיצד נראית מערכת היחסים העכשווית בין המודרניזם לבין התושבים שמתגוררים בין כתליו. הצילום הקלאסי של אדריכלות מודרניסטית מאופיין לרוב בניקיון צורני, פשטות וקומפוזיציה טהורה - בדומה לרוח העיצובית שעמדה מאחוריה.

באן ביקש לאתגר את הפרדיגמה הזאת. התצלומים שלו מלאי צבע והתרחשות יום-יומית ונטולי כל מבט איקוני. הוא מנציח את דוכניהם המאולתרים של עורכי הדין בכניסה לבית המשפט המחוזי של צ'אנדיגר כמו את האנונימיות המעיקה שנוצרת בין בנייני השיכונים הענקיים בברזיליה.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ