בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספר חדש: מפלצות הבטון שסימנו את סופה של האימפריה הסובייטית

ספר חדש חושף את הסיפורים המופלאים שמאחורי המשרד לכבישים מהירים, ארמונות ממשלתיים מוזרים ומבנים ייחודיים אחרים

תגובות

פרדריק שובן טייל ב-2003 בשוק בטביליסי, בירת גיאורגיה, ופתאום צד את עיניו ספר ישן. אף שלא הצליח לפענח את המלים, הצלם הצרפתי היה מוקסם מהתמונות שבו. הספר, המתעד 70 שנה של אדריכלות שלאחר המהפכה הבולשוויקית, הכיל אוסף יוצא דופן של בניינים המעוצבים באוסף יוצא דופן של סגנונות: מלבד האסכולות הסובייטיות סופרמטיזם (התפרצות מבוקרת של צורות הנדסיות) וקונסטרוקטוביזם (בליטות משונות, זוויות פרובוקטיביות), היה שם גם תת-זרם מערבי חזק, עם השפעות ממקורות רבים ובהם אלוור אאלטו, אנטוני גאודי ואוסקר נימאייר. לכל אורכו היה שזור הספר בשאיפה הסובייטית להגיע רחוק, ברמזים לספוטניק, לטילי חלל ולצלחות מעופפות.

שובן נשבה בקסמו של הספר, והחל במסע של שבע שנים (ראו מסגרת) שבו איתר וצילם כמה מהיצירות האדריכליות הייחודיות ביותר בעידן הסובייטי, שלרבות מהן נשקפת כיום סכנה. כל אחת, אומר שובן, היתה מדהימה. "זה היה כאילו מצאתי מונומנט שהיה עד כה עלום - מין מאצ'ו פיצ'ו משלי".

לדוגמה המשרד הגיאורגי לכבישים מהירים, בניין מפתיע מאמצע שנות ה-70, מערך הרואי שמזכיר מגדל ג'נגה של מלבנים בעלי חלונות. המבנה, המבוסס על קונצפט ושמו שיטת עיר החלל, המגלה מודעות לסביבה הרבה לפני זמנו (בייחוד כשמדובר ברשות הממונה על כבישים מהירים), תופס שטח קרקע קטן ומאפשר לטבע לרחוש חיים תחתיו. דוגמה אחרת היא מחלקת האדריכלות במכון הפוליטכני במינסק: בתצלום של שובן - המופיע בספר "Cosmic Communist Constructions Photographed" (תצלומי מבנים קומוניסטיים קוסמיים; ברוסית גם ראשי תיבות של "ברית המועצות") המסכם את המסע שלו - הוא מזכיר מעבורת נוסעים גדולה החוצה נהר קפוא בבלרוס.

ומוצג גם הסנטוריום הנהדר דרוז'בה שלחוף ים יאלטה, כמה קרוסלות משוננות המונחות זו על גבי זו ומתרוממות מתוך גדה של עצים. "המודיעין הטורקי והפנטגון חשבו בטעות שזה בסיס טילים", אומר שובן, הממהר להודות שספרו הוא עבודתו של חובב נלהב, לא של מומחה לאדריכלות.

מנזר או תחנת כוח

ייתכן שעלינו להיות אסירי תודה: קשה לדמיין מומחה כלשהו שיתעמק בנושא כפי שעשה שובן. ספרו כולל תצלום מרהיב של בית הקיט של נשיא ארמניה, מגדל מודרני ומחופה זכוכית שנח על חצי אי שנראה כזקיף ששומר על אגם סוואן ועל ההרים שמעבר לו. כדי לצלם את תמונת הבית, הלוכדת בשלמות את אווירת היותו בלתי מנוצח, שובן שכר סירה והתקרב ככל שהעז, תוך שהוא מושך את תשומת לבם של אנשי הביטחון החמושים של הנשיא.

הן בשל מחסום השפה והן מאחר שיוצרי פלאי העולם האלה לא זכו למחוות כבוד אלא לעתים נדירות, היכולת הסובייטית לאדריכלות מרהיבה לא קיבלה תשומת לב ראויה במערב. הגילוי מפתיע ואף מזעזע. השקות המבנים תועדו, אך בדרך כלל רק במגזין האדריכלות הממשלתי "SSSR", או בספרים כגון הסדרה שראתה אור ב-1987, לרגל 70 שנה למהפכת אוקטובר, ועוסקת באדריכלות של כל אחת מ-15 הרפובליקות הסובייטיות באותן שנים; הפרסום הזה הוא שהקסים כל כך את שובן. מה גם שברית המועצות לא עודדה טיול בגבולותיה, בייחוד מחוץ לדרך הסלולה, ולכן מבנים מרתקים רבים נותרו כמעט עלומים מחוץ למולדתם.

שובן מאוד הופתע מכך שהבניינים המהממים ביותר שגילה קמו דווקא בימיו האחרונים של העידן הקומוניסטי. "כמעט כולם נבנו ב-15 השנים האחרונות של ברית המועצות", הוא מספר. "נראה מוזר, בתחילה, שכולם הוקמו בכל כך הרבה צורות שונות - בייחוד משום שרוב האדריכלות הסובייטית היתה עדיין בסגנון הטרומי של אמצע שנות ה-50 של חרושצ'וב, עם בטון זול, קווים מודרניסטיים ישרים, וללא מקום למעוף אמנותי".

זה קרה, הוא אומר, משום שבשנות ה-70 וה-80 חלה עלייה של כישרונות מקומיים, כשהמעצבים גילו שהם כבר אינם נאלצים להיות כבולים למגבלות שהטילה מוסקווה. כך אפשר אפילו לפרש אותם כשירת הברבור של כוח-על, שיצרו אנשים שהשתחררו מהצנטרליזציה, נשאו עיניהם למערב ושאלו ממנו. "אפשר לראות בבניינים האלה את התמוטטות ברית המועצות", לפני שהמערכת קרסה סופית ב-1991", אומר שובן.

אוניברסיטאות ברוסיה מתחילות לחקור עכשיו את בנייני העידן ההוא, שרבים מהם ננטשו ועזובה פשתה בהם. בדרך כלל כולם סובלים מאותה בעיה: אלה היו מבני ציבור שנבנו בקנה מידה גדול כדי להרשים את האוכלוסייה המקומית ולעורר בה השראה, והם נועדו לשימושים שכבר אין בהם צורך כשהמדינה שוב אינה כל-יכולה. אבל בין כל האקדמיות למדע ומרכזי הספורט, הסנטוריומים, בריכות השחייה והמחנות לתנועות נוער, יש גם כמה מוזרויות, ואחת מהן היא "ארמונות הנישואים".

הבניינים המרתקים האלה, שנבנו באתרים בולטים, מזכירים קתדרלות בשאפתנותם ובגודלם. שובן המציא משחק סביב תצלום ארמון הנישואים בווילנה, בירת ליטא. הוא נהג להראות את התצלום לאנשים ולשאול אותם למה נועדו: לשמש מנזר, תחנת כוח, ואולי מעבדת ענק? "אף אחד לא חשב שזה משרד רישום לנישואים שנבנה בקנה מידה גדול כדי להרחיק את האנשים מהכנסיות ולשכנע אותם שלא להתחתן בהן", הוא מספר.

אך לשובן יש גם מטרה רצינית: הוא רצה להבין איך נוצרו הבניינים האלה ומי עיצב אותם - אבל התקשה למצוא את האדריכלים, ובמקרים רבים לא הצליח. הם היו עובדי מדינה, אחרי הכל, שעבדו בעבור משרדי ממשלה ענקיים. אילו בנו בניינים כאלה במערב, יכלו להיות דיירי פנטהאוס מפורסמים; למעשה, רבים מהם חיו בדירות דחוסות של שני חדרים בבנייני מגורים מבטון בסגנון הסובייטי.

המטרופוליס הצף

כמה מהצעירים שבאדריכלים שעבדו בפרויקטים האלה מסוף העידן הסובייטי הם כיום בשנות ה-60 לחייהם, והם עברו הלאה וטיפסו בסולם. אולג רומנוב, שב-1985 היה שותף לעיצוב מחנה לעבריינים צעירים בבוגאטיר שרוסיה, הבנוי בסגנון זיג-זג שנודע במערב בשם דקונסטרוקטוביזם, הוא כיום סמנכ"ל באיחוד האדריכלים בסנט פטרבורג. הוא פועל נמרצות לסיכול הקמת מגדל גזפרום העצום והוולגרי, שעיצב משרד האדריכלים הבריטים RMJM. המגדל מאיים להרוס את קו האופק של העיר שהיא עדיין אחת המרהיבות על פני האדמה.

אחד משותפיו של רומנוב לפרויקט המחנה, שנבנה בידי העצירים וצולם בידי שובן ביום חורף קודר בחשיפה של 90 שניות, היה מארק חידקל. ב-1994 היגר חידקל לניו יורק כדי לעבוד בחברת פיליפ ג'ונסון, התגלמות העיצוב הקפיטליסטי הבורגני הדקדנטי.

ג'ורג' צ'חאווה היה האדריכל המוביל של הבניין המרהיב של משרד הכבישים המהירים בגיאורגיה, וגם השר לענייני כבישים. הוא נתן לעצמו אפוא יד חופשית בעיצוב, בהשראת עבודתו של אל ליסיצקי, אחד ממנהיגי תנועת הסופרמטיסטים. התוצאה - כמעט-מטרופוליס בזכות עצמה, כולל כבישים ובניינים המצטלבים בשמים - רוממה את המשרד גבוה מעל יער, ואיפשרה לטבע ולאדריכלות אוונגרדית לחיות יחד בשלום.

האם הפנינים האלה ישרדו מחוץ לדפי ספרו של שובן? פיתוח נדל"ני חסר רחמים עוד עלול לגרום לכמה מהם להימחות מעל פני האדמה, והקרקע היקרה שהם ניצבים עליה תיהפך לשטח שייבנו עליו מבנים חסרי דמיון שישמשו מלונות, בתי קזינו ואחוזות פאר לעשירים.

למרבה השמחה, משרד הכבישים של צ'אחווה הוכרז כמונמנט לאומי ב-2007, השנה שבה מת האדריכל. מאז היו תוכניות להפוך אותו למשרד לבנק של גיאורגיה. אבל לא כל אנשי המקום תומכים בכך: רבים רואים בו סמל בולט לימי העבר הרעים. זה נכון בנוגע לרבים מהבניינים שצילם שובן, למרות אמונתו שהם מייצגים את סוף ברית המועצות ולא את המשכיותה. "אין לי געגועים לברית המועצות", הוא אומר, "אבל בבניינים המוזרים והיפים האלה ראיתי את המעטפת של תרבות שמרתקת אותי".



השגרירות הסובייטית בהוואנה, קובה, בתכנון א' רוכגוב, 1985. על שער הספר: סניטריום בתכנון איגור וסילייבסקי ביאלטה, אוקראינה, 1985



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו