בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוסיפים צבע

פחות משתתפים, יותר פרויקטים מיוחדים. פחות אמנים מוכרים, יותר צעירים. יריד "צבע טרי", שייפתח הערב בגן הבוטני בתל אביב, מחזק את מעמדו כיריד האמנות הפופולרי ביותר בישראל

תגובות

בתוך שנים מעטות ביסס יריד "צבע טרי" את מעמדו כיריד האמנות היחיד בישראל שפונה לקהל הרחב, והקהל הזה גדל משנה לשנה. היריד גם מרחיב את תכניו בכל שנה ונדמה כי מארגניו פוזלים יותר ויותר לעבר הפריפריה.

מאז שנתו הראשונה (2008) התקיים היריד באזור דרום תל אביב. כל המתחמים היו אתרים תעשייתיים או היסטוריים שעברו מתיחת פנים כזו או אחרת (מתחם קסטיאל, מתחם התחנה, נמל יפו). אבל נדמה שהיריד שייפתח הערב מתקיים באתר ההולם ביותר עד כה, הגן הבוטני, הנמצא בדרך בן צבי בעיר. האתר כובש בעיקר הצניעות שבו ובזכות גן הפסלים המקסים הממוקם בכניסה ובו פסלים רבים של יגאל תומרקין, שהיו מוזנחים כבר כמה שנים.

היריד, אשר עד היום גייס תמיכות מגופים שונים, קיבל השנה את חסותה של עיריית תל אביב. יפעת גוריון, מיוזמות היריד והמנהלת האמנותית שלו (יחד עם שרון טילינגר שפיר, המשמשת מנכ"לית), מספרת כי ללא ספק קיום היריד גרם לעירייה לטפח את הגן. חבל שהפסלים בגן לא שימשו השראה, וביריד עצמו אין יותר פסלים.

"באופן מסורתי, מאחורי ירידי האמנות בעולם עומדים בנקים. אנחנו, לעומת זאת, נאלצים לפנות לאפיקים אחרים ויש היענות מאוד יפה", אומרת גוריון. יש לציין, כי בשנתיים הראשונות היריד דווקא התקיים בחסות בנק לאומי. פרט לשיתוף פעולה המתמשך עם אוסף יגאל אהובי, המעניק כמדי שנה את "פרס האמן המבטיח", נולדו שני שיתופי פעולה חדשים עם YouTube Play ו-Google Art Project.

הפרויקט הראשון נעשה בשיתוף עם מוזיאון גוגנהיים בניו יורק וגם הוצג בו. במסגרת הפרויקט פורסם קול קורא לגולשים מכל העולם (לא רק אמנים) להעלות סרטונים לאתר יו-טיוב. מתוכם נבחרו כמה סרטונים והם אלה שיוצגו ביריד.

במסגרת שיתוף הפעטולה עם Google Art Project יוכלו באי היריד לסייר באמצעות האינטרנט ב-17 מהמוזיאונים הגדולים בעולם ולהתבונן באלפי יצירות אמנות, בהן כאלה מהחשובות בתולדות האמנות.

מספר המשתתפים ביריד מצטמצם משנה לשנה וטוב שכך. אם בשנתו הראשונה הוצגו כ-70 אמנים, השנה כבר מציגים רק 49 אמנים. בעבר גם היתה נטייה להציג אמנים מוכרים וצפויים, ואילו השנה יש תחושה שהיריד פתוח ומגוון יותר. "ביריד הראשון במיוחד, וגם בזה שבא אחריו, היה צריך לבסס את מעמדו של היריד", מסבירה גוריון.

בחממת האמנים העצמאיים מציגים אמנים לא מוכרים לצד אמנים צעירים שהציגו בשנים האחרונות והוכיחו את עצמם כמרתקים וייחודיים בנוף. לדוגמה, נגה ענבר, שהציגה את תערוכתה בגלריה החללית בתל אביב; הרן מנדל, שבלט כבר בתואר הראשון בקרמיקה וזכוכית בבצלאל ובתערוכת הגמר האחרונה של לימודי ההמשך בבצלאל; הצלמת מיכל בר אור, שסיימה ב-2008 את לימודיה במחלקה לצילום בבצלאל ומאז הציגה בכמה הזדמנויות; ושגית זלוף נמיר.

מתן דאובה, האמון על ניהול היריד והאוצרות שלו, מספר כי השנה יש אמנים רבים שלמדו, מתגוררים ופעילים בחו"ל, ומעולם לא נחשפו בישראל. כמו כן יש לא מעט אמנים אוטודידקטיים שמעולם לא למדו באחת האקדמיות הגדולות. עם זאת, על אף הפריחה בקרב קהילת האמנים הפלסטינים (כמו סלון יפו), אין ביריד צבע טרי שום ייצוג לתופעה. "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו", אומרת גוריון, "אני יכולה לומר לך שאין הרבה היענות מהצד הפלסטיני. בשנים קודמות אף פניתי באופן ספציפי לאמנים שרציתי שיגישו וישתתפו, חלקם אף נבחרו ולבסוף החליטו לא להשתתף".

גוריון מבקשת להזכיר כי שם היריד היה במקור "היריד הישראלי לאמנות עכשווית" וכבר בשנה שעברה הוא שונה ל"היריד לאמנות עכשווית - תל אביב", ולא בכדי. "אחת המטרות היא להביא את הפריפריה למרכז, לתל אביב, לא ממקום פטרוני אלא ממקום של נתינת במה, וגם אז לא בחסד אלא בזכות". היא מציינת ומדגישה את התערוכה "הארת שוליים - חשיפה לדרום" באוצרותה של נעמי אביב, המתקיימת זו השנה השנייה ומאגדת יחד תלמידים ובוגרים מבית הספר לאמנות במכללה האקדמית ספיר.

29 גלריות ישתתפו השנה במתחם הגלריות וכמות הפרויקטים שנעשו במיוחד בעבור היריד גדלה. בין היתר יציגו אמנים ישראלים ובינלאומיים, בקונסטלציות של תערוכות יחיד, תערוכה בדיאלוג ושאר יוזמות. האמן גיא יצחקי, למשל, שיתף פעולה עם ההרכב "TYP" של יונתן גולדשטיין ועברי לידר במופע משותף שיתקיים בערב הפתיחה, ואילו האמנית חן שיש קיבלה חלל לכמה ימים כדי לצייר.

מלבד המוצגים במתחם הקרוי "סלון צבע טרי" יתקיימו הרצאות ושיחות: פאנל על סצינת האמנות הצעירה בברלין בהשתתפות מנהלי יריד Preview Berlin; פאנל שנושאו "מה קורה כשכדורגל ווידיאו ארט נפגשים בשבת בצהריים", בהשתתפות אמנים שונים ובהנחיית המשורר מתי שמואלוף; שיחה בין הכוכבת הראשונה של "כוכב נולד", נינט טייב, לבין האמנית מאיה גולד; שיחה בין דור גז, ממועמדי פרס גוטסדינר, לבין האוצרת אלן גינתון, ועוד.

פרויקט נוסף הוא זה של אורלי מיברג, אמנית שבתערוכתה האחרונה הציגה קיר שעם מהסטודיו שלה ועליו רפרנטים לציורים, תצלומים, גזירי מגזינים וכן רישומים וסקיצות לציורים עתידיים וציורים בתהליך. בהמשך למחשבותיה על הסטודיו, על משמעות חלל העבודה וכן תהליכי עבודה, הזמינה מיברג את אמן הווידיאו דורון סולומונס, הצייר שחר גולן שריג, יוחאי מטוס וזויה צ'רקסקי להתייחס אל החלל ביריד כאל מקום העבודה שלהם.



הרן מנדל, ''סוסעף'', 2010


מיכל בר אור, ''אום אל פאחם'', 2011



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו