בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין גלדיאטור לסוחר מכוניות משומשות

ג'ון האנה, המגלם מנהל בית ספר לגלדיאטורים בסדרה "ספרטקוס", מוצא קווי דמיון בין הדמות המיתולוגית לבין סוחר מכוניות משומשות, ומספר למה בחר שלא להתכונן כלל לתפקיד

תגובות

"הגלדיאטורים הם לא יותר ממוצר - כמו נפט, כמו מכוניות", אומר השחקן ג'ון האנה המגלם את לנטולוס באטיאטוס, בעלים של בית ספר לגלדיאטורים בסדרה "ספרטקוס: דם כחול" המוצעת למנויי יס בווי-או-די. "אם לוקחים לדוגמה סוחר מכוניות שמצליח למכור את המוצר שלו, מה שקורה זה שהוא פתאום נתקף בשיגעון גדלות, הוא רוצה לתרום לקהילה ושהיא תחבק אותו, הוא רוצה הכרה. כך נוצרת שאפתנות פוליטית".

הסדרה, כמו הסרט של סטנלי קובריק עם קירק דגלאס ולורנס אוליביה, היא על הגלדיאטור שהנהיג בין 73 ל-71 לפני הספירה מרד עבדים גדול נגד הרפובליקה הרומית. יוצרי הסדרה רחבת היריעה הזאת הם סטיוון ס' דינייט ורוברט טאפרט, והם מתארים בה את אירועים לא ידועים בחיי הלוחם שקדמו לאירועים החקוקים בספרי ההיסטוריה.

האנה, בן 49, בנם של אם שהיתה מנקה ב"מארקס אנד ספנסר" ואב שהיה יצרן כלי עבודה, נולד וגדל בקילברייד שבסקוטלנד. אף שהוכשר להיות חשמלאי ושיחק כדורגל בקבוצת נוער בצעירותו, ניסה בעצת חבר להתקבל לאקדמיה המלכותית למוסיקה ודרמה. הוא לא ראה קודם לכן שום הצגה בתיאטרון ובכל זאת התקבל ללימודים.

פריצת הדרך המקצועית שלו היתה בקומדיה הרומנטית "ארבע חתונות ולוויה אחת". מאז הוא כיכב בין השאר בסרט "דלתות מסתובבות" וגילם סוגים רבים של דמויות בסדרות בריטיות כמו "רבוס". "קיבלתי את התסריט ל'ארבע חתונות'", סיפר בעבר, "קראתי אותו ואמרתי לעצמי 'זה בסדר, קצת קיטש', אבל הייתי מובטל במשך שמונה חודשים, והייתי צריך לעבוד, אז קדימה... זה מראה מה אני מבין מהחיים שלי".

לסמוך על הדמיון

גם בראיון הטלפוני אתו נוטה השחקן להומור עצמי ואחר. לפני שהחליט להשתתף בסדרת הטלוויזיה האמריקאית (המשודרת בערוץ הכבלים Starz) הוא לא ראה בתפקיד אירוע מכונן. את הדרך שהגיע אליו הוא מסכם ב"אתה נכנס לחדר, עושה מה שאתה עושה, לא יודע מה קורה, ואז כמה שבועות אחר כך מקבל טלפון. אודישן לכל דבר ועניין".

הסדרה נהפכה למדוברת מאוד לא רק בשל התכנים שלה, אלא משום שאחרי שהשחקן הראשי אנדי ויטפילד אובחן כחולה בסרטן נדרשו המפיקים לבחון כיוון חדש בהתפתחות הסדרה.

האם קראת הרבה על האימפריה הרומית ועל גלדיאטורים כדי להתכונן לתפקיד?

"נדמה לי שכולנו למדנו ומכירים את התקופה הקלאסית, כולנו מתפעלים מהתקופה ההיא. כולנו ראינו סרטים על התקופה כמו 'גלדיאטור' ו'300'. ברגע שקיבלתי את התפקיד קראתי קצת על התקופה, אבל לא ממש התעמקתי בתחקיר".

גם את הסרט "ספרטקוס" מ-1960 שבו גילם פיטר יוסטינוב את הדמות שלו לא חזר האנה לראות לקראת התפקיד. "אני לא בטוח שיש תועלת בזה ובקריאה על התקופה. אפילו כאשר מספרים סיפור אמיתי, כפי שעשיתי בעבר. פעמים רבות מתחילים לקרוא על המקרה ומוצאים שהחומרים שאתה קורא לא עוזרים לך. להיפך - הם מפריעים. זה נכון גם ל'ספרטקוס'. אם התסריט נפלא, ויש שם כמה במאים ושחקנים מעולים, כל שעליך לעשות הוא ללכת כל יום לעבודה ולנסות למלא אחר ההוראות של הבמאי ולהחיות את התסריט שכתבו לך".

סיבה אחרת מדוע הוא לא מצא לנחוץ לחקור את התקופה משום שהסדרה עוסקת בבני אדם ואלה לא השתנו. "כולנו בני אדם, כמו ששיקספיר אמר, 'אם תדקרונו לא נדמם?' באקדמיה לדרמה למדתי לסמוך על עצמי ועל הדמיון שלי. 90% ממה שאתה עושה כשאתה מגלם תפקיד הוא לשים את עצמך בנעלי הדמות ולהגיב למצבים שהוא נמצא בהם. אני די בטוח שהדברים שאנשים רוצים וחושקים בהם היום הם אותם הדברים שאנשים רצו וחשקו בהם לפני אלפיים שנה".

אולי יש לנו יותר מעצורים משהיו לבני התקופה של "ספרטקוס"?

"יש אולי יותר שיקול דעת. אבל אם בוחנים את המלחמה עכשיו, למשל, או מתבוננים על היחס שמקבלים כוכבי רוק, וקוראים את הצהובונים שכותבים עליהם, ומאמינים לחצי ממה שכתוב שם, מסתכלים על המייק טייסונים של העולם הזה, רואים הרבה מאוד נקודות משותפות. אני חושב שב'ספרטקוס', הפקה טלוויזיונית אמריקאית, רצו לגעת בהווה".

האם לכן אתה משווה את באטיאטוס לסוחר מכוניות משומשות?

"כן, ואני מסכים עם ברטולט ברכט בעניין זה - כל מי שרוצה לעסוק בפוליטיקה צריך לאסור עליו זאת. צריך רק להביט בראמספלדים של העולם, באנשים מ'אנרון', בתעשיית הנשק, בנפט, בכלכלה. ג'ורג' בוש לא נהפך לנשיא ארצות הברית כדי להיטיב עם החברה, הוא עשה את זה כדי לעזור לחברים שלו להתעשר. ואני חושב שכזהו באטיאטוס, ולכן אני משווה אותו לסוחר מכוניות".

אם כן אתה רואה את "ספרטקוס" כאלגוריה פוליטית.

"כן, זה נהיה די ברור אם בוחנים את מסלול השאפתנות שלו ומכניסים את זה להקשר מודרני. ככל שאני חושב על זה, ככה נראה לי שצריך להבין את הסדרה".

רבים משווים את תוכניות הריאליטי של היום לקרבות גלדיאטורים של פעם.

"נכון. אמנם אין שפיכות דמים, אבל ההשפלה הנפשית היא בהחלט קיימת. אני לא חובב סוג כזה של 'טלוויזיה של התרסקות על הכביש' (שם גנאי לתוכניות מהסוג הזה, ר"ק), אבל מיליונים אוהבים את זה, וזאת בהחלט תופעה בת זמננו".

האנה, הנשוי לשחקנית הטלוויזיה הבריטית ג'ואנה רות, ואב לתאומים בני שבע, צופה כעת בטלוויזיה בסדרת האנימציה המבריקה לילדים "פיניאס ופרב", בהנאה רבה.

שאלה מוסרית

"ספרטקוס" רחוקה אמנם מכל תחלואי הריאליטי אבל היא מתאפיינת בהרבה אלימות מסוגננת והרבה מין מיופייף, שמזכיר פורנוגרפיה רכה. "תראי, זה עניין של השקפה", אומר על כך האנה. "אם מטפלים בתקופה הזאת, צריך לצפות למידה מסוימת מהדברים האלה. ולמרות כל הטענות, אנשים צופים בזה לא מעט. ולא רק בזה - קחי לדוגמה את הסיפור של צ'ארלי שין", הוא אומר ברצף אסוציאציות אישיות שמאפיין את דיבורו המהיר. "יש כאן אדם שחי את חייו באופן כזה או אחר, שוב עניין של השקפה, אולי עניין של שאלה מוסרית, אבל כל העולם דבוק למסך וקורא כל מלה על הסיפור הזה".

כלומר גם זאת סוג של פורנוגרפיה? או שזה כמו גלדיאטור הנלחם עם עצמו?

"לא יודע. אני לא חושב ש'ספרטקוס' היא פורנוגרפיה. היא רווית דם, זה בטוח".

עוד נאמר על הסדרה ההיסטורית שהיא אורזת את הכל בה - הנופים, הקרבות והגלדיאטורים עצמם - באריזה נוצצת מדי, וכי במציאות הגלדיאטורים היו צעירים יותר, בני 15 בערך, הלוחמים היו מטונפים, מזי רעב ואומללים ולא דמו לדוגמנים המאכלסים את "ספרטקוס".

האנה צוחק ואומר, "אני חושב שאם היינו משתמשים בשחקנים בני 15 היו מפנים עוד יותר טענות נגד הסדרה", אבל אז מרצין: "צריך לזכור שלא מדובר בסרט תעודה, זאת דרמה טלוויזיונית. נכון שיש בה אלימות ופן מוחשי מאוד חזק, אבל הוא לא מהסוג הנצלני. זאת דרמה באיכות הפקה מאוד גבוהה, מאוד מעוצבת ומשוחקת בקפידה. אני דווקא קראתי מאמר של מומחה לתקופה ההיא, שאהב את הסדרה והצביע על אי דיוק אחר ולפיו רוב הסיכויים שבתקופה הזאת לא היה מין אוראלי, כפי שנראה בסדרה".

יש נתונים היסטוריים על כך?

האנה צוחק ומספר כי גם הצוות פיקפק בנתון הזה. לוסי לולס, הידועה כ"זינה הנסיכה הלוחמת", אשתו של אחד מיוצרי הסדרה רוברט טאפרט, ואשתו בסדרה של האנה, תהתה בקול אם "אף אחד בכל האימפריה הרומית הגדולה לא חשב לעשות את זה?'"



ג'ון האנה, מימין, ולוסי לולס ב''ספרטקוס''. אלימות, לא פורנוגרפיה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו