בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה האמנותית

מנהלת מוזיאוני בת ים פורשת, ניסיון לפגוע בציור של גוגן, והכבשים של דנציגר הושאלו למוזיאון ישראל

תגובות

מנהלת מוזיאוני בת ים פורשת לדברי מילנה גיצין אדירם, אנשים לא צריכים להחזיק יותר מדי זמן בתפקידים שלהם

לאחר יותר מארבע שנים שבהן כיהנה כמנהלת מוזיאוני בת ים וכאוצרת ראשית במוזיאון בת ים לאמנות עכשווית, תסיים בקרוב מילנה גיצין אדירם את תפקידה. בספטמבר הקרוב היא צפויה לצאת לחופשת לידה, שממנה הודיעה כי לא תשוב לתפקידה. בקרוב תחל עיריית בת ים בתהליך לאיתור המחליף, באמצעות מכרז שאליו יוכלו לגשת מועמדים חדשים.

מוזיאון בת ים לאמנות עכשווית נפתח מחדש באוגוסט 2007, תקופה קצרה לאחר שנכנסה גיצין אדירם לתפקיד ניהולו ואוצרותו. "הבאתי את הצוות, בניתי אותו. התחלתי עם תקציב זעום ובלי כלום ואחרי ארבע שנים וחצי הגעתי למצב שבו יש לי צוות נהדר ותשתית מוזיאלית נאה", אמרה אתמול. בתקופתה, צבר המוסד מוניטין כמוזיאון "צעיר", לצד מוזיאוני הרצליה ופתח תקוה, והתמקד בעיקר בתערוכות וידיאו ואמנות דיגיטלית וכן הציג עבודות מיצג רבות וקיים פרויקטים מגוונים, ביניהם "פקטורי בת ים", "אי" (פרויקט מיצג) ו"מובי מארח".

בין היתר הובילה שיתופי פעולה בינלאומיים, למשל עם מוזיאון "ZKM" הגרמני וה"ניו-מיוזיאום" בניו יורק. בנוסף היא התוותה במוזיאון אג'נדה קהילתית ושיתופי פעולה ניסיוניים עם אמנים רבים, עניין שלתקוותה ימשיך וישתמר עם מנהלו הבא של המוסד.

"לא מדובר במיצוי, היו לי עוד הרבה פרויקטים מתוכננים לשנתיים הקרובות", הסבירה אתמול גיצין, בת 34. "בכל זאת, אני מחליטה לעזוב, הגיע הזמן לפרויקט ולאתגר הבא שלי. לדעתי, אנשים לא צריכים להחזיק הרבה זמן בפוזיציות שלהם, צריך לאפשר לאנשים אחרים לנסות".

לדברי גיצין אדירם, בעיות תקציביות ומוניציפליות וקשיים פרוצדורליים היוו חלק מהחלטתה לעזוב, אך זו לא נבעה מסכסוך כזה או אחר. בהמשך להגדלת נפח פעילותו של המוזיאון בהדרגה, הגיעה לטענתה ל"קצה" מבחינה תקציבית, מצב שאינו מאפשר את המשך הפיתוח. לגבי תוכניותיה העתידיות אמרה כי "כרגע אין תכנון ספציפי, אבל אני לא מתכננת לצאת לחופש. אחרי שהתמודדתי עם בת ים, אני יכולה להתמודד עם הכל".

באופן צפוי החלה גם בורסת השמות בנוגע למחליפה בתפקיד לרחוש, ואחד השמות שעלו הוא זה של האוצרת הצעירה מעין אמיר, שאצרה לאחרונה תערוכה במקום, כחלק מטרילוגיית תערוכות וידיאו ארט שאצרו גם חן תמיר ודנה תגר הלר כאוצרות אורחות.


ניסיון לפגוע בציור של גוגן

אירוע נדיר התרחש ביום שישי האחרון בתערוכת פול גוגן במוזיאון הנשיונל גלרי בוושינגטון הבירה. אשה שביקרה בתערוכה נעמדה מול הציור "שתי נשים מטאהיטי" מ-1889 והחלה לצעוק בפתאומיות ובקול רם כי "הציור אכזרי". היא אף ניסתה למשוך אותו מהקיר, היכתה אותו ודפקה על כיסוי הפלסטיק של הציור, שהושאל לתצוגה מאוסף מוזיאון מטרופוליטן.

לדברי דוברת המוזיאון, דברה זיסקה, לא נגרם לציור כל פגע אך יש להמתין לתוצאותיה של בדיקה מעמיקה יותר, שתיערך השבוע. עוד סיפרה כי האשה המתקיפה, שנעצרה והורחקה מהמקום על ידי שומרי המוזיאון, תובא למשפט בשבת הקרובה ותואשם בניסיון גניבה והשחתה. "אינני זוכרת מקרה כה חריג של ונדליזם במשך 20 השנים האחרונות", אמרה. ב-1974 הוריד מבקר במוזיאון ציור מהקיר והשתמש בו כדי לרסק כיסא מתקופת הרנסנס, שעמד בסמוך.


הכבשים של דנציגר הושאלו למוזיאון ישראל פסל הברונזה "כבשי הנגב", מיצירותיו המרכזיות של הפסל יצחק דנציגר, מוצג בימים אלה כחלק מתצוגת האמנות הישראלית במוזיאון ישראל בירושלים. עותק זה של הפסל הושאל למוזיאון לטווח ארוך מאוסף חברת הפניקס לביטוח. בעבר, הוצג עותק נוסף שלו בגן הפסלים של המוזיאון, אך זה הוחזר ב-1988 לבעליו, האספן סם דובינר.

לדברי האוצר אמיתי מנדלסון, הפסל "מבטא באופן מדויק ורגיש את יחסו של האמן לנוף. את הכבשים עיצב כאוהל בדווי כאשר רגליהן הן מוטות האוהל. גופן מעוצב כנוף מדברי של מכתשים וגבעות, וצורות של תעלות המעוצבות בגוף הכבשים מעלות על הדעת את אדריכלות המדבר הנבטית הקדומה". הפסל מוצג בזיקה לפסל "נמרוד", גם הוא של דנציגר, הממוקם בפתח אגף האמנויות, ולפסל נוסף של האמן, "מלך הרועים", הסוגר את תצוגת הקבע של האמנות הישראלית במקום.

עבודת פיסול נוספת שהוצבה השבוע במקום היא "עבודת קיר" של האמנית אפרת נתן, הממוקמת על קיר רחב וגבוה המוביל אל עבר גלריות האמנות העכשוויות, כחלק מתצוגה מתחלפת של עבודות מיצב ישראליות חדשות המתוכננת באותו מיקום. גם עבודתה של נתן מתייחסת בתוכנה לדימוי ה"אוהל", כחלק מעיסוקה בתרבות ובתפישה הקיבוצית.

יצחק דנציגר, "כבשי הנגב", 1951-1964 משמאל: אפרת נתן, מתוך "עבודת קיר", 2011


האם מאנה היה מודרניסט?

השבוע נפתחה במוזה ד'אורסיי בפאריס התערוכה "מאנה, האיש שהמציא את האמנות המודרנית", תערוכה רטרוספקטיבית-אקדמית מקיפה של עבודותיו של אדואר מאנה. באופן מפתיע, התערוכה הרטרוספקטיבית האחרונה של האמן בצרפת הוצגה רק ב-1983. לדברי האוצר סטפאן גגאן, התערוכה מבוססת על מחקרים שערך המוזיאון במשך שנים ארוכות.

היא בוחנת את עבודתו של מאנה דרך 12 שאלות מחקר ומציגה עבודות מאוסף המוזיאון ומאוספים מוזיאליים ופרטיים נוספים, בצורה אנליטית המתנגדת לקיטלוגו כאימפרסיוניסט בלבד.

אדואר מאנה, "איש מת", 1864-1865

לצד עובדות היסטוריות ומשפיעות מחייו, משווה התערוכה בינו לבין אמנים בני תקופתו, מביאה את ניתוחיו ליצירות של ולאסקז, פרה אנג'ליקו ואחרים, וכן את קשריו עם יוצרים נוספים כמו בודלר, אווה גונזאלס וברט מוריסו.

עוד במסגרת התערוכה, שוחזרה תלייתה וחללה של תערוכתו של מאנה מאפריל 1880, שהוצגה בגלריה הסלון "החיים המודרניים".


תערוכת יחיד לעילית אזולאי בניו יורק

ביוני הקרוב תיפתח בגלריה הניו-יורקית המרכזית אנדריאה מייזלין תערוכת יחיד של האמנית עילית אזולאי. אזולאי, בוגרת התוכנית לתואר השני באמנות של בצלאל לשנת 2010, השתתפה בחודש שעבר בסמינר אמנים שהתקיים בניו יורק ביוזמת ארגון "ארטיס" ומכון שפילמן לצילום ובהנחיית ארגון ."Creative Capitol"

בתערוכה המתוכננת תציב אזולאי את עבודתה "The Keys", שהוצגה במסגרת תערוכת הגמר שלה בבצלאל, בנוסף לשלוש עבודות חדשות. קודם לכן תוצג בגלריה (המייצגת בעיקר אמנים ישראלים, בהם איתמר ג'ובאני, ורדי כהנא, יובל יאירי ועפרי כנעני) תערוכת יחיד של הצלם ברי פרידלנדר. בהמשך השנה תציג אזולאי בתערוכה "מונה ומכנה" במוזיאון הרצליה וכן בתערוכה שתתקיים במוזיאון ישראל. עילית אזולאי, פרט מתוך ,"The Keys" 2010


חוצים גבולות

* הצלמת אורלי פרל ניר זכתה בשבוע שעבר בתחרות צילום בפולין, שהתקיימה במסגרת פסטיבל הצילום השביעי בוורשה. פרל ניר, בוגרת בהצטיינות של המחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו חיפה, הציגה בעבר את סדרת התצלומים שעל שמה זכתה, "סבטלנה היפה", וכן השתתפה ארבע פעמים בתערוכות קבוצתיות בנשיונל פורטרייט גלרי בלונדון. חלק מסדרה זו מוצג עתה בתערוכה "נוף אנושי" בבית האמנים ע"ש זריצקי בתל אביב.

* גלריה ג'ולי מ. תייצג את האמנים מרים כבסה ואיתמר ג'ובאני בקנדה. תערוכה קבוצתית, שתציג את האמנים החדשים יחד עם עבודות של אמני גלריה נוספים, בהם מיכל נאמן ודגנית ברסט, נפתחה בשבוע שעבר בסניף של הגלריה בטורונטו.

* האמנית אלכסנדרה צוקרמן תציג תערוכת יחיד במסגרת יריד האמנות "Open Space - Art Cologne" שתיפתח ב-12 באפריל בעיר קלן בגרמניה. סדרת העבודות החדשה של האמנית, שמורכבת מציורים ורישומים בעלי אופי אירוטי מובהק, תרכיב את התערוכה שתייצג את גלריית כריסטיאן נאגל.

* הפסל האקולוגי אורי דה בר חנך השבוע עבודה חדשה בוונציה. עבודתו מוצבת בפארק האקולוגי "סאן-ג'וליאנו" והיא יצירת האמנות האקולוגית הראשונה המוצגת במקום. מיצב נוסף של האמן מוצג עתה בשטחה של הכנסת בירושלים.



גיצין אדירם


פול גוגן, 'שתי נשים מטאהיטי', 1889



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו