בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סלט, מרק, קרפצ'ו וקינוח - כך תגלו את הפפאיה

היא טעימה, בריאה ולא מספיק מקובלת. זה זמן הפפאיה

תגובות

בניסיון לרומם את הדחויים ולאמצם אל הלב כבר אירח הטור הזה ריג'לה, כוסמת, דלעת, סלרי ועוד כמה מזונות אשר לא באשמתם יצאו להם מוניטין עלובים למדי. הפפאיה קצת שונה, מפני שבניגוד לאחרים, שהם אזרחים ותיקים אבל לא פופולריים, היא בסך הכל תקועה זמן רב מדי במשבצת של העולה החדשה; זו שהיא מסקרנת דווקא, אבל משום מה אף אחד לא מתיידד אתה, לפחות לא דרך שגרה.

בעבר היו הפפאיות נדירות בישראל והקושי בהובלתן הפך את אלה שכן גדלו כאן ליקרות עוד יותר. אבל בשנים האחרונות התרבו המגדלים וכמה מהם מספקים שפע של פירות ראויים במחירים סבירים.

ללא קרדיט

אפשר בקלות להבחין בשני סוגים שכיחים: העגלגל והמאורך. את הגרעינים השחורים כדאי לפזר על האדמה, מפני שבקלות רבה הם נהפכים לשיחים קטנים ומשמחי לב ובהמשך גדלים ולעתים אף משגשגים ומניבים. שוחרי הפפאיה ממליצים להשתמש גם בקליפה: הם מרסקים אותה ומשמשים במחית לטיפוח העור וריפויו.

ובחזרה לפירות: לפני הכל אפשר להמליץ עליהם מפני שאכילתם מאזנת במידה משמעותית ובקלות את רמת החומציות בגוף. עניין זה מושך באחרונה תשומת לב רבה בשל הצורך הדחוף לאזן את החומציות הגבוהה שמאפיינת רבים מן המאכלים השגורים בתפריט המערבי: קפה, משקאות קלים תוססים, פיצה, גלידה, שמרים, שוקולד, קמח לבן, בשר ומטוגנים למיניהם.

השפעתה הבסיסית של הפפאיה ויכולתה לאזן את רמת החומציות בגוף מגדילות במידה ניכרת את הערנות של אוכליה. בנוסף לכך היא מסייעת במהירות בפתרון כמה בעיות נפוצות, ביניהן כאבי ורידים, קשיי עיכול, פצעים מוגלתיים ואקזמה.

טעמה של הפפאיה הוא מעין שילוב מעודן בין אפרסק, מנגו, מלון ותות השדה. יותר עדין ממנגו, יותר מעניין מאפרסק, יותר מיוחד ממלון ויותר עסיסי מתות. אין כמעט פפאיות בינוניות, אלא גרועות או מעולות, לכן דינה צל"ש או טר"ש, ובהתאם - או אוהדים מושבעים או שונאים נלהבים.

מי שמצהיר שהוא שונא פפאיה סביר שנפל בפעם הראשונה שלו על פפאיה לא מוצלחת. לכן כדאי להשקיע בבחירה ולאכול רק פפאיות יפות ומוצקות אבל לא קשות מדי. מומלץ להעדיף את אלה שאין בהן פגם וצבען החיצוני צהוב או לפחות צהבהב. בקיצור: לא כדאי לקנות את הירוקות שאין בהן שמץ של הצהבה.

פפאיות לא בשלות כדאי להניח במקום קריר. הן מבשילות בתנאי שלא אוחסנו קודם לכן במקרר. פפאיות בשלות כדאי לאחסן במקרר. הפפאיה מכילה כמות גדולה של ויטמין B ,A ו-C, סידן, זרחן, ברזל, אשלגן וחומצה פולית.

גם מוקיריה של הפפאיה, לפחות רובם, נוטים להתייחס אליה כאל פרי שאוכלים כמו שהוא, אחרי קילוף וניקוי הגרעינים. לכל היותר מתבלים אותה במעט לימון. אבל הפפאיה, בזכות טעמה המעודן, מרקמה הנעים וצבעה העז, משתלבת בשפע של מאכלים, משדרגת גם מרקים, גם סלטים, גם דברי מאפה וגם קינוחים. הנה ארוחה טעימה שבה הפפאיה היא הכוכבת הראשית:

סלט פפאיה 1

צריך: רבע כוס מיץ לימון, חצי כוס שמן זית, מלח ופלפל לפי הטעם, פפאיה גדולה בשלה אך מוצקה מקולפת, מגולענת וחתוכה לקוביות, כמות שווה של קוביות מלון בלי גרעינים, כמות שווה של קוביות אבוקדו, 4 כוסות חסה מכול סוג, רצוי כמה סוגים כיד הדמיון ולפי הטעם והמצאי, חופן אגוזים.

הכנה: מערבבים בקערה ונהנים.

סלט פפאיה 2

צריך: 2 כוסות פפאיה פרוסה לשרוכים עבים, 2 כוסות תפרחות ברוקולי לא מבושל קצוץ דק, חצי כוס בצל סגול קצוץ דק, 3/4 כוס צימוקים.

הכנה: מערבבים בקערה ונהנים.

מרק בפפאיה

חצאים מרוקנים מגרעינים של פפאיה גדולה הם כלי רב יופי למרק; כשמגישים בהם מרק, כל מרק, בעיקר חם, יוצר המפגש תזמורת של טעמים וטמפרטורות. אחרי שמסיימים לאכול את המרק, הפרי שהתרכך ושינה את טעמו מתמסר לכף ונאכל בתענוג. גם מרקים קרים, גספצ'ו וצ'זיקי, נשכרים מכלי הקיבול האכיל.

מי שאוהב את המרק שלו בקערה גדולה יותר יכול לנסות צורת הגשה דומה אבל שונה: במקום לחצות את הפרי לרוחבו כפי שמקובל, כשהוא עומד, מניחים אותו על בטנו וקוטמים ממנו רק כיפה קטנה. באופן הזה מושג, אחרי הניקוי מהגרעינים, כלי קיבול גדול למנת המרק האישית, מין סיר הגשה כתום, והכיפה ממשיכה לשמש כמכסה השומר על החום. גם אקולוגי וגם יפה.

סלסה פפאיה

צריך: כוס פפאיה חתוכה לקוביות קטנטנות, כוס אננס כנ"ל, חצי כוס בצל לבן קצוץ, שלוש כפיות פלפל אדום קצוץ, חצי כוס מיץ לימון טרי.

הכנה: מכניסים את כל החומרים למעבד מזון עד קבלת משחה חלקה. מצוין כתוספת לדברי מאפה ולביבות.

קרפצ'ו פפאיה

צריך: פפאיה בשלה ומוצקה, חופן פיסטוקים, כף גבינת עזים רכה או קשה מגוררת, לימון ושמן זית לפי הטעם.

הכנה: פורסים את הפפאיה, רצוי באמצעות מנדולינה, לפרוסות דקות, מניחים על צלחת הגשה, מתבלים בשמן זית ולימון, מקשטים בנגיעות גבינה ופיסטוק.

קינוח פפאיה

צריך: 3 כוסות קוביות פפאיה כתומה וטעימה, 3 כוסות פרוסות בננה קפואות, כוס קשיו, חצי כוס מיץ לימון טרי.

הכנה: מכניסים הכל למעבד מזון או בלנדר. אפשר להוסיף קינמון וקוקוס לפי הטעם. אפשר לשנות כמויות לפי החשק: אם מקטינים את כמות הפפאיה ומגדילים את כמות הבננה מתקבל שייק סמיך, אם מגדילים את כמות הבננות ומקטינים את כמות הפפאיה מתקבלת גלידה. את הגלידה אפשר, כמו במרק, להגיש בתוך חצאי פפאיה, אלא שהפעם הם יהיו מרוקנים אחרי שהשתמשנו בבשרם ליצירת המנה.

בלי קינוחים

בספרו החדש של ארז קומרובסקי, "מבשל ואופה" (הוצאת כתר), הלחם והבשר נדחקים למקום משני ואילו הירקות, פלא הבריאה בלי מרכאות, מלהטטים בתפקידים הראשיים. נכון, יש מנות מן החי, אבל גם בהן ניכרת נוכחות עזה של רכיבים מן הצומח.

קומרובסקי, מראשוני השפים-הסלבריטאים הישראלים, תמיד ידע לפני כולם מה הדבר הבא. ב"מבשל ואופה" אין כלל קינוחים. אולי הם שמורים לספרו הבא ואולי זו תחילתה של דרך מופלאה: קינוחים מחוץ לתחום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו