בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

Business of Fashion - האתר שבעולם האופנה מעזים להחמיץ

בכירי התעשייה לא מתחילים את היום בלי להיכנס לאתר שלו, שמנתח את עולם האופנה מהזווית הכלכלית. אבל אימרן אמד, מייסד "Business of Fashion", כבר מכוון אל הפלטפורמה הטכנולוגית הבאה

תגובות

לא רבים בתעשיית האופנה העולמית מכירים את השם אימרן אמד, אבל כמעט כולם קוראים את הדיווחים והפרשנויות שלו באתר "Business of Fashion".

לפני ארבע שנים הקים אמד את BOF (כפי שמכונה האתר בפי כל), שנהפך מאז לקריאת חובה לכל מי שעוסק, מתעניין או רוצה לדעת משהו על אופנה בעידן הדיגיטלי. כותבי האתר, ובראשם אמד, סוקרים כתבות על תעשיית האופנה מרחבי העולם, מדווחים על מגמות בולטות של המהפכה הדיגיטלית והשפעתה על מותגים וצרכנים, מפרסמים כתבות על יוצרים צעירים, סוקרים בקביעות סרטי אופנה וכותבים מדורים שעוסקים בהיבטיה השונים של האופנה בעידן הנוכחי.

אמד, שניצב על קו התפר שבין מעצבים ואנשי עסקים בתחום האופנה, משמש גם כיועץ לחברות פרטיות ומשקיעים. הוא מלמד בקולג' היוקרתי לאופנה סנט מרטין ומוביל תוכנית לעידוד מעצבים צעירים במזרח לונדון, ובינואר האחרון הכתיר אותו מגזין "GQ" הבריטי כאחד ממאה האנשים המשפיעים בבריטניה.

"למדתי מנהל עסקים בהארוורד, אבל תמיד התעניינתי גם באופנה", הוא מספר בראיון טלפוני מלונדון. "התחלתי להסתכל על בלוגים עצמאיים ואתרי אופנה ב-2006, לפני הבום הגדול של בלוגי האופנה, והתחלתי לראות שיש הרבה קולות ייחודיים במרחב הווירטואלי - הבלוגרית הבריטית סוזי באבל שהתחילה לצלם את עצמה, דיאן פרנה (בעלת הבלוג המצליח 'A Shaded View on Fashion') שכתבה על אופנה מנקודת מבט אמנותית ובלוגי רחוב כמו 'הסרטוריאליסט' שהחלו לצבור פופולריות. למרות ריבוי הקולות, אף אחד אז לא הסתכל על זה מנקודת מבט עסקית, וזה היה מוזר".

לא רק זוהר

לדבריו, בעידן הישן של תקשורת האופנה סוקר התחום באופן מאוד מלאכותי ומגזיני. "עולם האופנה היה מלא בזוהר, סלבריטאים ותצוגות אופנה", הוא מפרט, "למרות שמדובר בתעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים. היה ברור שדרוש ניתוח על התעשייה מנקודת מבט אחרת, הרבה יותר עסקית, בעיקר בתקופה רבת תהפוכות כמו השנים האחרונות".

בשנותיו הראשונות היה האתר יותר אישי, עם תובנות וסקירות שנבעו מתשוקתו של אמד לתחום. "עדכנתי את האתר כמה פעמים בערבים, ובימים עבדתי", הוא מספר. "לאט לאט הבנתי שמה שמעניין אותי הוא הקשר שבין אופנה, בלוגים וטכנולוגיה דיגיטילית. שלחתי מיילים ל-40 חברים, והתחלתי לקבל דרכם הזמנות לדבר בהרצאות וכנסים. אני זוכר פאנל שבו נשאלתי מה ההשפעה של הרשת החברתית, הרבה לפני עלייתו של פייסבוק. עניתי שלמרות שזו רק התחלה, התחום ייהפך לאחד המשפיעים ביותר בתעשייה. כל שאר המשתתפים רצו לזרוק אותי מהבמה כי חשבו שדיברתי שטויות. אז הבנתי שמצאתי את הקול שלי, וידעתי שאני רוצה לנתח איך הטכנולוגיה משפיעה על תעשיית האופנה".

הבלוג, שהתחיל עם 800 אנשים שנרשמו לדיוור שלו בתוך שישה חודשים, נהפך מהר מאוד לשיחת היום, וכל מי שהחשיב את עצמו למשהו בתעשייה נרשם לעדכונים שלו. "כמה חודשים אחרי השקת הבלוג הוזמנתי לתצוגה של אוסקר דה לה רנטה, למרות שלא הכרתי שם אף אחד", הוא מספר על הרגע שבו הבין שהבלוג שלו הוא אוטוריטה בתחום. "דיברתי שם עם המנכ"ל, שאמר לי שהוא קורא את האתר בכל בוקר בטיול עם הכלב שלו".

כשהוא נשאל למה BOF כל כך הצליח, הוא משיב כי "במובנים מסוימים האתר התחיל לנסח את השפה החדשה של התעשייה בעידן הדיגיטלי. אנחנו מפיצים את השיח שעובר אחר כך לבתי הספר, למשרדי המותגים ולתעשייה בכלל. ידעתי שעליתי על משהו כשהבנתי שנוצרת קהילה גדולה סביב BOF ושמדברים בשפה שלנו".

המהפכה הדיגיטלית שעוברת על עולם האופנה קשורה לא רק בבלוגים, מגזינים שעוברים לפורמט מקוון או לקניות באינטרנט. מדובר במהפכה גדולה יותר, שמערערת על מושגי יסוד שעמדו בבסיס התעשייה במאה השנים האחרונות. "פעם הכל היה בשליטה", מסביר אמד. "מותגים שלטו במעצבים שלהם, בקמפיינים, באנשים שעבדו בסביבתם כמו צלמים ודוגמנים ובערכי המותג שאותם רצו להפיץ. הכל היה תחת פיקוח. התוצאה היתה יפה, אבל פחות מעניינת. היום הצרכן יוצר וצורך תוכן, ומותגים צריכים לברר מחדש איך הם מתארגנים במרחב הזה, בעיקר בעידן של עליית קרנו של הצרכן, שיכול לקבל מידע ממקורות רבים, וגם להביע את דעתו בהרבה דרכים".

מספר סיפור

איך המותגים מתמודדים עם כל זה?

"חברות אופנה תמיד נשענו על מדיות אחרות כדי לספר את סיפורן: יחסי ציבור, צלמים, מגזינים וכו'. היתה להן שליטה על התוכן ועל ההפצה, אבל היא היתה מוגבלת. עכשיו המותגים יכולים להגיע לצרכן בעצמם בעזרת הרשתות החברתיות והטכנולוגיה החדשה, והם נהפכים למעשה לספקי תוכן ומספרים בעצמם את הסיפור שלהם".

איך אתה מתייחס לנושא המורשת של מותגי היוקרה, ולמה היא נהפכה לכל כך חשובה?

"הרבה חברות אוהבות מורשת מפני שיש כאן הזדמנות לספר סיפור טוב. אנשים הרי אוהבים סיפורים, ואם זה סיפור אותנטי, המורשת היא לא גימיק. הרבה חברות אופנה קיימות כבר למעלה ממאה שנה, וזו הזדמנות בשבילן לספר את ההיסטוריה שלהן.

"מה שמעניין בחברות יוקרה זה מה שקורה מאחורי הקלעים: במפעלים, בסטודיו. רק דרך כל אלה אפשר להבין למה המותגים האלה כל כך מיוחדים או למה המוצרים שלהם יקרים. אנחנו חיים בעידן של פוסט שפל כלכלי. הצרכנים נהפכו להיות חשדניים ביחס למה שהם קונים, והם רוצים ערך מוסף, משהו מיוחד שיהיה בעל ערך אמיתי".

כמי שמנתח מגמות ואסטרטגיות בתעשיה, איך ייראה עולם האופנה בעתיד הקרוב?

"אני מזהה כמה מגמות עיקריות שכבר משפיעות על התעשייה: זו תהיה השנה של הטלפונים החכמים. הם נהפכו לחלק מהפעילות האנושית הבסיסית, ואנשים מרגישים שיש להם כוח בידיים. אם לפני עשור היה האינטרנט זירה חדשה של פעילות צרכנית, עכשיו זה עובר לטלפונים. מגמה אחרת שאני רואה קשורה ברשת החברתית. אני צופה שבעתיד לכל מותג תהיה חנות בתוך פייסבוק, למשל".

נושא חשוב נוסף, שהאתר של אמד קשור אליו, הוא ניתוח הנתונים. "יש כל כך הרבה מידע שעובר היום על מה אנשים אוהבים, איך הם קונים ואיך הם מתנהגים. אבל מרוב מידע קשה לעכל את כל האינפורמציה הזו. אני צופה שבעתיד הקרוב יהיה צורך בגורמים נוספים שינתחו, יסקרו ויסתכלו על ההתנהגות הצרכנית הזו". *



אימרן אמד. תקופה רבת תהפוכות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו