בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מופע | ז'ילברטו ז'יל, שר התרבות הגבוהה

בדיוק בזמן שג'סטין ביבר הופיע בפארק הירקון, סיפק ז'ילברטו ז'יל שעה ושלושת-רבעי של פופ כאמנות מעודנת ומתוחכמת

תגובות

סליחה, ז'ילברטו ז'יל, על כך שהשם ג'סטין ביבר משתרבב לביקורת על ההופעה המעולה שלך ביום חמישי שעבר, אבל אתה בעצמך גרמת לכך כשהקפדת לומר אחרי השיר השני או השלישי שאתה שר שירים פופולריים. באותה שעה בדיוק ביבר הופיע בפארק הירקון, וכך יצא שבעיר אחת, בעת ובעונה אחת, התקיימו שתי הופעות שמסמלות את שני הקטבים של המוסיקה הפופולרית: מצד אחד הפופ כמקדונלדס, ומצד שני הפופ כמוסיקה מעודנת, הומניסטית, חושנית, מתוחכמת ועם זאת נגישה להפליא.

כאשר מונה ז'יל ב-2003 לשר התרבות של ברזיל, אמר ההיסטוריון אריק הובסבאום שהמינוי הזה אולי נשמע אבסורדי, אבל הוא אינו כזה מפני שבפופ הברזילאי תמיד היה יסוד אינטלקטואלי חזק מאוד. והיסוד הזה ניכר היטב במוסיקה שז'יל ניגן בתל אביב. אפשר היה לחוש בכך במורכבות ההרמונית האדירה של השירים, בנגינה החכמה שגרמה למורכבות הזאת להישמע מתוקה וזורמת, וגם - אם לסמוך על אחת ממאות דוברי הפורטוגלית בקהל - בטקסטים של ז'יל. שעה ושלושת-רבעי של פופ כאמנות גבוהה - מה עוד אפשר לבקש מהופעה?

חייבים לומר שמחצית השעה הראשונה סבלה קלות מקשיים במנגנון ההצתה של ז'יל. בעיקר אמורים הדברים בשירה שלו. ייתכן שחמש השנים במשרד התרבות (הוא התפטר ב-2008) עשו את שלהן, ואולי זה פשוט עניין של גיל (69). ז'יל שר הרבה פחות טוב מכפי שהוא שר בעבר, ובשירים הראשונים היה נדמה שהעובדה הזאת דנה את ההופעה לבינוניות. אבל הקול של ז'יל התכייל בהדרגה (אף שלא הגיע לכיול מושלם), והיופי ההרמוני והקצבי של השירים שלו היה שובה לב. וכשהוא שר את "The Nightingale" המרנין ואחר כך שיר נפלא שכתב לחתונה של בתו, ההופעה התחילה להיכנס לתוך אזור הקסם.

חשש קל לבזבוז המומנטום התעורר כשז'יל ושני המלווים שלו (בנו, בם ז'יל, בגיטרה, וז'ק מורלנבאום בצ'לו) ירדו להפסקה, אבל כשז'יל ומורלנבאום חזרו לבמה אחרי 20 דקות (ז'יל הבן נח עוד כמה שירים), התברר שהחשש היה מיותר: המחצית השנייה של ההופעה היתה מושלמת.

העדרו של הבן בשירים הראשונים רק את הדגיש את העובדה שהוא היה החוליה הפחות מרשימה של ההרכב. מורלנבאום, לעומת זאת, התגלה כמאסטר אמיתי: איזה צליל מרהיב היה לצ'לו, כמה יפים היו מהלכי הבס, ואיזו חוכמת אצבעות היתה אצורה בכל קו מלודי שניגן מורלנבאום. הצ'לו נהפך בשנים האחרונות לכלי רווח באלבומי פופ ישראליים, והלוואי שחלק מהצ'לנים שמנגנים באלבומים האלה היו בקהל ושמעו את כיתת האמן של הצ'לן הברזילאי האדיר, שכמעט גנב את ההצגה מז'יל.

העובדה שגדולי המוסיקה הברזילאית אינם מרבים לבוא לישראל בשנים האחרונות רק העצימה את ההנאה מההופעה הנהדרת של ז'יל, וכשהוא שר שיר של קייטנו ולוזו, ה"תאום" הענק שלו, התנסחה לה מעצמה הבקשה מהמפיקים הרלוונטיים: תנו לנו עוד מהחומר המוסיקלי הממכר הזה, הביאו לכאן את קייטנו.

ז'ילברטו ז'יל. היכל התרבות בתל אביב, 14.4



ז'ילברטו ז'יל. נכנס לתוך אזור הקסם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו