בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שי עיד אלוני מפגיש את העתיק והשבטי עם המודרנה

תגובות

תערוכתו החדשה של שי עיד אלוני, "חזיונות", שתיפתח הערב בגלריה ברוורמן בתל אביב (השרון 12ב'), היא תערוכה נדיבה במיוחד. מבחינת האמן היא מציגה שנים של עבודה ואף פותחת תהליכי יצירה חדשים. מבחינת הצופים, חלל הגלריה מתמלא ברבדים וניואנסים, המתגלים ככל ששוהים בתערוכה זמן רב יותר.

עוד מחוץ לגלריה עצמה, במבט מהמדרכה ברחוב, אפשר להבחין בהשתלטות של עיד אלוני על החלל. בחלון הראווה מוצגת מסכה צבועה לבן ומאחוריה מתגלה קונסטרוקציה עשויה דלתות, חלונות ומסגרות ציור; היא יוצרת מעין מסלול הליכה לצופה ומחלקת את החלל לכמה זירות שבהן מתקיימות התרחשויות פיסוליות ונרטיביות שונות.

הקונסטרוקציה מתייחסת במובהק לתכנון האדריכלי של הגלריה עצמה. מהקומה השנייה אפשר להבחין בקשר הזה. "היה לי חשוב להתייחס לחלל הספציפי של הגלריה ועבדתי עם מודל", אומר עיד אלוני. הקונסטרוקציה משחקת למעשה במבטם של הצופים: בחלקה ומזוויות מסוימות היא מסתירה ולרגעים עושה את ההיפך - פותחת צוהר וחושפת טפח נוסף בתערוכה. "כל התערוכה מנסה לגנוב את המבט: מצד אחד מעמיסה דימויים רבים ומצד שני גם מסרסת את המבט", מסביר עיד אלוני.

בתערוכה מוצג קיר שלם עמוס מסיכות. על שידות ומדפים מונחים פסלים ואובייקטים כמו גביעי ניצחון נצברים, מבנה שנדמה כמזמין לתפילה. טוטם גבוה במיוחד מתנוסס מהרצפה ובמידה רבה משמש מעין מפתח או מקרא מפה לתערוכה כולה. יש בו סקאלת צבעים עשירה, יחסים משתנים - מהאובייקט הקטן המצוי בטוטם ועד הגדול ביותר - ובעיקר שימוש בדימוי תרבותי שבטי: הטוטם עצמו. כל אלה מתקיימים בצורות משתנות גם בשאר המוצגים בתערוכה, המשלבים יחד דימויים הלקוחים מתרבויות שונות; אפריקאיות, טיבטיות, מזרח-אירופיות.

עיד אלוני מסביר שאחד מאתגרי התערוכה קשור בעתיק, בשבטי ובקדום - ובמפגשו עם המודרנה: "היה פה ניסיון למעוך את כל הסמלים של כל התרבויות. במסגרת העבודה הלכתי הרבה למוזיאון ישראל, להתבונן בפיסול אפריקאי, אסיאתי וכן הלאה וכן בארכיטקטורה מודרנית". בחלל התחתון של הגלריה מוצבת עבודת סאונד חדשה המכניסה את כל התערוכה לקצב מהפנט ומסחרר.



שי עיד אלוני, ''נקודת חן'', 2011. גלריה ברוורמן בת''א



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו