בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שישה כללי יסוד לשיפור התפריט

יש אין-ספור דרכים לשפר את התפריט. הנה כמה כללי יסוד המתאימים לכולן

תגובות

אחרי החגים, זאת כבר קלישאה, גם לקראת הקיץ, בקיצור - ממחר, כולם מבטיחים, גם לעצמם, לשפר את התפריט.

בפני מי שמחליט לא רק להבטיח אלא גם לקיים עומדות אין-ספור מכשלות. אחת מהן היא הבלבול הרב וחוסר ההסכמה בנוגע לתשובה לשאלה מה זה בדיוק לשפר. הבלבול הזה נובע בין השאר מכך שמה שנכון בשיטה אחת (לשתות כמה שיותר או לאכול רק אוכל לא מבושל וכו'), נחשב פסול לפי שיטה אחרת.

בעיה נוספת היא שמה שמתאים לאדם אחד, לא בהכרח מתאים לאחר. ולהיפך. יש מי שמעבר לתפריט שכולו מזון נא מחולל בשבילו פלאים. אבל רבים אחרים מתלוננים שתפריט כזה הוא בלתי אפשרי מבחינתם. יש מי שאוהב לכרסם אגוזים וזרעים מסביב לשעון. אבל רבים וטובים מתלוננים על בעיות עיכול, עייפות ואלרגיות כתוצאה מעודף אכילת זרעים ואגוזים. יש מי שפירות הם בשבילם עולם ומלואו שאף פעם לא משעמם אותם ויש מי שמעדיפים עלים ירוקים.

הנה, לטובת מי שמתחילים ממחר, כמה כללי אצבע שכוחם יפה לכל השיטות והמקצבים. מומלץ לבדוק אותם לעומק ולנסות, עד כמה שניתן, לדבוק בהם.

1. איזון ומתינות

אין ככל הנראה שום שיטה קיצונית או אורח חיים כזה שניתן להתמיד בהם לאורך זמן. הדבר נכון גם למזונות שמיוחסים להם כוחות פלאיים. למה הכוונה? תמרים ממחישים אותה היטב.

יש כל כך הרבה קינוחים בריאותיים שמבוססים על תמרים. נכון שכולם, בלי יוצא מן הכלל, טובים בהרבה מן הקינוחים התעשייתיים ואף מאלה שמבוססים על שמנת מתוקה וסוכר. ובכל זאת, אכילת קינוחים שמבוססים על תמרים מסביב לשעון היא בעייתית. העובדה שהקינוחים האלה מכילים רכיבים בריאים, ושאין בהם שומן מהחי או סוכר לבן, לא הופכת אותם לארוחת בוקר, ארוחת צהריים וארוחת ערב. תמרים, כשהם נאכלים בכמויות גדולות, עלולים להיות מעמסה על מערכת העיכול. כמו אגוזים, כמו גרעינים, הם חלק מתפריט בריא ובשום אופן לא המרכז שלו. לכן מידתיות היא הבסיס של כל שיפור בתפריט.

2. מה שיותר קרוב

כדאי לאכול קרוב ככל האפשר הביתה וקרוב ככל האפשר לטבעי (רצוי אורגני). הכלל הזה טוב לא רק לבריאות הפרטית אלא גם לבריאות כדור הארץ. זה לא תמיד אפשרי, זה לא תמיד פשוט, אבל זאת השאיפה. ככל שהמוצרים באים ממקום קרוב יותר, ככל שהתבשילים הוכנו קרוב יותר לעין, כך הם טריים יותר ואנחנו יודעים טוב יותר מה הם מכילים.

3. מחוץ לקופסה

המשמעות היא: בלי מאכלים מעובדים. אחד הכללים הקלים ביותר ליישום הוא למחוק מן התפריט מאכלים שמגיעים באריזות. בעיקר אריזות קשיחות, בעיקר אלה שחלק גדול משטחן מסביר מה בדיוק מכיל האוכל שבתוכן. ככל שההסבר על האריזה ארוך יותר כך המאכל שבתוכה חשוד יותר. ולהיפך: אף אחד לא צריך הסבר על תכולתו של צרור פטרוזיליה או ראש חסה.

שמירה על הכלל הזה כרוכה אמנם בחזרה למטבח ולסירים, אלא שהצעד הזה, גם לפי הצלחתן של תוכניות הבישול, הוא כיף גדול. כדאי להקדיש את הזמן שבו צופים בתוכניות בישול, לפחות את חלקו, לבישול.

4. לבן זה רע

זה נשמע לא כל כך פוליטיקלי קורקט, אבל את הכלל הזה אין דרך לעדן. צריך לחתוך, להיגמל, להיפרד מכל מה שלבן: קמח לבן, סוכר לבן וכל מה שעשוי מהם. הקטגוריה הזאת של מאכלים המבוססים על סוכר וקמח היא עצומה וכולה דלה מבחינה תזונתית, משמינה ומזיקה.

5. ירוק זה טוב

ירקות ירוקים, בעיקר עליים, הם התוספת הכי חשובה ודחופה בתפריט המערבי. במובנים רבים הם תמונת הראי של קמח לבן וסוכר לבן: אף על פי שהם משפרים ובאופן משמעותי ומהיר את הבריאות ואת ההרגשה, הפופולריות שלהם בקרשים.

6. חליפה פרטית

לכל אחד מגיע תפריט פרטי שהולם את אורח חייו, מתאים לצרכיו ועונה על דרישות הגוף הפרטי. בהדרגה, במשך הזמן, כדאי לגזור, כל אחד לעצמו, מתוך היכרות עם שפע המזונות הקיימים וסדר היום הפרטי, את התפריט האידיאלי. טוב לשמוע עצות, מומלץ לקרוא חומר עיוני ולהתרשם, אבל בסופו של דבר: כל אחד לעצמו. זאת ועוד: גם החליפה הפרטית שנגזרה בתפירה אישית עשויה לדרוש, בגלל חילופי עונות או סגנון חיים, שיפורים ותיקונים. ואכן כן: כדי לגזור תפריט פרטי שכזה צריך להשקיע הרבה מחשבה ומאמץ.

קוויאר אמרנט

בשבוע שעבר הזכרתי פה בקצרה את הקוויאר של הצמחונים, האמרנט. זה הזמן להבהרה קצרה ולמתכון פשוט.

האמרנט, כמו הקינואה, בגלל טעמו, צורתו ומרקמו, מתפקד כדגן. המשווקים, גם הטבחים, גם האוכלים, מתייחסים אליו כאל דגן משביע ונוח לשימוש. מבחינה בוטנית, שוב כמו הקינואה, זהו זרע. מכאן, כמובן, נובעים שפע יתרונותיו התזונתיים על פני הדגנים.

והנה המתכון לקוויאר אמרנט:

צריך:

כוס אמרנט, כוס מים, חציל בינוני יפה, 2 בצלים קצוצים דק, 2 שיני שום קצוצות דק, 1/4 כוס פלפל חריף אדום קצוץ דק, 1/4 כוס פטרוזיליה קצוצה דקיק, 2 כפות שמן זית, מלח, פלפל ורוטב סויה לפי הטעם

ההכנה:

מבשלים את האמרנט: מחממים סיר רחב עד שהוא לוהט, מפזרים עליו את האמרנט, מכסים, מקטינים את האש ומקשיבים לקולות הנפצוצים שנשמעים כמו בזמן הכנת פופקורן (גם האמרנט מלבין ותופח, לפחות בחלקו). אחרי דקה או שתיים, כשהקולות שוככים קמעה, מוסיפים כוס מים, מרתיחים, מכבים את האש, מכסים במגבת ובמכסה ומחכים שעה. האמרנט מוכן. כדי להשתמש בו במתכון צריך לחכות עד שיצטנן לטמפרטורת החדר ולפרקו במזלג.

צולים את החציל בתנור עד ריכוך. מאדים בשמן זית את הבצל והשום. מועכים את החציל במעבד מזון עם הפלפל האדום החריף והלימון. טועמים ומתבלים לפי הצורך במלח, פלפל ורוטב סויה.

יש שתי אפשרויות הגשה: האחת: מערבבים את כל המרכיבים בקערה. מחלקים לגביעי הגשה. מקשטים בפטרוזיליה. אפשר להגיש בטמפרטורת החדר או מצונן. השנייה: כל סועד מקבל שתי קעריות קטנות, באחת האמרנט ובאחרת תערובת החצילים מעוטרת בפטרוזיליה ומערבב בעצמו.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו