בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אדיטי מנגלדאס מחפשת אחר משמעות במופע "ים לא נודע", שיעלה היום ומחר בת"א

ביקור הבכורה של היוצרת בישראל הוא הזדמנות להכיר את הסגנון ההודי קטאק

תגובות

כאשר אדיטי מנגלדאס היתה בת שלוש בלבד, נהגה משפחתה המורחבת, על עשרות חבריה, לפקוד מדי ערב את ביתה. "אמי מספרת שנהגתי לדחוף את השולחן למרכז החדר, לקפוץ עליו ולרקוד כדי למשוך תשומת לב", מספרת הרקדנית והכוריאוגרפית ההודית, בת 51.

הוריה הבחינו בפוטנציאל שלה והחליטו להעשיר אותה בלימודי מוסיקה, מחול, ציור ואפילו מתמטיקה ומדעים. "בהדרגה נותר רק המחול", היא מספרת בראיון טלפוני מגרמניה, שם סיירה לאחרונה. "אני לא זוכרת תקופה בחיי שבה לא רקדתי".

רבים מאמני המחול ההודים מגיעים משושלות של רקדנים ואנשי מחול, אך מנגלדאס - שנולדה במומבאי וחיה כיום בניו דלהי - ממהרת להבהיר שאינה נמנית עמם. צד אחד של משפחתה מורכב מאנשי עסקים והשני מאינטלקטואלים. עם זאת, כבר מגיל חמש למדה מחול, והשתלבה בקטאק, משמונת הזרמים המרכזיים במחול ההודי הקלאסי.

הקטאק הוא מחול שמקורו בחלקה הצפוני של הודו. שמו נובע מהמלה סיפור, משום שבמקור ביצעו אותו משוררים או מספרי סיפורים שנהגו להעביר דרך המופע מיתוסים בעלי מסרים מוסריים או דתיים. אלה בוטאו במוסיקה, פנטומימה וריקוד. הריקוד התפתח והתעצב משמעותית מהמאה ה-16 לאחר כיבוש הודו על ידי המוגולים, שהעבירו אותו מהמקדשים לחצרות המלוכה. הריקוד מאופיין בסיבובים מהירים ובעבודת רגליים קצבית, שמודגשת באמצעות פעמונים המעטרים את הקרסוליים.

שני אמני קטאק ותיקים סללו דרכה של מנגלדאס בעולם המחול. ה"גורואים" שלה, כהגדרתה, הם: בירג'ו מהראג' וקומודיני לאצ'ה. הראשון, נצר למשפחת רקדנים מפורסמת, הוא מאסטר של הקטאק הקלאסי, והשנייה חלוצה בשילוב אלמנטים עכשוויים בקטאק המסורתי. "אני בת מזל שזכיתי ללמוד אצל המורים האלה", היא אומרת.

לפני כ-20 שנה החליטה להיפרד מאותם מורי דרך ולצאת לדרך עצמאית. "ברגע שסיימתי את ההכשרה שלי אצלם, החלטתי לנסות למצוא משהו משלי. התחלתי להתנסות במסורת הקלאסית ובמסגרת העכשווית ולבטא את מחשבותיי".

הרפרטואר שלה עמוס יצירות. רק בעשור האחרון יצרה כ-15 עבודות, את חלקן היא מסווגת כקטאק קלאסי ואת האחרות כעכשוויות. בביקורה הראשון בישראל, חלק מפסטיבל תרבות הודו בישראל, תעלה עם להקתה היום ומחר את "ים לא נודע" במרכז סוזן דלל בתל אביב. זוהי יצירה לשבעה רקדנים ושלושה מוסיקאים המשתייכת לרפרטואר הקלאסי שלה דווקא.

לדבריה, מנהלי הפסטיבל סברו שיש לפתוח אותו עם מחול הודי קלאסי ולא עם יצירה עכשווית. עם זאת, היא אוהבת לבחון את הגבולות גם כאשר מדובר בקטאק מסורתי. "זאת יצירה קלאסית, מה שאומר שלא שיניתי את המבנה של הקטאק. עם זאת, אני אוהבת לראות כיצד אפשר להפוך את המחול עכשווי יותר באמצעות החלל, המוסיקה, עיצוב הבמה והתאורה, ליצור תחושה של שכבות ומרקמים. הכוונה היא לחצות את המוסכמות של המסורת הקלאסית אך לא לשנות את הדקדוק שלה", היא אומרת.

"ים לא נודע" עוסקת בשאלות אקזיסטנציאליסטיות ובחיפוש אחר משמעות, נושא שמעסיק את מנגלדאס זה שנים. "כשאתה מתבונן בכוכבים ובירח וחושב על אבותיך ועל הדורות הבאים, אתה תוהה על הקיום שלך ושואל: מה אני מחפש? את מי אני מחפש? האם זה גבר? אשה? אמת? יופי? אהבה? חירות? אולי אנרגיה גבוהה יותר? כל היצירה סובבת על החיפוש.

"אנחנו לא יודעים מאין באנו ולאן אנו הולכים", היא מוסיפה להרהר, ומציינת בהקשר זה את משנתו של הפילוסוף ההודי ג'ידו קרישנמורטי. "הוא אמר שכאשר נחדל לחפש זה ייחשף, כי אולי זה תמיד היה שם. אולי זה בתוכנו אך אנו לא זוכים לראות זאת. אלו השאלות ששאלתי את עצמי כשיצרתי את העבודה".



אדיטי מנגלדאס ב''ים לא נודע''. רפרטואר עמוס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו