בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אורן אליאב מציג במוזיאון תל אביב תערוכת יחיד של געגוע ואבסורד

שליטתו של אליאב בציור מעביר תחושה של כוח וחירות

תגובות

לפני כשנה הציג אורן אליאב את "הם לא יעירו אותנו בזמן", תערוכת יחיד בגלריה ברוורמן בתל אביב. כעת מוצגת במוזיאון תל אביב, לרגל זכייתו בפרס רפפורט, תערוכת היחיד החדשה שלו, "אלפיים ואחת עשרה". הצגת שתי תערוכות יחיד בסמיכות זמנים כזאת בהחלט מאתגרת, אבל במקרה שלו הדבר עולה יפה.

אליאב, יליד 1975, למד בבצלאל לתואר ראשון ושני ושהה בחילופי סטודנטים בניו יורק. בארץ הציג בתערוכות בגלריות מרכזיות ובמסגרות מוזיאליות וכך גם בחו"ל. בעת לימודיו ולאחריהם זכה בפרסים שונים, בהם פרס האמן הצעיר של משרד התרבות לשנת 2008.

הוא יוצר בארוק ישראלי, צירוף של געגוע ואבסורד. בעבודותיו נדמה כי הוא לש את הזמן, מתרפק על ה"עבר". זוהי תערובת של עוצמה ואסתטיקה ביזנטית עם בארוק ומאנייריזם ניאו-קלאסיים. במיטבו הציור שלו מהלך בין ערכים של תפאורה כבדה המכריזה על עצמה ככזאת, מודעת לכך שאינה דומה לדבר אלא מוגזמת, כמי שמגביר את הטונים הנמוכים ביצירה ומפר את האיזון - ובין קלות ערפילית והיכולת לגעת באור.

אליאב נטוע בהווה ומשחק בעבר כמי שמשתעשע בקליפות ריקות. בתערוכה בולטת שליטתו בציור, היוצרת תחושה של חירות. מתוך חלק מהעבודות קורן אור שכמו אינו חדל.

אליאב עוסק באור כבר כעשור, בניסיון לאחוז בישות החמקמקה הזאת. אין מדובר בתיאור של אור אלא ביצירה של הדמיה, או צמיחת אור כחלק מהיצירה. בעבודה "צווארון", למשל, בולט החופש שבו הוא נוהג בחומר, בצבע וברעיון, בזיכרון של צורה.

"צווארון" הוא אחת היצירות הרומנטיות יותר בתערוכה, שאליאב רוקם בהן חלומות. שונה מכך אופיה של קבוצת העבודות שכותרתן "מאזין". אלה דיוקנאות, פנים שנראות כאילו הן מתחת למשטח של צבע שנהפך לקרעי צבע. גם הפנים אינן מתוארות בשלמות אלא כמו מבעד לעדשה שחלקה שומני. העיניים נראה בבהירות ושאר חלקי הפנים מתמוססים לכדי עננה.

אלה עבודות יפות בעלות יופי של זכוכית סדוקה. אליאב מכביר בהן פרטים שנדמים כמעין מנוד ראש אמפתי ואירוני בו בזמן לגורל הדמויות. בדיוקן גבר בולטות העיניים הכהות השקועות וקצה אף מחודד מבריק באור. אבל בצד הציור, על בגד בהיר, יש כתמי כתום, זהרורים או פירורי שכבת צבע שמתפוררת כמו עלה פריך משלכת. הדמויות וגם עבודות נוספות מזכירות דמויות של ציירי בארוק ספרדי, במיוחד אסטבן מורילו.

בעבר הציג אליאב דמויות שפניהן כמו נמחקו ונותרו רק עיניים, אך כאן לא מדובר בהיגד כמעט אלים שכזה, אלא במעין חיפוש, ויתור על תפנוקים צורניים של הנכחה או מחיקה לטובת מצב ביניים מעורפל. אליאב יצר, כך נדמה, יחסי אמון או ברית עם הצורה והסיפור שהוא הופך לישות בעולם. שם הדמויות, "מאזין", מתייחס למצב של קשב, חידוד ואולי גם פתיחות, ומכל מקום לרגע שבו ה"אני" מפנה מעט מקום ל"אחר", בתוכו.

שני הציורים ששמם "קולר" תלויים מחוץ לאולם האפט העליון ברחבת הכניסה למוזיאון. חבל, משום שהעבודות גבוהות מדי ומרחפות בקיר הריק. ואם יש דבר שהעבודות של אליאב אינן מבקשות, הרי זה מרחב מודרניסטי.

שני הציורים האלה מראים תכשיט באופן שמחצין בו אלימות חבויה. זוהי התבוננות במסורת הפוסט-מודרנית של צבירת דימויים כמעט מכל מקור אפשרי ובכל מדיה. ההתבוננות אינה בזרימת הצורה ובפרופורציות אלא במקום שבו היא מפירה ברית עם המציאות. במקום הזה של הפרה, עריקה מהדרך המיועדת, מתרחשים ההיסטים המעניינים ביותר ורגעי הקסם בעבודות.

בתערוכה יש כמה ציורי אדריכלות. הבולט והמושך שבהם הוא ציור גדול יחסית (2.15 מטר גובהו ו-1.60 מטר רוחבו) של שלושה פתחים או חלונות המקיפים חללים שרק שחור ניבט מהם. בציור הזה אליאב כמעט מתגרה באסוציאציות לתרבות פופולרית (האם "פנטום האופרה" יופיע פתאום, תוהה הצופה), אבל מתייחס כמובן מאליו להדהוד האמנות הנוצרית; השלשה מתקשרת בהכרח לשילוש הקדוש. בדימוי הזה, על תיאורי הפיתוחים ואור היקרות, ניכרות אותן תחושות יראה וריחוק, לצד היקסמות, שמאפיינות את שאר העבודות.

גם אם הנושאים של אליאב נטועים בעבר, הרי אין לטעות בעיסוקו בכוח ובגילוייו, במקום שבו היופי נפגש עם השליטה.

אורן אליאב - "אלפיים ואחת עשרה". תערוכות פרס רפפורט לצייר ישראלי צעיר לשנת 2010. אוצרת: ורדה שטיינלאוף. מוזיאון תל אביב לאמנות. שני, רביעי ושבת: 10:00-16:00. שלישי וחמישי: 10:00-21:00. שישי: 10:00-14:00. עד 25.6



ללא כותרת, 2011


''מאזין'', 2011



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו