בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המעצב קלאודיו לוטי מספר כיצד הפך את חברת העיצוב "קרטל" לאחת הבולטות בעולם

בראיון עמו, מסביר לוטי מדוע שום פגישה עם מעצב לא מתקיימת בלעדיו, איך הוא בוחר מעצבים חדשים ולמה הוא לא מאמין בסגנון איטלקי

תגובות

מילאנו

בוקר אחד, בתחילת שנות ה-70, קיבל קלאודיו לוטי - כיום הבעלים והיושב ראש של חברת העיצוב האיטלקית הידועה "קרטל" - שיחת טלפון מסנטו, המפקד שלו מימי השירות הצבאי. לוטי, בוגר טרי של לימודי כלכלה ומינהל עסקים במילאנו, בדיוק עזב את עבודתו במשרד רואי חשבון, הקים חברת ייעוץ משלו והחל לעבוד עם חברות מעולם האופנה. סנטו סיפר ללוטי שאחיו ג'אני מגיע למילאנו וביקש שידאג לו. שיחת הטלפון הזאת שינתה את חייו של לוטי.

כי ג'אני, האח, היה ג'אני ורסאצ'ה. מה שהתחיל בעזרה במילוי טפסים וניסוח חוזים, נהפך לשותפות שנמשכה כעשר שנים, מ-1977 ועד 1988, עשור שבמהלכו ניהל לוטי את הצד העסקי של בית האופנה, שעשה אז את צעדיו הראשונים. כשעזב את ורסאצ'ה ורכש את קרטל, יישם לוטי את הידע שצבר בעולם האופנה והפך את חברת העיצוב לאחת המובילות בעולם.

"המשפחה שלי בכלל עסקה בעסקי זכוכית, ייצרו בקבוקים", מספר לוטי, ישוב בחדר האחורי של הביתן של קרטל במרכז הירידים של מילאנו. "אחרי מותו של אבי נמכרה החברה. אז הגיעה שיחת הטלפון מסנטו. צריך להבין שוורסאצ'ה הגיע מרג'ו קלבריה, כפר בדרום איטליה, ומילאנו היתה בשבילו משהו אחר לגמרי. התחלתי לעבוד אתו, בהתחלה היה מדובר רק בסיוע בהסכמים, ואחרי כמה שנים החלטנו לעבוד ביחד".

מה למדת ממנו?

"ורסאצ'ה פתח לי את הראש: הוא לימד אותי להיפתח ליצירתיות, וגם לתקשורת; הוא ידע כמה זה חשוב לא רק ליצור מוצר אלא גם לתקשר אותו עם העיתונות, כל יום. הוא היה מסוג האנשים שעובדים 24 שעות ביום, ובכל פעם אומרים שמחר אפשר להשתפר. הוא היה כל כך נלהב; לא היה יום ראשון, לא היו חופשים, הוא היה כולו בתוך העבודה: הכל מהר, אינטנסיבי, אגרסיבי, חזק. ראית מישהו שבא מהכפר הקטן למילאנו ורצה להביס את כולם, להיות הכי טוב, והבין שלשם כך צריך להיות הכי יצירתי, להיות מוכן לקחת סיכונים וללמוד כל יום משהו חדש".

מה בניהול של קרטל, מקורו בימים ההם?

"אני זוכר את הפעם הראשונה שג'אני ביקר באופרה, בלה סקאלה, היינו ביחד כדי לתכנן תלבושות למופע. למחרת הוא קנה את התקליט של האופרה כדי שיוכל להקשיב למוסיקה כמו שצריך. זה תמיד היה ככה, הרצון להיהפך לאיש העולם הגדול. הוא עזר לי להבין את השוק ולא לעסוק רק בפילוסופיה של העבר, להיות מסוגל לזוז באופן חופשי לכל הכיוונים. גם היום, בקרטל, אני לא מיסיונר של פלסטיק, אני פשוט מנסה לעשות את הרהיטים הכי טובים שאני יכול. הוא נתן לי את החופש להיות יצירתי".

בדומה לחברות איטלקיות אחרות, גם קרטל החלה את דרכה כחברה משפחתית קטנה. לוטי, שנולד במילאנו בשנת 1946, הוא בן-זוגה של בתם של מייסדי קרטל, בני הזוג ג'וליו ואנה קסטלי; קסטלי היתה אחת הנשים הראשונות

באיטליה שעסקו בארכיטקטורה ושימשה מנהלת העיצוב של החברה במשך יותר מ-20 שנה. בתו, לורנצה לוטי, מנהלת השיווק והקמעונאות של הרשת, ביקרה בארץ לפני שלוש שנים, כשנפתחה בתל אביב חנות של המותג (שהזכיינית שלה היא רשת הביטאט), אחת מ-120 שפועלות כיום בעולם.

לפני שנתיים חגגה קרטל 60 שנה להיווסדה וכיום היא פועלת ב-96 מדינות. היא מתאפיינת בעיצוב חדשני ויוצא דופן, שימוש בעיקר בפלסטיק ובטכנולוגיות חדשות ופורצות דרך, וייצור המוני בכמויות גדולות.

לוטי מדבר על קרטל בעיקר בגוף ראשון. "אתה לא יכול לעצב לקרטל אם אתה לא מכיר אותי", הוא אומר, "אם אתה לא יודע מה אני צריך, מה היכולות שלי והמגבלות שלי, מה אני מחפש".

זאת גם הסיבה שהוא עצמו בא לכל הפגישות עם המעצבים - ובהם רון ארד, פיירו ליסוני, פרוצ'יו לאוויאני, פיליפ סטארק, פאביו נובמברה, סטודיו "ננדו", פטרישיה אורקיולה וטוקוג'ין יושיאוקה. "ויקו מג'יסטרטי אמר שבשביל לעצב צריך שני דברים - מעצב וחברה - בניגוד לארכיטקט שיכול לתכנן בית לבד", הוא אומר. "אני מגיע לכל פגישה, אם אני רוצה אני מביא אתי מהנדס או איש שיווק. אני צריך להסתכל, אני צריך להבין, אני צריך להחליט. אני צריך להיות בקשר מתמיד עם המעצבים. שולחים לי כל הזמן המון סקיצות אבל אני אף פעם לא מסתכל עליהן, כי אף אחד לא יכול להציע פרויקט לקרטל מבלי לדבר אתי קודם. אי אפשר לשלוח ולהציע לקרטל מה שמציעים במקביל גם לחברות אחרות. זה לא עובד ככה. ומה שאני רוצה היום זה לא מה שארצה מחר".

אז אני יכול להציע עכשיו משהו לקרטל כי אני מכיר אותך.

"כן", הוא צוחק. "אני גם לא אוהב להגיד כן או לא, אני לא מורה. לוקח הרבה זמן להגיע למשהו כמו שצריך".

איך אתה בוחר מעצבים חדשים?

"אני מסתכל סביב, רואה משהו שאני אוהב ומנסה להבין אם זה יכול להתאים לקרטל ואם המעצבים מבינים עיצוב תעשייתי. אחר כך אני קובע פגישה ומתחילים לחשוב. זה לוקח הרבה זמן. הנה, בקולקציה החדשה אין מעצבים חדשים. יש שניים-שלושה מעצבים חדשים שאנחנו עובדים אתם, אבל לא הגענו למשהו, אז זה יחכה. בנוסף לכך, מדובר בתהליך שעולה הרבה כסף. אתה משקיע בזה הרבה ואתה חייב להיות בטוח במה שאתה מוציא לשוק, שאתה יכול לתמוך במוצר".

מה השתנה בסלון הרהיטים במילאנו מאז שנכנסת לקרטל?

"יש הרבה יותר חברות. פעם היה מספיק שיהיה לך מוצר איכותי, היום אתה חייב שתהיה לך גם אסטרטגיה ואתה חייב להיות גלובלי. פעם האיטלקים היו הכי חשובים, היום יש שוק חזק בכל העולם. אתה צריך ארגון כדי שתוכל לשרוד, ואתה צריך גם הון נזיל שאתה יכול להשקיע, להראות שיש עתיד, שאפשר לבטוח בך. ככלל, היום הכל הרבה יותר מהיר.

"בשנים האחרונות, ובמיוחד אחרי המשבר הכלכלי, שמנו גם דגש על ההפצה; אנחנו חייבים לשלוט בה. זו הסיבה שאנחנו פותחים חנויות דגל בכל העולם ומציגים בהן את כל הקולקציה. זו גם הסיבה שחשוב לנו לחפש שותפים שמאמינים באסטרטגיה שלנו ולא מעוניינים רק לקנות כמה פריטים, אנשים שמאמינים בי באופן אישי לטווח ארוך".

איפה תהיה בעוד 10 שנים? בקרטל?

"אני מקווה. אני אוהב מאוד את החברה הזאת, אף על פי שיש לי עוד עסקים. כל דבר שאני משקיע בו חייב להיות הכי טוב - קרטל, מוצרים מכניים, מים מינרליים, בית מלון. אני אוהב להשתתף בתהליך ולהבין קודם כל את הערך של החברה. אני צריך להבין את הערך כדי להבין איך למכור. למרות הכל, בסופו של דבר אתה צריך מוצר טוב. כל המסביב לא מספיק, ואנשים מבינים את זה".

מה המוצר האהוב עליך מתוך הקטלוג של קרטל?

"אולי כיסא ה'לואי גוסט' (בעיצוב פיליפ סטארק, י"ס). אני אוהב את השקיפות שלו, הוא נוח, והוא נמכר מצוין", הוא צוחק.

כבוד לישן

מבין אלפי המציגים בסלון הרהיטים שהתקיים בחודש שעבר במילאנו, הביתן של קרטל בלט במיוחד. בניגוד לשנה שעברה, שבה הציגה החברה את מוצריה תחת הכותרת "Welcome Black", משחק מלים ששילב את האמירות "ברוכים הבאים" ו"ברוך הבא הצבע השחור", השנה הציגה החברה ביתן מלא אורות בוהקים ואווירה נוצצת. התצוגה - שחולקה לכמה במות תחת כותרות כמו "איקונות העיצוב של קרטל", "זירת הכיסאות", "הגיעו זה עתה" או "הכוכבים החדשים" - הציגה את קטלוג המוצרים של קרטל.

מה היה הרעיון של האורות הנוצצים?

"קודם כל, רצינו משהו שונה ממה שעשינו בשנה שעברה, אז הכל היה שחור, רציני ואלגנטי. בנוסף לכך, אני לא אוהב להציג רק פריטים חדשים; קרטל היא חברה שמתבססת על קטלוג של מוצרים שנמכרים בכמויות גדולות לאורך זמן, ובכל פעם שאני עושה משהו חדש אני לא אוהב לזרוק את הישן. אני אוהב את הקטלוג שלי: יש לנו הרבה אייקונים נצחיים של עיצוב, וזה היה הרעיון - להראות את האייקונים, אבל מכמה זוויות ראייה.

"אופי התצוגה גם ממחיש שכל אחד יכול לקנות את הפריטים של קרטל, אתה לא צריך את האדריכל או את מעצב הפנים שיחליטו בשבילך. כמו באופנה: אתה קונה חולצה, אתה קונה מכונית, באותו האופן אפשר להתייחס לעיצוב. אין לנו סגנון אחד, וככלל לקרטל אין 'סגנון'. יש לנו קשרים עם המעצבים הכי טובים בעולם, ואנחנו עובדים אתם לא רק על היצירתיות אלא על האסטרטגיה של קרטל: אני מבקש מהם פריטים עם אישיות חזקה, שיוכלו לרגש. קרטל זה רגש. יש כל מיני סגנונות, חומרים, כל מיני דרכים, והתצוגה משקפת את זה".

אתה מדבר על עיצוב תעשייתי; באת מעולם האופנה. מה ההבדל בין שני העולמות?

"אופנה מתחלפת, יש עונות, יש פעילות אגרסיבית שהורגת את המוצר בכל פעם כדי ליצור משהו חדש. בקרטל אני צריך לדאוג שלמוצר יהיו חיים ארוכים, שהוא יוכל להימכר במספרים גדולים לאורך שנים".

איך העיצוב האיטלקי הנחשב מתיישב עם העיצוב האיטלקי הקיטשי שיש בחנויות, או סתם עם העיצוב הבנאלי שיש בלא מעט חברות שמשתתפות ביריד?

"אני לא מאמין בסגנון איטלקי. מבחינתי, כשמדברים על עיצוב איטלקי הכוונה היא קודם כל לאיכות, לא לסגנון. את ההצלחה של סלון הרהיטים של מילאנו אפשר לתלות בחברות כמו קרטל שמוכנות לקחת סיכונים, שדוגלות בחדשנות ושיודעות איך לעבוד עם מעצבים שבאים מכל העולם, לא רק מאיטליה. לדעת להשתמש ביצירתיות הוא הבסיס של העיצוב האיטלקי. זו הדרך לעבוד עם מעצבים כמו פיליפ סטארק, פיירו ליסוני, רון ארד; אנשים שמוכנים גם הם לקחת סיכונים - בכסף, באנרגיה שהם משקיעים - ולבטוח ולהאמין זה בזה. חברות מצרפת או אנגליה לא מוכנות לקחת סיכונים. יש רשימה ארוכה של מעצבים שרוצים לעבוד אתי, כי הם לא מוצאים אנשים שמוכנים לעבוד ככה. לא מדובר רק בכסף אלא בדרך חיים".



קלאודיו לוטי. לא מיסיונר של פלסטיק


חלון הראווה של חנות הדגל של קרטל במילאנו. 120 סניפים ברחבי העולם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו