בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסע לארץ ועדות הקבלה

סיור בין יישובי המועצה המקומית משגב, על רקע אישור "התיקון לחוק האגודות השיתופיות", המתיר סלקציה בחסות המדינה ליישובים קהילתיים

תגובות

הסיור שיזמו מרכז אעלאם והאגודה לזכויות האזרח בסוף השבוע שעבר בין יישובי המועצה המקומית משגב לא נועד להסניף ריחות פריחה - שמעולם לא היתה שופעת יותר מאשר בימים אלה בחסות מזג אוויר מסביר פנים במיוחד - אלא להציג לפני אנשי תקשורת את "ארץ האפליה, הסיפור האמיתי של יישובי הגליל, מהעדר תכנון ועד ועדות הקבלה". הסיור התקיים על רקע האישור בכנסת בחודש שעבר של "התיקון לחוק האגודות השיתופיות", הוא חוק ועדות הקבלה, המתיר סלקציה בחסות המדינה ליישובים קהילתיים, גם אם הם זה מכבר אינם קהילתיים אלא פרברים לכל דבר, ועל רקע המצב המתמשך של העדר תכנון ובנייה במגזר הערבי, שהקשר בינו לבין סוגיית ועדות הקבלה ישיר הרבה יותר מכפי שאולי נדמה.

הסיור עבר בין הרים וגבעות, שדרות ויערות ובין יישובים יהודיים וערביים, שכדי להבדיל בזהותם המגזרית אין צורך בוועדות קבלה. מבט פנורמי על הנוף ממרחק הנסיעה מפעיל את בלוטות הרומנטיקה האוריינטליסטית: היישובים הערביים נראים כעדרי כבשים הרועים בנחת בנוף, בתי המגורים חיים בהרמוניה זה עם זה ועם תוואי הקרקע בלי לעשות שום מאמץ ל"השתלב". קשתות, כיפות, חיפויי אבן או טיח בצבעי סוכריה מתקתקים, גגות שטוחים או גגות רעפים מכל סוג ומין, צריחי מסגדים, שבילים וכבישים צרים ומתפתלים, הכל הולך. שום דבר מזה לא יכול להיווצר באמצעות "תכנון", אותו מנגנון המעצב את דמותם של היישובים היהודיים ואת אורח החיים בהם.

מבט מקרוב, בצל הגפן או התאנה, חושף את מחיר הרומנטיקה. העדר תכנון הוא לא רק הרמוניה עם הנוף, אלא מצוקת דיור, בנייה "בלתי חוקית" בלית ברירה, צפיפות יתר בלתי מבוקרת, מחסור בשירותים חיוניים ובתשתיות ההולמות את הצרכים, קשיים בתנועה ובנגישות עד כדי סכנת נפשות, והעדר מקורות הכנסה ותעסוקה. וזוהי רק רשימה מקוצרת של העדר ושל קשיים ומצוקות, הנחסכות מתושבי היישובים "הקהילתיים" המיוחסים, שהמדינה הקימה לצרכיה וחפצה ביקרן וכעת מעניקה להם מטריית הגנה של ועדות הקבלה. העדר תכנון הוא גם מתכון לניכור ועוינות שעוד תתפוצץ שוב בפנים, כפי שהיה אפשר ללמוד בסיור.

פרישת היישובים הקהילתיים, מיקומם והכוריאוגרפיה הגיאוגרפית בינם לבין השכנים הערבים אינה מקרית, ומשקפת את המטרות שלשמן הוקמו. עיקרן, מניעת "השתלטות" של אזרחיה הערבים של מדינת ישראל על אדמות של מדינתם, סיכול רצף טריטוריאלי של יישובים ערביים, משיכת אוכלוסייה "חזקה" לגליל, או במלה אחת ייהוד. "הרי כבר ישנה אוכלוסיה חזקה בגליל, של אלפי ערבים משכילים ומובטלים", אמר מוחמד דמארה, יו"ר משותף של קבוצת "סיכוי" לקידום שוויון אזרחי בכנס במשגב שהתקיים לפני פחות משנה, ערב אישורו בממשלה של חוק ועדות הקבלה, ולציון מלאות עשור לאירועי אוקטובר.

עם אישור החוק בכנסת הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה לבג"ץ בדרישה לפסול את החוק. לעתירה התלויה ועומדת, שותפים יוזמות קרן אברהם ותושבים מיישובים קהילתיים במשגב עצמה המתנגדים לחוק. המתנגדים הם מיעוט קטן של כ-10% מבין אוכלוסיית היישובים הקהילתיים. "אני מניח שמרביתם תומכים בוועדות קבלה, אבל מתביישים להצהיר על כך. לא קמה קבוצת פעולה שתמכה בחוק למעט ראש המועצה רון שני", אמר למשתתפים בסיור אליהו שטרן, ממיסדי היישוב הקהילתי יעד (שהוקם על חורבות הכפר הערבי מיעאר) וחבר בקבוצת "עתיד משגב" הנאבקת בחוק. מרבית התושבים, "אנשי מרכז-שמאל", כהגדרתו של שטרן, "הם בעד שוויון באופן עקרוני, עד שזה מגיע לשכן שלך. יש פחדים וקשה לוותר על פריבילגיות".

הנה מעגל קסמים: המתנגדים לחוק והתומכים בו גם יחד, הם אלה שהגיעו למקום והתיישבו בו במסגרת פרויקט אתנוקרטי של ייהוד הגליל, חלקם גם על אדמות מופקעות של יישובים ערביים, והם אלה המתנגדים היום למציאות מפלה, שהם עצמם שותפים ביצירתה וחיים אותה ביום-יום. ואולי, דווקא מהניסיון הזה למרק את המצפון, תצמח מציאות אחרת.

מקום לאופטימיות אפשר לראות גם בקיפאון התכנוני בישובים הערבים, קיפאון שהוא גם סיכוי להימנע ולהנצל מכשלי התכנון בישראל שכבר הרס לא מעט חלקות טובות. זהו המקום והזמן לתכנון בראש אחר, שיזהה את ההיגיון שמאחורי הקסם האורינטלי, ימנף אותו ויתאים אותו לצרכים ותנאים עכשוויים בני הזמן, תכנון שיטיל מראש וטו על כל הרס בלתי הכרחי של המרקם הקיים ושל בנייה לא חוקית לכאורה, תכנון "חלש" ולא דורסני, תכנון שיילך עם המקום ועם תושביו ולא מולם, ויהיה ההתנגדות האמיתית לכל ועדת קבלה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו