בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החיים זה לא קרקס

"קרקס קולומביה", המתרחש בכפר יוגוסלבי קטן בתקופה שלפני מלחמת האזרחים, לא מצליח לתאר את תחושת ההכחשה של הדמויות לנוכח הטרגדיה הקרבה

תגובות

בתחילת שנות ה-90, אחרי שהקומוניזם קרס ולפני שיוגוסלביה לשעבר נסחפה לתוך מלחמת אזרחים עקובה מדם, חוזר דיווקו (מיקי מאנולוביץ') לכפרו הקטן והשלו בבוסניה, כשהוא נוהג במכונית מרצדס אדומה. לצדו יושבת אזרה (ילנה סטופליאנין), בת זוגו הצעירה והסקסית, ובחיקה של יושב בוני, חתולו השחור האהוב של דיווקו, שנסיעה במכונית אינה מיטיבה עמו והוא מקיא כל הדרך.

דיווקו נטש את כפרו 20 שנים קודם לכן והותיר שם את אשתו, לוצ'יה (מירה פורלאן) ואת בנו מרטין (בוריס לר), שהיה תינוק כשאביו עזב וכעת הוא גבר צעיר שאינו יודע בדיוק לאן פניו מועדות. באותן 20 שנים של היעדרות שהה דיווקו בגרמניה והתעשר שם, כנראה בדרכים לא לגמרי כשרות.

מדוע הוא חוזר לכפרו? "קרקס קולומביה", סרטו של הבמאי דניס טאנוביץ', לא לגמרי מבהיר את השאלה הזאת. האם הוא נאלץ לעזוב את גרמניה? האם עסקיו שם כשלו או אולי הוא חוזר לכפרו, עכשיו כשהקומוניסטים הובסו, כדי להפגין את כוחו על תושבי המקום? כל התשובות האלה אפשריות, כנראה כדי לשרטט את דמותו הבלתי סימפטית בעליל של דיווקו, מאצ'ואיסט רברבן, שעם בואו לכפר הוא משחד את שוטרי המקום (משהו מהשחיתות של העידן הקומוניסטי עדיין שורד במציאות המתוארת בסרט) כדי לסלק את אשתו, שממנה הוא לא התגרש מעולם, ואת בנו, מהבית שבו הם גרו כל חייהם, דבר שמאלץ אותם לעבור להתגורר בחורבה מוזנחת.

"שטח הפקר", סרטו הראשון של טאנוביץ', אלגוריה קומית שהתרחשה בזמן מלחמת האזרחים ביוגוסלביה, זיכה אותו ב-2001 באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. סרטיו הבאים של טאנוביץ', כולל "גיהנום" מ-2005, שהופק בצרפת והתבסס על תסריט של הבמאי הפולני קז'ישטוף קישלובסקי שלא התממש, לא הגשימו את ההבטחה המסוימת שהייתה טמונה בסרטו הראשון של טאנוביץ'.

גם "קרקס קולומביה" אינו מגשים את ההבטחה הזאת. הבסיס הרעיוני המניע את הסרט הוא יפה דווקא: לתאר את הרגע הקצר של רוגע יחסי שהפריד בין קריסת הקומוניזם לפרוץ מלחמת האזרחים, שהדים לה כבר נשמעים ברקע; רגע קצר שבו לאנשים היתה האפשרות לחיות חיים פרטיים, גם אם אותם חיים היו סוערים למדי מבחינת היצרים שעיצבו אותם.

אבל במקום לתאר את הרגע הקצר הזה בריחוק ובאיפוק הנכונים לו, ורק כך היה אפשר להבין את ההבדל בינו לבין הזוועה המתקרבת, בוחר טאנוביץ' לגדוש את הסרט בעלילה מרובת הסתעפויות, שיש לה לעתים יסודות של פארסה לא מוצלחת. לוצ'יה זועפת על מה שבעלה עשה לה; רומן צפוי מתפתח בין אזרה למרטין, שדיווקו דווקא חפץ ביקרו, ושיאו של הסיפור הוא כאשר בוני, חתולו של דיווקו, נעלם, ודיווקו, שהחתול הוא היצור היחיד שאליו הוא קשור באמת, מגייס את כל אנשי הכפר כדי לחפש אותו (ולמוצא יינתן תגמול נדיב). אף לא אחד מהסיפורים האלה אינו מעניין במיוחד. חלקם - בעיקר סיפור החתול שנעלם, גורמים לסרט להיות טרחני.

ההחמצה הגדולה ביותר של הסרט היא חוסר היכולת שלו לתאר לעומק את תחושת ההכחשה שתושבי הכפר חיים בה, לנוכח מה שעומד לקרות. לו היינו חשים שהאנשים בסרט מתקיימים באמת על סף תהום, היה מיתוסף לסרט, למרות פגמיו, נפח שהיה הופך אותו ליצירה ראויה. אבל הסרט, כפי שטאנוביץ' מעצב אותו, הוא סתמי למדי, והשלכותיו הרחבות יותר מתמוססות בשוליו.

"קרקס קולומביה" - שמו של הסרט מתייחס למתקן השעשועים שממוקם בכיכר הכפר ואמור לשאת משמעות סימבולית - מפגין באופן מכני למדי את שאיפתו של טאנוביץ' ליצור סרט בעל איכות קולנועית אירופית מסורתית. התוצאה לפיכך נדמית מיושנת למדי. הדמויות מעוצבות באופן סכמטי, מהלכי העלילה אינם אמינים במיוחד והחיבור בין מלודרמה לקומדיה צעקנית הוא לרוב מסורבל ומאולץ. תמוה בעיקר סוף הסרט, שבו אחת הדמויות המרכזיות עוברת שינוי אישיותי שאינו אמין ולוקה במין סנטימנטליות משונה.

מיקי מאנולוביץ' - שמוכר מסרטים כגון "מתחת לפני השטח" של אמיר קוסטוריצה (שהשפעתו מורגשת בסרט, ללא האנרגיה הסוחפת המאפיינת את סרטיו הטובים ביותר) ו"העולם גדול והישועה מעבר לפינה" של הבמאי הבולגרי סטפן קומנדרב, שמוקרן כעת בישראל - מגלם את אחד מאותם תפקידים של גברים מתלהמים. זהו כנראה התפקיד היחיד שהשחקן הזה מסוגל לו. שאר השחקנים, כולל החתול השחור שמגלם את בוני, עושים את עבודתם במיומנות, במגבלות של תפקידיהם המשורטטים בקווים דלים למדי. *

"קרקס קולומביה". תסריט ובימוי: דניס טאנוביץ'; צילום: ולתר ואן דן אנדה; שחקנים: מיקי מאנולוביץ', בוריס לר, ילנה סטופליאנין, מירה פורלאן



''קרקס קולומביה''. עלילה מרובת הסתעפויות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו