בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התחזית: בקרוב יתמסד טרנד השמשיות גם בישראל

איך זה לא קרה עד עכשיו?

תגובות

העונה החמה בפתח. בחודשים הקרובים השמש תתגלה במלוא כוחה המאיים ואנחנו, תושבי המזרח התיכון, נתרגל מחדש להווייתנו הקיצית כחביתות אנושיות מבעבעות. ישראלים רבים ויתרו. לא מנסים להילחם בגזרה משמים. במקום לנסות להקל את עומס החום באמצעות אביזרים שונים - חוץ ממזגן - הם חיים בעונה החמה לפי המוטו "ללבוש כמה שפחות, לסחוב כמה שפחות". לכן המדים הרשמיים של הקיץ הישראלי יהיו כנראה גם השנה שורטס, גופייה ואייפון.

אחד האביזרים הנפקדים באופן תמוה מהנוף הוא השמשייה האישית, שניתן לראות אותה כאן בעיקר אצל מהגרות עבודה מאסיה. מעט ישראליות אימצו את השמשייה כחלק מפריטי החובה לקיץ, כנראה גם משום שקשה למצוא אותן בחנויות. "הסיבה היחידה ששמשיות לא נפוצות בארץ היא מכיוון שאנחנו לבנטינים מטומטמים, שעדיין לא מודעים מספיק לנזקי השמש", טוענת אשת האופנה קארן דונסקי: "שמשייה מתאימה לכל אחת. כל מה שצריך לדעת זה ללכת זקוף, ולאחוז אותה כך שלא תוציא את העין למישהו בעיקול הרחוב. זה יכול להיות טרנד לא נורמלי!" היא מבטיחה.

בתשומת לב רבה וסבלנות דונסקי הרכיבה אוסף שמשיות שרכשה בחנויות שונות לאורך השנים. הן משמשות אותה בכל עונות השנה. "אני לא רק אוהבת שמשיות - אני המצאתי אותן", היא מצהירה, ומתעקשת שהיא אשת האופנה הראשונה שהסתובבה עם שמשיות בארץ. "לא סתם יש לי עור פורצלן. שמשיות זה סקסי".

השמשיות למעשה מחליפות את החברה הכי טובה לשעבר של דונסקי, השמש. "אני נעזרת בשמשייה מאז שהפסקתי לדגמן בגדי ים", היא מספרת. "בשיא הקריירה שלי, לקראת תצוגות של גוטקס הייתי עולה לגג עם רפלקטור ומשתזפת, כך עשו כולן. יום אחד

קראתי מאמר במגזין רפואי על הנזקים שהשמש גורמת. נכנסתי לפאניקה ולקראת אחת מהתצוגות התנזרתי לחלוטין משיזוף, והחזרתי את לאופנה את הלובן האריסטוקרטי. לאחר אותה תצוגה לאה גוטליב אמרה לי במבטא ההונגרי שלה, 'זה דווקא יפה לך קארן".

ישנן דרכים רבות להישמר מהשמש. דונסקי, לדוגמה, לא נוהגת במכוניה בלי כסיות דקות, "כמו הנהג של מיס דייזי", לדבריה, ובימים בהם היא מצפצפת על הפן שלה, היא חובשת לראשה כובע מפואר.

ד"ר בת שבע מרקוס, מומחית למחלות עור ומין, מנהלת המרכז לרפואה אסתטית במרכז הרפואי תל אביב, מציינת ששמשייה איננה הפתרון האולטימטיבי לימי הקיץ. "שמשיות טובות להקלת עומס החום, הן מאוד נעימות ויפות, אך לא יוצרות הבדל משמעותי במידת החשיפה לשמש.

"הן מעט יותר יעילות מכובע. אם הבד שלהן מסנן קרינה הן יוצרות אזור מסוים שבו נחשפים פחות לקרינה, אבל זו לא בועה נטולת חשיפה, מכיוון שהקרינה חוזרת מהרצפה ומהסביבה הקרובה. לכן רצוי להשתמש באמצעי הגנה נוספים כשיוצאים לשמש".

גם ענבל בוסיבא, בעלת חנות האופנה המקוונת "Belle and Sue" לא יוצאת מגדרה למראה שמשייה, בלי קשר לכישורי ההגנה שלה. "אני מתארת לעצמי שהטרנד הזה לא יתפוס, שלא נראה בקיץ הקרוב נשים אוחזות בשמשיות ברחוב מכיוון שהן גדולות ומסורבלות, ומנטרלות את אחת מהידיים. הישראליות בחיים לא יסכימו לתנאים המגבילים האלה".

האם היא חורצת את גורל השמשיות מכיוון שהיא פשוט רוצה לשמור את ההצהרה האופנתית לעצמה: "לי יש שמשייה חמודה שקיבלתי בחתונה באפ-סטייט ניו יורק, זה טרנד היסטרי שם. אני מדי פעם הולכת איתה", היא מתוודה. "אבל בארץ אין לזה שוק. לקוחה הציעה שנתחיל למכור שמשיות, אבל לא מצאתי. כל השמשיות שמגיעות לארץ גובלות בקיטש - או סיניות או קיטש מתחרה".

מטרייה כתחליף

ההיצע הדל של שמשיות נראה לקלריסה קויפמן בת ה-31 כמו הזדמנות פז. קויפמן, ג'ינגית תמירה שהתאהבה לפני ארבע שנים בשמשיות בטיול שעשתה באסיה, גילתה שהשמשיות היחידות הנמכרות בישראל הן אכן חלקי תחפושות מתחרה, דגמים סיניים מתפרקים או שמשיות מיושנות הנמכרות בחנויות יד שנייה. היא החליטה לשנס מותניים ולייצר שמשיות אופנתיות בעצמה. לאחר שנתיים של חיפוש ספקים, עיצוב, והקמה היא השיקה את המותג Amarella. בתקופה זו אכן לא חלה שום התקדמות בתחום. "אני מחפשת בגוגל כל הזמן ולא מוצאת מתחרים, אז כנראה אני היחידה בשוק השמשיות הישראלי", היא אומרת.

בחנות המקוונת של המותג מוצגים שמונת הדגמים הראשונים לעונת קיץ 2011. השמשיות מתקפלות ומגיעות בצבעי כרמל, פנינה, כחול נייבי ושחור קלאסי. הן עשויות מ-100% כותנה ומצופות במסנן קרינה. בבסיסן ידית עץ ומנגנון פתיחה ידני. "יש לשמשיות פוטנציאל אדיר. לא כטרנד חולף, אלא כאביזר חובה. הן יפות, מקלות ומרעננות", טוענת קויפמן. "כשאני הולכת עם שמשייה ברחוב אני מקבלת הרבה תגובות חיוביות, והכי חשוב - כשכולם סובלים מהשמש, לי תמיד יש צל".

השמשיות בעיצובה עולות בין 209 ל-229 שקלים, כמעט פי עשרה ממטריה חורפית סטנדרטית. קויפמן מנסה לשכנע שזו השקעה כדאית, "מכיוון שזה אקססורי שמגן על הבריאות שלך, שווה להשקיע בו כסף".

כיום עומדות שמשיות למכירה בבוטיקים בירושלים ובתל אביב. הלקוחה הראשונה של קויפמן היתה מירי קליגר, בת 55, שהולכת עם שמשיות כבר עשר שנים. "בסיבובי הראשונים ברחוב זכיתי לירידות בסגנון 'לא יורד גשם היום, גברת, למה את עם מטרייה?' אך בזכות העובדות הזרות שנוהגות ללכת עם שמשיות, הקהל ברחוב התרגל והפסיק להתחצף".

קליגר מסבירה שלעקיצות היה בסיס, "בתחילה היה לי מאוד קשה למצוא משהו שאפשר לקרוא לו שמשייה, אז אכן הלכתי עם מטריות", היא מספרת. "אך כידוע, מטריות מתפרקות מהר וגדולות מדי, וגם בישראל בלתי אפשרי להשיג אותן בקיץ. כששמעתי שיצאה שמשייה ישראלית, עמדתי ראשונה בתור כדי להשיג אחת".

לאחר שקויפמן יצרה היצע מסוים, היעד הבא שהציבה לעצמה הוא ליצור ביקוש. לצורך כך התייעצה עם אנשי אופנה ותיקים. "כל מי שדיברתי אתו ישר נדלק על הרעיון ואמר שהגיע הזמן, אבל מיד אחרי זה היסס - 'מי תסתובב עם שמשייה? זה לא מיושן?' להכניס את השמשיות לאופנה עומדת להיות עבודה קשה, אך הפוטנציאל עצום. ברגע שזה ילך, זה ילך בגדול", היא מאמינה. *

לעבור את הקיץ בשלום

מלבד שמשיות ישנם אביזרים רבים שנועדו להגן מקרני השמש המזיקות ולהקל את עומס החום . משקפי השמש שעדשותיהם נהיות מתוחכמות משנה לשנה הם האביזר הנפוץ ביותר. את הלוק המרוחק של משקפי השמש ניתן לשבור באמצעות כובע רחב שוליים, מכותנה או מקש, כובע טמבל או בייסבול וכובע בוקרים. בקיץ הקודם ניתן היה להיתקל במספר לא מבוטל של מניפות, שנמכרו בבוטיקים נבחרים ונשלפו במאמץ להזיז קצת את האוויר המהביל. "לבנות הישראליות נראה הגיוני לשלוף מניפה מגניבה וצבעונית יחד עם חפיסת הסיגריות מהתיק", מסבירה ענבל בוסיבא. ואכן, מניפות הן אביזרי אוספים קלאסיים, שכנראה יצוצו גם השנה.

מטפחות המשי יכולות לסייע במלחמה כנגד הזיעה הטורדנית, וכך גם רצועות מגני הזיעה העבים, הלקוחים הישר מקלטות ההתעמלות של שנות ה-80. המלצתה החמה והאנטי-אופנתית של ד"ר מרקוס היא דווקא מגן אף. "זה די מכוער, אבל מאוד מומלץ כי האף הוא הוא אזור שנשרף בקלות".



מעט יותר יעילות מכובע. שמשייה של חברת Amarella


להכניס אותן לאופנה זו עבודה קשה. שמשיות בתל אביב בקיץ 2010



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו