בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האלבום החדש של בעז שרעבי שגרתי וחסר קסם

תגובות

אלבום חדש של בעז שרעבי אינו אירוע מצופה ומהדהד. הסיבה לכך אינה נעוצה בממד המוסיקלי הטהור, מפני שמשתי בחינות מוסיקליות שרעבי השתמר טוב יותר מרוב הזמרים בגילו. ראשית, באמצע העשור השביעי לחייו קולו נותר יציב, חזק ועז מבע, עם הבונוס התימני של עומק העי"ן וחום החי"ת. שנית, שרעבי לא שכח איך לכתוב מנגינה מנצחת, כזאת שנכנסת לפסקול הישראלי ברגע הגעתה לרדיו.

אין הרבה מוסיקאים שמצליחים ליצור קלאסיקה מיידית כשהם בני 50, כפי ששרעבי עשה בסוף שנות ה-90 עם "כשאת נוגעת בי". הרבה פחות מוסיקאים מסוגלים ליצור קלאסיקה כזאת כשהם בני 60, כפי ששרעבי עשה לפני ארבע שנים עם "אם את עדיין אוהבת אותי". אחד השירים הישראליים הגדולים של העשור הקודם. נכון שהיה משהו מופרך בטקסט שלו. אביא לך אבנים מהירח? אתן לך אוצרות מלב הים? אבל המנגינה המלכותית והשירה הקורעת מנעו מהמלים המיופייפות להיהפך לנלעגות.

זה היה שיר גדול מהחיים ובכאלה יש רישיון להביא לאהובה אבנים מהירח. כל כותבי השירים הצעירים שעושים שימוש בשפת הרגש הגואה, היו צריכים להצדיע כששמעו את השיר האדיר הזה. אחר כך הם היו אמורים להפנים שאם אינם מסוגלים לכתוב שיר ברמה הזאת, מוטב שיחפשו דרך ביטוי אחרת.

השאלה שמרחפת מעל האלבום החדש של שרעבי היא אם הוא מסוגל לכתוב עוד שיר ברמה הזאת ארבע שנים בלבד אחרי "אם את עדיין אוהבת אותי". התשובה, למרבה הצער, שלילית. אין שירים מלכותיים באלבום החדש. יש שניים-שלושה שירים שעושים קולות של בני אצולה ("מגע הקסם", "מלים מלים" ואולי גם "אני עובר בסמטאות"). אף שאלה שירים יפים ושרעבי שר אותם היטב, אפשר להרגיש שזה לא בדיוק זה. יש בהם ממד נוסחתי, שמונע מהם להיות חד פעמיים.

כשהשירים הטובים באלבום אינם מהסוג שמחסיר פעימה, אפשר להבין ש"מגע הקסם" הוא אלבום שלא עומד בהבטחה שגלומה בשמו. בזכות הגרון העמוק עדיין, ובזכות השירים הטובים-אך-לא-מצוינים, זה אלבום שאוהביו של שרעבי ייהנו לפחות מחלקו. אבל ככלל זה אלבום בינוני, מגע שגרתי שאין בו קסם.

אם המלודיות של שרעבי משייטות בגובה בינוני באלבום, העיבודים לא מגיעים אפילו לשם: הם נשארים קרוב לקרקע, סטנדרטיים ואף בנאליים. באלבום הקודם שרעבי והשותף המוסיקלי שלו, עמית צח, הלכו על עיבודים עשירים ורוויי מיתרים והצליחו, לפחות בכמה מהשירים, לסגנן צליל גרנדיוזי בלי להיות בומבסטיים מדי. שום דבר מהצליל הזה לא נשאר באלבום החדש, ולא נעשה ניסיון לנסח צליל מאופיין אחר.

אפשר היה, למשל, לבחור באנטיתזה של האלבום הקודם ולעשות אלבום אקוסטי מינימליסטי, אולי אפילו בלוזי ברוחו. אבל שרעבי בחר בברירת המחדל - הרכב רגיל ושבלוני (גיטרה חשמלית מיושנת, משטחי סינתיסייזר, חטיבת קצב, כינור) שמנסה ליצור מראית עין של דרמה ועושר צלילי. התוצאה היא שירים שהולכים בלי ומרגישים בלי. העובדה שהם מתנהגים כאילו הם מרגישים עם, רק מרעה את המצב.

עוד חיסרון שמונע מ"מגע הקסם" להיות מוערך, חרף השירים היפים הספורים שמצויים בו, הוא השיבושים במנגנון הסלקציה של שרעבי. שלושה מתוך עשרה שירים היו צריכים להישאר בחוץ, הם מביישים את הסטנדרטים של שרעבי. "כל מה שביקשתי", למשל, נשמע כשיר לא טוב של דורון מזר, עם הפקת אייטיז נוראה ומלים כמו "אתך אני נוגע בשחקים / חיוך שלך עושה אותי שמח / אתך אפליג למרחקים / ואחבק אותך לא כאורח".

"עדי" הוא שיר ששרעבי כתב לבנו, ובתור שיר ערש פרטי הוא יכול להיות יפה ומרגש. אבל ברגע שהוא מוקלט, הוא אמור לעמוד בדרישות של טקסט פזמונאי, והוא רחוק מזה.

יש לקוות ש"אם אתה באמת מאמין" לא ייהפך ללהיט מהז'אנר החסידי. אם זה יקרה, שרעבי עלול לייצר בעתיד שירים נוספים מהז'אנר, במקום לעשות את מה שהוא כל כך טוב בו: שירי נשמה ואהבה שמביאים אבנים מהירח ואוצרות מלב הים. *

בעז שרעבי - "מגע הקסם". צח כרמלי הפקות, פליי רקורדס



בעז שרעבי. לא עומד בהבטחה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו