בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רקדני "לה בלט טרוקדרו דה מונטה קרלו" במופעי בלט בגרסת הדראג

יצירות מחול קלאסיות זוכות ללבוש קומי ופארודי על ידי רקדני הלהקה שתופיע בישראל בקרוב. הלהקה כוללת אך ורק גברים שמוכיחים כי כדי לחולל כמו בלרינה עם נעלי פוינט, לא חייבים להיות נטלי פורטמן

תגובות

זה קרה ב-9 בספטמבר 1974: קבוצה של גברים, שהתחפשו לבלרינות, נעלו נעלי פוינט והעלו מופע לילי בתיאטרון מאולתר בלופט ברחוב 14 ברובע אריזת הבשר של מנהטן. הצופים מילאו כ-100 כיסאות מתקפלים שהיו במקום, ורבים אחרים הצטופפו בעמידה בשולי החלל.

כך החלה את דרכה "לה בלט טרוקדרו דה מונטה קרלו", שלמרות שמה המתעתע, אינה להקת בלט שגרתית מאירופה ואין לה קשר של ממש לעיר החוף היוקרתית בנסיכות מונאקו המוזכרת בשמה. הלהקה הניו-יורקית, שבה חברים גברים בלבד, מעלה יצירות מחול איקוניות ומחדירה להן אלמנטים קומיים ופארודיים, תוך הקפדה מוחלטת על רמת הביצוע הטכני. רקדני הלהקה, שמבצעים הן את תפקידי הגברים והן את תפקידי הנשים, יבואו בסתיו הקרוב, לראשונה, להופעות בישראל.

"אנחנו להקת בלט קומית המורכבת רק מגברים", מנסה להגדיר המנהל האמנותי של הלהקה, טורי דוברין, "אז אנחנו מנסים למצוא את האיזון בין הקומדיה לבין הבלט. הרקדנים חזקים מאוד, כולם מגיעים מלהקות טובות מאוד ואומנו היטב בבלט קלאסי, אך הם גילו כי בלהקות שבהן רקדו לא יכלו לתת ביטוי לפן הקומי שלהם".

"זה בעצם ערבוב טוב של קומדיה וריקוד", הוא ממשיך, "לכן אנחנו כל כך פופולריים, כי יש כל כך הרבה רמות שמהן אפשר ליהנות מהלהקה: אתה יכול ליהנות רק מהצד הוויזואלי של בחורים בטוטו, נעלי פוינט וריסים; אתה יכול ליהנות מהקומדיה ומהאלמנטים הקומיים של הסלפסטיק; אפשר ליהנות מהפארודיה על הבלט הרוסי; או שאתה יכול פשוט ליהנות מהריקוד עצמו".

האם אפשר לומר שאתם עושים הכלאה של מופעי דראג ובלט קלאסי?

"תלוי איך מגדירים מופע דראג. כשאומרים ?מופע דראג' באנגלית אמריקאית, מתכוונים לרוב לפארודיה על אשה שאינה קיימת הכוללת סגנון מוגזם, וזה לא מה שאנחנו עושים. אנחנו לוקחים מאפיינים מוגזמים של בלרינות, של דיוות. אם אתה מדבר על מופע דראג בבר של גייז, אז זה לא מה שאנחנו עושים. אם אתה מדבר על דראג של גבר שרוקד בבגד שבדרך כלל נלבש על ידי אשה, אז זה כן דראג".

בום של תרבות גייז

דוברין, בן 57, מסביר כי שורשי הלהקה נטועים בתקופה שלאחר מהומות סטונוול בניו יורק, שאירעו בקיץ 1969, ובתחילתה של תנועת השחרור ההומוסקסואלית בארצות הברית. "באותה תקופה ניו יורק חוותה ?בום' ענקי של תרבות גייז בברים, במועדונים ובמופעי אוף-ברודוויי", הוא אומר. "מתוך התנועה הזאת יצאו להקות תיאטרון, מחול ואופרה שהיו מורכבות רק מגברים".

באותה תקופה זכה הבלט הקלאסי לפריחה בארצות הברית, מוסיף דוברין. "בשנות ה-60 וה-70 היה הבלט פופולרי מאוד: זו התקופה של נורייב, מקרובה, ברישניקוב ובלנשין. שתי התנועות האלה למעשה השתלבו יחד בבלט ?טרוקדרו'. הרקדנים שהקימו את הלהקה לא ציפו שהיא תחזיק מעמד כפי שקרה, אלא התכוונו להעלות כמה מופעים לאורך תקופה של כמה חודשים וחשבו שבכך זה ייגמר".

אלא שבעקבות מאמר ביקורת מהלל שכתבה מבקרת המחול ארלן קרוצ'ה ב"ניו יורקר" וביקורות נוספות שהתפרסמו ב"ניו יורק טיימס" וב"וילג' וויס", יצאה שמעה של הלהקה, שנהפכה במהרה לתופעה וזכתה לכינוי החיבה "טרוקס". מאז ועד היום היא ביססה את מעמדה ואת הצלחתה וצברה קהל מעריצים נרחב בארצה ומחוץ לה. שם הלהקה, שנותר בעינו מאז אותן הופעות מחתרתיות באמצע שנות ה-70, מבטא את הכמיהה של מייסדיה ללהקות הבלט הרוסיות המיתולוגיות, ובייחוד ללהקתו של סרגיי דיאגילב, "בלט רוס".

שם הלהקה מאזכר את "בלט רוס דה מונטה קרלו", הלהקה שהוקמה לאחר מותו של דיאגילב בריביירה הצרפתית, נועדה להמשיך את מורשתו ועברה בהמשך לפעול בארצות הברית. מדוע נבחר השם טרוקדרו? גם דוברין, שהצטרף ללהקה ב-1980 כרקדן ומונה למנהל אמנותי ב-1992, אינו בטוח בתשובה, ולמיטב ידיעתו אין מדובר במחווה מכוונת לגנים הפאריסאיים הנודעים. "טוב, יש גבעה בפאריס שקרויה ?טרוקדרו'", הוא אומר, "אבל אני חושב שהם יותר חיפשו את הצליל". במשך השנים, פעילותה השוטפת של הלהקה התבססה יותר ויותר על סיורים, שהתקיימו בין היתר באוסטרליה, ניו זילנד, יפאן, דרום אמריקה, דרום אפריקה ובעיקר אירופה. ב-37 שנותיה הופיעה הלהקה ביותר מ-500 ערים ב-30 מדינות. ההופעות בישראל בנובמבר יתארחו בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע.

"למעשה, הוזמנו ותיכננו לבוא לישראל פעמיים בעבר", מספר דוברין, "אבל היו בעיות ובסופו של דבר הסיורים בוטלו". לדבריו, התוכנית האמנותית של המופעים הקרובים עדיין לא נקבעה סופית, אך נראה כי יבוצע קטע מהמערכה השנייה של "אגם הברבורים" וכן קטע מתוך "פקיטה" או "ריימונדה". ייתכן שגם יועלה קטע המבוסס על מחול של מרס קנינגהאם.

"הרפרטואר של הלהקה מורכב בעיקר מיצירות בלט רוסיות קלאסיות, שעליהן אנחנו מבססים את הכוריאוגרפיה", מסביר דוברין. "אנחנו עובדים הרבה עם אלנה קוניקובה, רקדנית ניו-יורקית שהוכשרה בבית הספר וגנובה ורקדה במשך שנים בבלט מיכאילובסקי בסנט פטרבורג. אבל יש לנו גם אגף מודרני - יצירות בהשראת עבודות של קנינגהאם, פינה באוש, פול טיילור ומרתה גרהם".

על בנים ועל בנים

בלהקה חברים 19 רקדנים, המגיעים לא רק מארצות הברית אלא גם מספרד, איטליה, מקסיקו, אוסטרליה, צרפת, קנדה, קולומביה, סין, ארגנטינה, דרום אפריקה ואפילו ישראל. הנציג הישראלי הוא הרקדן אביעד הרמן, שהצטרף ללהקה בקיץ שעבר וישתתף גם בסיבוב ההופעות שיתקיים בארץ (ראו מסגרת). כל רקדן שמצטרף ללהקה מאמץ שני שמות במה סובייטים, אחד של אשה ומשנהו של גבר, ואלה מופיעים בתוכנייה ולעתים גם מוכרזים בתחילת המופע.

כיצד אתם בוחרים את הרקדנים?

דוברין: "כדי להיות רקדן ב'טרוקדרו', אתה צריך שלושה דברים בסיסיים: להיות רקדן טוב, להיות בעל חוש קומי ולהיות שחקן קבוצתי, כלומר לרצות להשתלב במה שאנו עושים ולהיות מסוגל להסתדר עם כולם ולהיהפך לחלק מהמשפחה. כשאני רוצה לבחון מישהו, אני פשוט מזמין אותו להשתתף בשיעור שלנו. אם הוא לא הרקדן הכי טוב בעולם אבל יש לו חוש הומור, זה בסדר; ואם אין לו חוש הומור אבל הוא רקדן טוב, זה גם בסדר, אבל המשחק הקבוצתי הוא האלמנט החשוב ביותר".

זה לא קשה להעלות יצירות קלאסיות עם 19 רקדנים בלבד?

"הבלט הקלאסי יכול להתרחב ולהצטמצם יפה מבחינת מספר הרקדנים, זו אחת מנקודות החוזק שלו. ב'פקיטה', לדוגמה, ללהקת ?קירוב' יש עשרות אנשים על הבמה, אבל אנחנו מצליחים להתמודד עם היצירה ולמלא את הבמה בלי בעיות. ללא ספק, כל הרקדנים שלנו עובדים ונמצאים על הבמה יותר מבכל להקת בלט אחרת. לא הייתי אומר שזה קשה, אלא שזה דורש ארגון טוב".

איך האווירה בלהקה כל כך נוטפת טסטוסטרון?

"אני תמיד אומר לרקדנים שמעוניינים להצטרף לזכור שאין בנות מסביב. להיות באווירה שהיא על טהרת הגברים יכול להיות מורכב, משום שלנשים יש אנרגיה שונה והן בעלות השפעה מרככת על האווירה, זה נכון בכל מקום. אז אני תמיד מזהיר אותם שזה עומד להיות מעט שונה ממה שהם רגילים אליו. אבל האווירה בלהקה מהנה, אנחנו מתקשרים אחד עם השני כרקדנים וזה חשוב שכולם יסתדרו. התנהגות שלילית אינה נסבלת ואם מישהו מתנהג באופן בלתי ראוי, אני שם לזה קץ".

פאשלות מתוזמנות היטב

אחד הקשיים המרכזיים של הלהקה, לדברי דוברין, הוא ההישרדות הכלכלית. הלהקה אינה נתמכת על ידי מקורות ממשלתיים או פרטיים, וכל הכנסותיה הן מהסיורים הבלתי פוסקים.

בתשובה לשאלה אם הלהקה אינה זוכה לתמיכה ממשלתית מפני שקשה לראות בה להקה רצינית, אומר דוברין: "תלוי על איזה עשור אנחנו מדברים. אני חושב שבשנים הראשונות הם אולי ראו בלהקה משהו לא נאות. כעת הם רואים שאנחנו כל כך מצליחים בסיורים שלנו, כך שמבחינתם אנחנו כנראה לא זקוקים לכסף. אלה זמנים לא טובים מבחינת התמיכה באמנויות, ודאי שבארצות הברית ונראה שגם באירופה. אני חושב שהדבר גם קשור לאופי הקומי שלנו: דברים בעלי ניחוח דרמטי נוטים לקבל תמיכה בעוד הקומדיה נחשבת למשהו יותר מסחרי ופחות ראוי לתמיכה".

להקת מחול שמכלכלת את עצמה באמצעות סיורים אינה חזון נפרץ, אלא שהשהות המתמדת בדרכים אינה פשוטה ועלולה להיות שוחקת בשביל הרקדנים. "אם אתה בלונדון, פאריס או תל אביב, אז אין בעיה, אבל לעתים אתה נמצא באיזו עיירה קטנה ושכוחת אל באמצע אמריקה, שאין בה מקום שאפשר למצוא משהו נורמלי לאכול, אתה תקוע במלון ליד הכביש המהיר, התיאטרון קר והבמה קשה מדי", מספר דוברין.

גם כיום ממשיכה הלהקה לזכות בשבחי הביקורת. רק לאחרונה, בעת סיור בבריטניה, תואר מופע שלה על ידי העיתון "טלגרף" כ"קומבינציה בעלת איזון מושלם בין ריקוד מצטיין לפאשלות קומיות שמתוזמנות באורח נפלא". הלהקה גם יכולה להתגאות בבמות שעליהן הופיעה כמו אלה של מרכז לינקולן בניו יורק, תיאטרון הבולשוי במוסקווה ותיאטרון שאטלה בפאריס.

איך אתה מסביר את הצלחת הלהקה?

"זה פשוט מופע טוב ומהנה", פוסק דוברין. "כולם אוהבים בלט וכולם אוהבים קומדיה, אז אם מישהו מצליח לשלב בין השניים, צפויה לו הצלחה, וזה בדיוק מה שקרה. מדובר ברקדנים חזקים, קומיקאים, פרפורמרים בטוחים, הם יודעים בדיוק מה הם עושים והקהל נשבה בזה. אני חייב לומר שאנשים בדרך כלל אינם מצפים מהרקדנים להיות כה טובים. הם מצפים למשהו אחר כשהם באים לצפות במופע, ובסופו של דבר מקבלים הרבה יותר".

האם זה פשוט להשיג כיום נעלי פוינט לגברים?

"כשהצטרפתי ללהקה לפני 31 שנה, זה היה בלתי אפשרי להשיג אותן משום שהרגליים שלנו היו קצת יותר גדולות. אבל כיום זו ממש לא בעיה, משום שהחברות מייצרות את הנעליים במידות הרבה יותר גדולות מבעבר. אני חושב שזה בעיקר משום שכל כך הרבה בחורים רוקדים היום בנעלי פוינט וגם מפני שגם נשים גבוהות יותר ובעלות רגליים גדולות יותר מרגישות חופשיות לרקוד כיום".

מצביע ברגליים | דרכו של אביעד הרמן מריקודי פולקלור וצוות בידור במלון בים המלח עד "טרוקדרו"

הרקדן הישראלי אביעד הרמן הצטרף ל"לה בלט טרוקדרו דה מונטה קרלו" באוגוסט האחרון ומאז הוא מסייר עם הלהקה ללא הרף ברחבי העולם. הרמן, בן 27, שנולד באופקים ובהמשך עבר עם משפחתו ללהבים, התנסה בנעוריו בריקודי פולקלור. את הכשרתו בתחום המחול החל כשהיה בן 17 בבית הספר "בת דור" בבאר שבע. הוא התגייס לצה"ל כרקדן מצטיין ובעת שירותו הצבאי הצטרף ללהקת "קמע", שהקים תמיר גינץ בבאר שבע.

לאחר שחרורו החל ללמוד בלט בקונסרבטוריום המלכותי בהאג וקיבל מלגה על שם הנסיכה גרייס ממונאקו שסייעה לו לממן נסיעות לאודישנים במקומות שונים בעולם. בסופו של דבר התקבל לבלט האופרה של גטבורג בשוודיה, שם רקד במשך חמש שנים וזכה לעבוד עם כוריאוגרפים גדולים כמו מץ אק, ירי קיליאן ונאצ'ו דואטו.

הוא מספר שהרצון לרקוד ב"טרוקדרו" צץ אצלו כבר בגיל צעיר, כשהחל ללמוד בלט. "סיקרן אותי הנושא של נעלי פוינט", הוא אומר. "אהבתי גם את הרעיון של שילוב בין בלט לקומדיה, כי אני אוהב מאוד קומדיה ואוהב לבדר. כשהייתי ילד שיחקתי הרבה בהצגות, הייתי עושה הרבה דברים קומיים ובהמשך גם עבדתי בצוות בידור במלון בים המלח".

הלהקה לא היתה ההזדמנות הראשונה של הרמן לרקוד בנעלי פוינט. "ב'בת דור' הייתי עושה שיעורים על פוינט כדי להתחזק ולשפר את הטכניקה ואת כפות הרגליים, וכשרקדתי בשוודיה היו שתי עבודות ברפרטואר שדרשו ממני לרקוד בנעלי פוינט. המשמעותית ביניהן היתה יצירה של מץ אק שבה רקדתי בתפקיד ראשי".

את חוויית הצפייה במופעים של "טרוקדרו" הוא מתאר ככזו המצויה "בין לשבת באולם ולראות מופע מחול לבין צפייה במופע סטנד-אפ. יש שחרור באוויר, לעומת מופעי מחול אחרים ובמיוחד מופעי בלט, שבהם אפשר לומר שיש מתח באוויר".

הפופולריות של הלהקה, הוא מספר, מביאה לכך שהרקדנים זוכים להערצה: "זה מתבטא בפרחים, חתימות, תמונות, או בכך שכולם מנסים להיות חברים שלך בפייסבוק".



''אגם הברבורים'' בביצוע רקדני ''לה בלט טרוקדרו דה מונטה קרלו''. אלמנטים של סלפסטיק


המנהל האמנותי, טורי דוברין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו